لزوم ایجاد گسترده‌تر رشته‌های تحصیلی و دوره‌های تخصصی در موضوع بازی‌های رایانه‌ای در دانشگاه‌ها

 دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در اختتامیه هفتین همایش تحقیقات بازی‌های دیجیتال گفت لازم است رشته‌های تحصیلی و دوره‌های تخصصی در موضوع بازی‌های رایانه‌ای به شکل گسترده‌تر در دانشگاه‌ها ایجاد شود.


به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، دکتر سید محمد مهدوی در این مراسم گفت: ما در این ستاد طبق قانون تشکیل ستاد در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی سه حوزه را دنبال می‌کنیم. یکی از این حوزه‌ها، حوزه اثر سلامت و سرمایه شناختی است. انواع آزمون‌ها و مداخلات در حوزه سلامت و سرمایه شناختی مطرح است. اما یکی از فرصت‌های بسیار جذاب و رو به رشد در این حوزه، بازی است. بازی به طور جدی هم در ارزیابی‌های شناختی موضوعیت دارد و در این حوزه روند رو به رشدی را طی می‌کند و هم در حوزه مداخله. به عبارتی امروز از بازی برای مداخلات شناختی هم استفاده می‌شود.

او تصریح کرد: تصور کنید بهره‌گیری از این سرگرمی جذاب که همزمان کارکردهای شناختی دارد، چگونه می‌تواند به یک کودک مبتلا به اوتیسم و یا یک سالمندی که مستعد اختلال حافظه است، کمک کند. امروز سه میلیون سالمند در کشور داریم. کمتر از 10 سال آینده با قریب به 30 میلیون سالمند ( پیشکسوتان بالای 30 سال) مواجه خواهیم بود که جامعه بزرگی است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی افزود: محور دوم فعالیت‌های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی حوزه آموزش و پرورش است. در این بخش هم حوزه بازی نقشی جدی در فرآیند یادگیری دارد. حوزه سوم ماموریت‌های ستاد، حوزه شناخت اجتماعی است و ابزار جدی این حوزه نیز بازی است. بنابراین در هر سه ماموریت اصلی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، بازی موضوعیت دارد و حائز اهمیت است.

مهدوی با تاکید بر اینکه لازم است برای کنش موثر در این حوزه، نیازمندی‌هایی در کشور دنبال شود، گفت:  یکی از این کارکردها، همکاری میان شرکاء و ذینفعان این حوزه است. اینکه ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی طی چند سال گذشته در کنار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و سایر ذینفعان قرار گرفته است و سعی کرده فرصت‌ها و امکانات را به اشتراک بگذاریم، ایجاد همین کنسرسیوم است. موضوع دیگر در این حوزه مارکت است. یعنی بازار بازی‌های شناختی با الزاماتی که باید در ناحیه قانون‌گذار، توسعه زیرساخت، تحریک تقاضا تامین ابزارهای مالی اتفاق بیفتد، نوپا است و هنوز جا دارد که به‌طور جدی مورد توجه توسعه‌دهندگان بازار قرار بگیرد.

او یادآور شد: الزام دیگر تامین نیروی انسانی است. الان بسیاری از فعالان این حوزه از سر علاقه وارد آن می‌شوند. شاید جا داشته باشد که به‌طور گسترده‌تر رشته‌های تحصیلی و دوره‌های تخصصی در موضوع بازی‌های رایانه‌ای در دانشگاه‌ها داشته باشیم. تا دانشجویان حوزه علوم شناختی و رایانه امکان تحصیل تخصصی در این حوزه را پیدا کنند.

 

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی گفت: خبر خوب اینکه همکاران ما در معاونت علمی در تامین مالی ریسک‌پذیر این حوزه ابزارهایی را توسعه داده‌اند که در نواحی ابتدایی و میانی چرخه عمر، مرحله امکان جذب سرمایه، ورود به بازار و مرحله پایانی چرخه عمر شرایط بسیار بهتر از گذشته است. امروز هر توسعه‌دهنده‌ای می‌تواند به ابزارهای متناسب با سطح بلوغ کار و فناوری دسترسی داشته باشد. البته فرصت‌هایی برای حضور در بازار منطقه و تقویت و توسعه صادرات در این حوزه نیز وجود دارد.

دکتر سید محمد مهدوی در پایان از همه پژوهشگران و علاقه‌مندان به حوزه مطالعات بازی دعوت کرد تا با مساعدت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی از امکانات آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز استفاده کنند. در این آزمایشگاه امکانات به‌روزی جهت بررسی آثار بازی در سیستم مغز و اعصاب بررسی وجود دارد.