دبیر شورای انقلاب فرهنگی در بازدید از رویداد بازی آرا به موضوع رسیدن بازیسازان به مرحله بلوغ در مسیر تولید بازیهای باکیفیت و با محتوای حکمت بنیان اشاره کرد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه پس از بازدید از رویداد بازیآرا و آشنایی با بازیهای حاضر در این رویداد که در مرحله توسعه و آمادهسازی نسخه اولیه قرار دارند در سخنانی گفت: وجه تمایز تمدن نوین اسلامی با تمدن غرب، یونان باستان و چین باستان حکمت بنیان بودن است. حکمت بنیان بودن به این معنا نیست که در کنار علوم پایه و مهندسی علمی هم به اسم فلسفه داشته باشیم. بلکه مقصود این است که حکمت در همه ابعاد منش و کنش ما جریان پیدا کند.
او افزود: بازیهای رایانهای قطعاً در روند تولید آنها عقل نظری و عقل عملی نقش دارد، از سوی دیگر عزیزانی که به تولید بازی میپردازند دغدغه عقل معاش را نیز دارند. اما در کنار عقل نظری، عقل عملی و عقل معاش آیا ساخت این بازی به هدایت جامعه، جوان و نوجوان میپردازد یا خیر. اگر اثر مثبت در زیست جهان کودک، نوجوان و جوان داشته باشد، عقل معاد را هم مورد توجه قرار داده است و میشود بازی رایانهای مبتنی بر حکمت. آن وقت این میشود تمدن نوین اسلامی. ممکن است یک بازی مبتنی بر عقل عملی، عقل نظری و عقل معاش باشد اما عقل معاد نداشته باشد. عقل معاد هم به تنهایی کافی نیست. لذا اگر این چهار عقل در کنار هم در فعالیتهای بینشی، دانشی و کنشی ما جمع شوند به نتیجه خواهد رسید.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: استنباط من این است که تلاش عزیزان بازیساز در این رویداد در همین مسیر حکمت و تمدن است. اول اینکه فنی و حرفهای به ساخت بازی میپردازند و ثانیا یک بینش تمدنی به مخاطب میدهند. وقتی قدرت جمهوری اسلامی را با تولید یک بازی که قدرت یک ناو را نشان میدهد به نمایش میگذارند و یا در قالب یک بازی مقاومت مردم و رزمندگان را در جریان فتح خرمشهر روایت میکنند، قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی را به مخاطب خود منتقل میکنند.
حجتالاسلام خسروپناه گفت: ۴۵ سال از انقلاب اسلامی گذشته و بنده به عنوان طلبهای که سالها تاریخ تمدن غرب و تاریخ فلسفه جهان درس دادم، به جوانان عرض میکنم که پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در این ۴۵ سال یک پیشرفت ۲۰۰_ ۳۰۰ ساله است و سوژههایی زیادی برای پرداختن وجود دارد. وصیت من به عنوان برادر بزرگتر به شما این است که بازیهای تان مبتنی بر حکمت باشد و حکیمانه تولید بازی رایانهای کنید. وقتی رزمندگان ما ناوهای متعدد ساختند، اگر شما هم اراده کنید میتوانید بازیهایی که نشانگر عرصه پیشرفت کشور است، بسازید. وقتی شما یک بازی تمدنی میسازید این خدمت و اثر در مقابل یک جنگ شناختی از نوجوان و جوان محافظت کردید.
حجتالاسلام خسروپناه با اشاره به اینکه روند فعالیتهای بنیاد ملی بازیهای رایانهای در دوره مدیریتی جدید شتاب خوبی پیدا کرده است، افزود: در این مسیر هر کمکی لازم باشد موظف به حمایت هستیم. اگر اساسنامه این بنیاد بعد از حدود ۱۳_۱۴ سال که از تاسیس آن میگذرد، نیاز به بازنگری و یا حمایتهای دیگر داشته باشد، آمادگی داریم.
وی در پایان گفت: الگوی مدیریتی بنده در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، الگوی حکمرانی نخبگانی است. معنای این کار این است که ما نباید در شورا بنشینیم و برای بازیهای رایانهای تصمیم بگیریم. بلکه معتقدیم ذینفعان بازیهای رایانهای و تولید کنندگان این حوزه حتی در سیاستگذاری باید مشارکت کنند. با این تصمیم ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی و شخص رئیس جمهور کاملا موافق است و تاکید مقام معظم رهبری هم بر همین امر است که ذینفعان و کسانی که نخبه یک موضوع هستند در سیاستگذاری و تنظیمگری آن موضوع نقش داشته باشند. این تصمیم، تصمیمی راهبردی و اساسی است.