وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز دوشنبه (۲۴ اردیبهشت) از مرحله پایانی اولین رویداد ملی بازی آرا (تولید و رشد بازیهای محتوایی) بازدید و با تیم های بازی ساز حاضر در این رویداد گفتوگو کرد.
به گزارش مرکز روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، محمدمهدی اسماعیلی در این بازدید گفت: دهه کرامت را به جمع نخبهای که در خدمتشان هستیم تبریک عرض میکنم و به ارواح پاک شهدا بهویژه شهدای هفتم تیر و شهید بهشتی درود میفرستم.
وی افزود: در نزدیک به دو دههای که از آغاز تاسیس بنیاد بازیهای رایانهای میگذرد این بنیاد اهداف مختلفی را دنبال کرده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: بنیاد بازیها تنها بنیادی است که تنظیمگری را نیز در اختیار دارد، بار تدوین قوانین، آییننامهها و مجوزها را بر دوش میکشد و نهاد بالادستی در وزارت فرهنگ ندارد؛ یعنی سه بخش مهم تنظیمگری، نظارت و حمایت را در اختیار دارد.
وزیر فرهنگ با بیان اینکه تلاشمان این بوده که بخش حمایتی را تقویت کنیم، گفت: دوستانمان تلاش کردند براساس نظام اولویتبندی فرهنگی اقدامات صورت گیرد، در حوزه تنظیمگری در مرز قانون حرکت میکنیم ولی در حوزه حمایت به بخشی توجه میکنیم که به ترویج آرمانهای انقلاب کمک کند، به همین دلیل اگر به اولویتهایی که براساس آنها کارها تولید میشود توجه کنیم آثار تولید شده در حوزه عفاف و حجاب فلسطین و پیشرفت است.
وی افزود: دشمن به دنبال ایجاد یاس در جامعه نخبگانی است و ما موظف هستیم تاریخ پرافتخار خود را مرور کنیم و نسبت به آینده درخشانمان نوید دهنده باشیم که بخش مهمی از این کار در حوزه بازیها صورت میگیرد. چرا که به عنوان صنایع فرهنگی بسیار پیش رو و مورد علاقه است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در آخرین نظر سنجی ۳۴ میلیون بازیکن بازیهای رایانهای داریم که حدود 5 میلیون آنها بازیکن حرفهای هستند که اگر از این ظرفیت استفاده کنیم و شبکه حمایتی خود را در اختیار آنان قرار دهیم حتما بازیهای پرطرفداری را خواهیم داشت، در لیگی که پیش از این برگزار شد تنها یک بازی بیش از یک میلیون نفر شرکتکننده داشت.
وزیر فرهنگ گفت: بخشی از کار ما جلب حمایت است مشابه کاری که بعد از چند سال توقف در قبال جشنواره فجر انجام شد. مثلا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بخشهای خصوصی وارد میدان شدند.
وی افزود: باید علاوه بر اینکه زمینه جذب کمکها را فراهم کنیم خودمان هم امکان حمایت مستقل را نیز به وجود بیاوریم. مثلا در حوزه سینما بنیاد فارابی هفده فیلم مشارکتی برای امسال آماده کرد در حالی که زمان آغاز به کار دولت این تعداد به دو یا سه فیلم رسیده بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر وجود آمادگی کامل برای حمایت از بازیها، تصریح کرد: در مجموعه اتفاقات خوبی که امسال در بودجه تولیدات فرهنگی رخ داده به این بخش به شکلی ویژه توجه کردیم، محدودیتی در حمایت از تولید بازیهای موثر و پرمخاطب نداریم، اصولا برگزاری چنین رویدادی برای همین امر است، دوست داریم اگر امسال از ده بازی حمایت شده است این حمایت را برای سال بعد به پنجاه برسانیم.
اسماعیلی ادامه داد: بر اساس آخرین تغییری که در اساسنامه بنیاد بازیها داشتیم این بنیاد به بنیاد بازیها و سرگرمیها ارتقا پیدا کرد و مسئولیت تنظیمگری سایر بازیهای مهم از جمله بازیهای رایانهای نیز در اختیار بنیاد قرار گرفت. که در صورت تحقق این امر ساختارهای پشتیبانی پژوهشی، انسانی و مالی تقویت خواهد شد، انشاالله فصل نویی در فعالیتهای مجموعه ایجاد میشود.
