افزایش رشد بازارهای کامپیوتری طی سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۸

مدیر استودیو مکعب مشکی با اشاره به وضعیت فروش بازی‌های کامپیوتری پیش‌بینی کرد که رشد بازی‌های کامپیوتری طی سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۸ سرعت خود را افزایش دهد، چراکه رشد استیم به عنوان پلتفرمی در میان بازیکنان جهانی به ویژه در کشورهای در حال توسعه هنوز وجود دارد.


به گزارش روابط عمومی جشنواره بازی‌های رایانه‌ای، امین شهیدی در دهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر ضمن بررسی وضعیت رشد بازی‌ها گفت: در حال حاضر بازی‌هایی که در این چند سال منتشر شده به اندازه کافی رشد نکرده‌ تا بتوانند فضای بازی را برای تولید و پیشبرد به وجود بیاورند که در این میان مسائل مختلفی در این رشد پایین دخیل است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر صنعت بازی‌ به اندازه کافی رشد نمی‌کند تا هزینه‌های رو به افزایش و توسعه طولانی‌تر را پوشش دهد، گفت: از سوی دیگر رشد بازار به دلیل اشباع بیش از حد، تورم، جنگ و بی‌ثباتی سیاسی به حالت سکون رسیده است. بازی‌های قدیمی نیز با کیفیت پرداخت درون بالا و پریمیوم، درآمد برنامه خود را از طریق تحفیف‌ها و خرید‌های درون برنامه‌ای کسب می‌کند. در چنین بازاری سرمایه‌گذاران و ناشران با احتیاط عمل می‌کنند. علاوه بر این، بازی‌های قدیمی نیز رشد خوبی داشته‌ و بازی‌های جدید چندان رشد نداشته‌اند. در چنین شرایطی، هیچ دلیل مالی برای ساخت بازی در کشورهایی با تولید ناخالص داخلی بالا، وجود ندارد.

مدیر استودیو مکعب مشکی در این راستا به ارائه آماری پرداخت و یادآور شد: فروش بازی‌های ویدیویی بعد از سال‌ها در سال ۲۰۲۳ افت کرد و در بهترین حالت در سال ۲۰۲۵ میزان کمی رشد می‌کند اما در سال ۲۰۲۶ پیشرفت خود را شروع خواهد کرد.

شهیدی با بیان اینکه ۶۱ درصد از فروش بازی‌های کامپیوتری مربوط به بازی‌های قدیمی است، افزود: تعدادی بازی‌های بزرگ هستند که در حال رشد‌ هستند و همان بازی‌هایی که قبلاً در حال فروش بودند همچنان در حال فروش هستند.

وی با استناد به نمودارهای آماری گفت: در سال ۲۰۲۴ فروش بازی‌های کامپیوتری پایین بوده است و تا سال ۲۰۲۵ تغییری نخواهد داشت. در چنین شرایطی ممکن است سهم بازی‌های کامپیوتری کاهش یابد زیرا با تخفیف کنسول‌ها فروش کنسول‌ها افزایش می‌یابد. از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود که بازارهای کامپیوتری طی سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۸ سرعت خود را افزایش دهد، چراکه رشد استیم به عنوان پلتفرمی در میان بازیکنان جهانی به ویژه در کشورهای در حال توسعه هنوز وجود دارد.

وی در ادامه به ارائه پیشنهاداتی در این زمینه به بازی‌سازان نوپا پرداخت و در همین راستا بر تمرکز بر نقاط قوت از جمله مهارت‌ها، تکنولوژی و استراتژی بلندمدت، کارایی و اثربخشی از جمله هزینه پایین، تمرکز بر ارزش، گسترش دسترسی و ترکیب تم‌ها و ژانر‌ها توصیه کرد.