بنیاد ملی بازیهای رایانهای در سال 1402 تلاش کرد تا فعالیتها و برنامههای متنوعی را در زیست بوم بازیهای دیجیتال کشور انجام دهد. رویدادهایی که در راستای تحقق اهداف این مجموعه در راستای حمایت از صنعت بازیهای رایانهای با رویکرد بومیسازی، تقویت تولیدات داخلی و ایجاد زمینه برای رشد و شکوفایی خلاقیتهای جوان انجام شد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، در آستانه پایان سال برخی از مهمترین برنامهها و اقدامات انجام شده بنیاد در سال 1402 را مرور کردهایم.
آموزش بازیسازی برای شناسایی استعدادهای جوان
برگزاری اردوهای آموزش بازیسازی در استانهای مختلف کشور، توسط انستیتو ملی بازیسازی از تابستان سال 1401 آغاز شد. روند برگزاری این اردوها با رویکرد حمایت از کشف استعدادهای ناشناخته صنعت بازی و ایجاد زمینه تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز زیست بوم بازیهای دیجیتال کشور در سال 1402 نیز ادامه پیدا کرد.
تلاش انستیتو ملی بازیسازی برای تمرکززدایی از روند آموزش بازیسازی از تهران و اشاعه آن به تمام کشور در سال 1402 نیز با برگزاری اردوهای آموزشی و مسابقات گیم جم در شهرهای همدان، گرگان، شیراز، بیرجند و بابلسر، سیرجان، ملارد ادامه پیدا کرد.
امسال پرونده برگزاری اردوهای آموزشی انستیتو ملی بازیسازی در مجموع دو سال 1401 و 140 با برگزاری 18 اردو در شهرهای مختلف کشور بسته شد. با این امید که شناسایی افراد و تیمهای مستعد شرکتکننده در این اردوها و برنامهریزی برای ارائه آموزشهای تخصصیتر، مسیر جذب آنها را به عنوان سرمایه انسانی جوان و کارآمد به صنعت بازی کشور هموار کند.
عرضه کتابهای انتشارات بنیاد در بخش مجازی نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
بنیاد ملی بازیهای رایانهای در سال 1402 با حضور در بخش مجازی سی و چهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران تعدادی از تالیفات خود در حوزه مطالعات بازی را ویژه علاقهمندان و پژوهشگران عرضه کرد.
جذب تیمهای بازیساز در مرکز رشد انستیتو ملی بازیسازی
بنیاد ملی بازیهای رایانهای در سال 1402 در راستای حمایت از تیمهای بازیساز جوان و نوپا، روند جذب تیمهای بازیساز در مرکز رشد انستیتو ملی بازیسازی را همچون گذشته در برنامهریزیهای خود قرار داد.
انستیتو ملی بازیسازی بهمنظور جذب افراد و تیمهای علاقهمند در زمینه بازیسازی و پیوند تیمهای بااستعداد به صنعت بازی، روند پذیرش تیمها برای حضور در این مرکز را انجام داد. به غیر از تیمهای بازیسازی که به صورت حضوری در مرکز حاضر بودند، تعدادی از تیمهای مجازی نیز با مرکز همکاری دارند. اما همکاری با تیمهای مجازی محدود به منتورینگ و راهنمایی در جهت تولید فنی بازیها است. در ایام برگزاری جشنوارههای بازی و دورههای بازیسازی در سال 1402 نیز این تیمها زیر چتر حمایتی مرکز رشد قرار گرفتند. اعضای مرکز رشد با حضور در این رویدادها، علاوه بر آشنایی با فضای حرفهای صنعت بازی کشور از تجربیات افراد شناختهشده در این حوزه استفاده کردند.
مهمترین خدمات حمایتی مرکز رشد بنیاد ملی بازیهای رایانهای از تیمهای بازیساز عبارتاند از:
- اختصاص فضای کاری رایگان به تیمهای بازیسازی در یک محیط شاد و مفرح اشتراکی
- اختصاص زیرساختهای مورد نیاز برای تولید بازی نظیر اینترنت، کامپیوتر، نرمافزار و...
