سه، دو، یک :«شبکه بازی» حرکت!

در هوای داغ ساعت 2:30 بعدازظهر روز شنبه 13 مرداد در یکی از خیابان‌های تهران دنبال پلاک ساختمان استودیو می‌گردم. پلاک ساختمان را پیدا می‌کنم. داخل که می‌شوم با راهنمایی نگهبان ساختمان، دکمه طبقه پارکینگ آسانسور را می‌زنم. آسانسور خیلی زود به طبقه مورد نظر می‌رسد. چند پله را که پایین می‌روم یک‌دفعه خودم را در شلوغی و رفت وآمد فضای بیرونی استودیو محل تولید و پخش برنامه‌ جدید شبکه امید برای حوزه بازی‌های ویدئویی می‌بینم.


 به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، همه عوامل در بدو بدوهای آمادگی‌های قبل از شروع برنامه بین استودیو، اتاق فرمان و اتاق گریم حسابی سرگرم‌اند. آهسته سرکی داخل استودیو پخش برنامه می‌کشم. دکور برنامه خیلی ساده چیده شده‌است. یک میز بزرگ که قرار است اجرای برنامه پشت آن انجام شود، بالای استودیو جانمایی شده‌است.  دو دسته بازی سفید و مشکی و چند بازی رومیزی هم که جزء دکور برنامه‌است روی میز خودنمایی می‌کنند. پایینش هم پر است از بادکنک‌هایی به رنگ زرد و آبی. نمایشگر پشت صحنه هم با رنگ آبی پررنگ و نشانه‌هایی از بازی‌های ویدئویی که روی آن خودنمایی می‌کند، فضای استودیو را در خاموشی پروژکتورهایش روشن کرده‌است. با نزدیک شدن به ساعت 3 بعدازظهر، محمد فکری، هادی خضاب و مسعود غزنچای، سه مجری برنامه هم یکی یکی وارد استودیو می‌شوند و پشت میز قرار می‌گیرند. آخرین هماهنگی‌ها برای اجرای سه نفره برنامه را با هم انجام می‌دهند. بین‌شان خبری از استرس و نگرانی هم نیست. از استودیو محل پخش برنامه فاصله می‌گیرم و آرام و بی‌صدا در گوشه‌ای از اتاق فرمان در پناه دیوار جاگیر می‌شوم. مصطفی امیر حائری، تهیه‌کننده برنامه، همه چیز را  برای شروع ضبط زیر نظر دارد. همه چیز برای شروع پخش آماده‌است. دوربین‌ها روشن می‌شوند و تصویربردارها و صدابردارها سرجایشان مستقر می‌شوند. نور پروژکتورها هم‌همه فضای تاریک استودیو را روشن می‌کنند. افراد اضافه از استودیو بیرون می‌روند و در بسته می‌شود. با فرمان کارگردان شمارش معکوس شروع می‌شود. شروع تیتراژ برنامه روی آنتن می‌رود و پخش اولین برنامه زنده تلویزیونی «شبکه بازی» حوالی ساعت 15 از شبکه امید رسما آغاز می‌شود.

از شنبه تا پنج‌شنبه با شبکه بازی

برنامه «شبکه بازی» که پخش آن از روز گذشته به طور رسمی از شبکه امید آغاز شد برنامه‌ای است تخصصی با موضوع بازی‌های ویدئویی. این برنامه با مشارکت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و همکاری شبکه امید و به تهیه‌کنندگی مصطفی امیر حائری قرار است در 70 قسمت 120 دقیقه‌ای از شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت 15 به صورت زنده از شبکه امید پخش شود.

برنامه از دو بخش زنده با اجرای سه مجری و تولیدی تشکیل شده است. در بخش زنده آیتم‌های متنوعی از جمله میز اخبار بازی، دست به توپ (شامل گفتگو با بازیکنان بازی‌های ویدئویی) گفتگوی تلفنی با مهمانان و بازی‌های دورهمی خواهد بود.

بخش تولیدی برنامه نیز شامل لیگ بازی‌های کامپیوتری و کنسولی جذاب، از جمله مسابقات فیفا و دورهمی بازی‌های موبایلی با هدف بررسی و تحلیل بازی‌های موبایلی است. قسمت دیگر بخش تولیدی شامل گفتگو با کارشناسان حوزه بازی است که در این بحث‌ها محور‌های مختلف حوزه گیمینگ همچون اقتصاد، سواد رسانه، حل مسئله، نقد و بررسی، دین و فرهنگ و تولید و طراحی بازی می‌کنند.

مهمانان ویژه برای اولین برنامه

اولین برنامه «شبکه بازی» که در فضایی شاد و با انرژی کار خود را شروع کرد، در بخش زنده مهمانان ویژه‌ای داشت. از محمدصادق باطنی، مدیر شبکه امید تا محمدامین حاجی هاشمی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که از همان ابتدای شروع برنامه، با حضور در اتاق فرمان شاهد روند پخش و تلاش عوامل پشت صحنه در تولید این برنامه بودند. البته آنها چند دقیقه‌ای نیز در قالب مهمان، در کنار مجریان برنامه قرار گرفتند و به سوالات آنها در خصوص لزوم راه‌اندازی برنامه‌ای زنده و تخصصی با محوریت بازی‌های ویدئویی در شبکه امید پاسخ دادند.