در جریان بازدید وزیر فرهنگ از این رویداد تعدادی از تیمهای بازی ساز به معرفی بازیهای خود پرداختند.
وی افزود: در نزدیک به دو دههای که از آغاز تاسیس بنیاد بازیهای رایانهای میگذرد این بنیاد اهداف مختلفی را دنبال کرده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: بنیاد بازیها تنها بنیادی است که تنظیمگری را نیز در اختیار دارد، بار تدوین قوانین، آییننامهها و مجوزها را بر دوش میکشد و نهاد بالادستی در وزارت فرهنگ ندارد؛ یعنی سه بخش مهم تنظیمگری، نظارت و حمایت را در اختیار دارد.
وزیر فرهنگ با بیان اینکه تلاشمان این بوده که بخش حمایتی را تقویت کنیم، گفت: دوستانمان تلاش کردند براساس نظام اولویتبندی فرهنگی اقدامات صورت گیرد، در حوزه تنظیمگری در مرز قانون حرکت میکنیم ولی در حوزه حمایت به بخشی توجه میکنیم که به ترویج آرمانهای انقلاب کمک کند، به همین دلیل اگر به اولویتهایی که براساس آنها کارها تولید میشود توجه کنیم آثار تولید شده در حوزه عفاف و حجاب فلسطین و پیشرفت است.
وی افزود: دشمن به دنبال ایجاد یاس در جامعه نخبگانی است و ما موظف هستیم تاریخ پرافتخار خود را مرور کنیم و نسبت به آینده درخشانمان نوید دهنده باشیم که بخش مهمی از این کار در حوزه بازیها صورت میگیرد. چرا که به عنوان صنایع فرهنگی بسیار پیش رو و مورد علاقه است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در آخرین نظر سنجی ۳۴ میلیون بازیکن بازیهای رایانهای داریم که حدود 5 میلیون آنها بازیکن حرفهای هستند که اگر از این ظرفیت استفاده کنیم و شبکه حمایتی خود را در اختیار آنان قرار دهیم حتما بازیهای پرطرفداری را خواهیم داشت، در لیگی که پیش از این برگزار شد تنها یک بازی بیش از یک میلیون نفر شرکتکننده داشت.
وزیر فرهنگ گفت: بخشی از کار ما جلب حمایت است مشابه کاری که بعد از چند سال توقف در قبال جشنواره فجر انجام شد. مثلا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بخشهای خصوصی وارد میدان شدند.
وی افزود: باید علاوه بر اینکه زمینه جذب کمکها را فراهم کنیم خودمان هم امکان حمایت مستقل را نیز به وجود بیاوریم. مثلا در حوزه سینما بنیاد فارابی هفده فیلم مشارکتی برای امسال آماده کرد در حالی که زمان آغاز به کار دولت این تعداد به دو یا سه فیلم رسیده بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر وجود آمادگی کامل برای حمایت از بازیها، تصریح کرد: در مجموعه اتفاقات خوبی که امسال در بودجه تولیدات فرهنگی رخ داده به این بخش به شکلی ویژه توجه کردیم، محدودیتی در حمایت از تولید بازیهای موثر و پرمخاطب نداریم، اصولا برگزاری چنین رویدادی برای همین امر است، دوست داریم اگر امسال از ده بازی حمایت شده است این حمایت را برای سال بعد به پنجاه برسانیم.
اسماعیلی ادامه داد: بر اساس آخرین تغییری که در اساسنامه بنیاد بازیها داشتیم این بنیاد به بنیاد بازیها و سرگرمیها ارتقا پیدا کرد و مسئولیت تنظیمگری سایر بازیهای مهم از جمله بازیهای رایانهای نیز در اختیار بنیاد قرار گرفت. که در صورت تحقق این امر ساختارهای پشتیبانی پژوهشی، انسانی و مالی تقویت خواهد شد، انشاالله فصل نویی در فعالیتهای مجموعه ایجاد میشود.
در جریان بازدید وزیر فرهنگ از این رویداد تعدادی از تیمهای بازی ساز به معرفی بازیهای خود پرداختند.