محمدامین حاجی هاشمی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در این برنامه گفت: بازی رایانه‌ای نوعی از بازی است که در کشور ما هم نوجوانان، بیشترین مخاطبان آن هستند. البته متوسط سنی بازیکنان ایرانی در حال افزایش است و به 23 سال رسیده است. بحث مهم این است که بتوانیم جایگاه بازی را در زندگی مشخص کنیم. اگر ما به بازی به عنوان ابزار آموزش و تربیت نگاه کنیم، یک فرصت است که در تمام رده‌های سنی می‌توان به آن پرداخت.

او در بخش دیگری از توضیحات خود در این برنامه به معرفی سایت چه بازی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای پرداخت و گفت: یکی از دغدغه‌های همیشگی بازیکنان و والدین این است که چه بازی‌هایی را بازی کنیم. برای این منظور سکویی در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با عنوان «چه بازی» طراحی شده است که در آن بازی‌های جدید و مناسب برای رده‌های سنی مختلف معرفی می‌شوند. قرار است چندین هزار بازی رایانه‌ای، موبایلی و کنسولی در این سکو معرفی شود که در حال حاضر بخشی از آن آماده شده است.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای همچنین درباره نظام رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای «اسرا» گفت: از سال 1387 در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای موضوع رده‌بندی سنی بازی‌ها آغاز شد. ما جزء 10 کشور دنیا هستیم که نظام رده‌بندی سنی بازی داریم. در ابتدا رویکرد این بود که ناشران بازی برای دریافت رده‌بندی سنی به بنیاد مراجعه می‌کردند. اما در ادامه این رویکرد دنبال شد که بازی‌های رده‌بندی شده برای جامعه مخاطب معرفی شوند.


در ادامه محمدصادق باطنی، مدیر شبکه امید در افتتاحیه برنامه «شبکه بازی» گفت: «شبکه بازی» به معنای یک شبکه با سیگنال مشخص نیست. بلکه برنامه‌ای است که ذیل شبکه امید پخش خود را آغاز کرده است. براساس مطالعه‌ای که چند سال پیش در دانشکده صداوسیما با محوریت راه‌های توسعه و رونق بخشی به بازی‌های رایانه‌ای از طریق آنتن تلویزیون انجام شد، یکی از راهکارها تاسیس شبکه بازی بود. با این رویکرد فعلا به صورت آزمایشی در قالب اختصاص بخشی از آنتن شبکه امید به مجموعه برنامه‌هایی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای کار را شروع کردیم. این بخش از آنتن شبکه امید بخش جذاب و پرمخاطب ما است که به این برنامه اختصاص پیدا کرد. از دیرباز در این شبکه برنامه «بازی ویزیون» را هم داریم که در حال حاضر فصل هفتم آن در حال پخش است و آن برنامه هم به ما در طراحی برنامه «شبکه بازی» کمک کرد. برنامک «فرامید» شبکه امید هم به کمک این برنامه خواهد آمد. در واقع همه بستری که در حوزه بازی در شبکه امید وجود داشت ما در محدوه زمانی 15 تا 17:30 جمع کردیم. امیدواریم این مجموعه برنامه‌ها با همکاری بسیار خوب بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بتواند اتفاق خوبی را در حوزه کمک به رونق تولید بازی‌های ایرانی و کمک به ترویج انتخاب بازی درست و مصرف صحیح بازی رقم بزند. الان بازی رتبه اول صنعت سرگرمی در دنیا را به خود اختصاص داده است. از این جهت معتقدم شبکه بازی یک اتفاق دقیق و درست است. مدیرشبکه امید در صحبت‌هایش این نکته را هم گفت که بازی رومیزی هم به تدریج به برنامه «شبکه بازی» اضافه می‌شود.

رضا احمدی دبیر نهمین جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی ایران یکی دیگر از مهمانان این برنامه بود که در افتتاحیه «شبکه بازی» در بخشی درباره روند اجرای نهمین جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی توضیح داد. احمدی در این برنامه توضیح داد که این رویداد با محوریت خانواده و در دو بخش حضوری با دو بازی فیفا 24 و کوییز و بخش غیرحضوری با حضور 15 بازی موبایلی ایرانی برگزار می‌شود و ثبت‌نام در این رویداد از طریق سایت بازیکو ادامه دارد.

دیگر مهمان این برنامه علیرضا فراهانی، معاون بهبود کسب و کار و تولیدات محتوایی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بود که به معرفی سکوی «چه بازی» و نظام رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای پرداخت.

عقربه‌های ساعت که به 17:30 رسید زمان برای پخش اولین برنامه «شبکه بازی» با خداحافظی مجریان آن هم به پایان رسید. با این وعده که تا روز بعد راس ساعت 15 و با یک برنامه متنوع و جذاب دیگر، مهمان خانه‌های علاقه‌مندان به بازی‌های ویدئویی شوند.