- اختصاص غرفه رایگان در نمایشگاههای برگزار شده توسط بنیاد یا سایر رویدادهای مرتبط با صنعت بازیسازی مورد تأیید مرکز رشد
- خدمات منتورینگ تخصصی در راستای تولید بهینه بازی
- امکان ارتباط با سرمایهگذاران تخصصی حوزه بازیسازی و معرفی بازیهای تولید شده به این شبکه
- ایجاد شرایط دریافت پروژههای اقتصادی از فعالان صنعت بازی جهت واگذاری به تیمهای فناور مستقر در مرکز رشد
- راهنمایی در خصوص تأسیس شرکت به واحدهای فناور مستقر در مرکز و ورود این شرکتها به اکوسیستمهای دانشبنیان و شرکتهای خلاق
- امکان تأسیس مؤسسات فرهنگی از سوی واحدهای فناور مستقر در مرکز در صورت احراز شرایط موردنیاز
- حمایت حقوقی از تیمهای بازیساز در جهت حفظ مالکیت معنوی بازیهای در حال تولید
معرفی ظرفیتهای صنعت بازی به مسئولان دستگاههای حاکمیتی کشور
بنیاد ملی بازیهای رایانهای در سال 1402 با هدف معرفی ظرفیتهای صنعت بازی به مسئولان و نمایندگان دستگاههای مختلف حاکمیت، میزبان جمعی از مسئولان فرهنگی کشور شد.
دعوت از مسئولان فرهنگی و بازدید آنها در بنیاد ملی بازیهای رایانهای بهمنظور آشنایی آنها با ظرفیتهای حوزه بازی و ارتباطات میان رشته ای و توسعه استفاده از فناوری های این بخش مجوعه بازدیدهای مسئولان از این مجموعه انجام شد.
بنیاد ملی بازیهای رایانهای با دعوت از مسئولان مختلف به ارائه گزارشهایی از فعالیتهای صورت گرفته توسط این بنیاد در بخشهای رگولاتوری و تنظیمگری، آموزش، پژوهش، برگزاری رویدادهای مختلف و همچنین معرفی جدیدترین فناوریهای حوزه بازی پرداخت.
آغاز همکاری مشترک ایران و روسیه در حوزههای صنعت بازی
بنیاد ملی بازیهای رایانهای در سال 1402 بهمنظور ایجاد تعامل بینالمللی با فعالان صنعت بازی دنیا، فصل مشترکی در ایجاد همکاری با سازمان توسعه بازیهای رایانهای فدراسیون روسیه آغاز کرد. تعامل میان بنیاد ملی بازیهای رایانهای با سازمان بازیهای رایانهای روسیه که از تابستان 1402 آغاز شد در روزهای پایانی سال نیز با سفر معاون این سازمان به این ایران تداوم پیدا کرد.
از جمله اقدامات مشترک انجام شده در این حوزه عبارتند از:
برگزاری نشست مشترک میان الکساندر بادروف، معاون سازمان بازیهای رایانهای روسیه تعدادی از بازیسازان مطرح ایران با رویکرد بررسی زمینههای همکاری دوجانبه در حوزه تولید، نشر و سرمایهگذاری در حوزه بازیهای ویدئویی میان دو کشور
حضور نماینده بنیاد ملی بازیهای رایانهای در رویداد هفته فرهنگی ایران در مسکو و معرفی دستاوردهای صادراتی صنعت بازی ایران به بازدیدکنندگان از این رویداد
امضاء تفاهمنامهای بهمنظور پیگیری همکاریهای مشترکی در حوزههای نشر بازی، تولید بازیهای VR، سفارش تولید بازی و سرمایهگذاری میان دو کشور ایران و روسیه
حضور نماینده بنیاد ملی بازیهای رایانهای در کنفرانس همکاریهای بینالمللی بازیهای رایانهای در مسکو با رویکرد معرفی صنعت بازی ایران و دستاوردهای صادراتی آن و بنیاد ملی بازیهای رایانهای به عنوان نهاد متولی صنعت بازی در ایران
امضاء تفاهمنامه همکاری مشترک میان بنیاد ملی بازیهای رایانهای و مرکز اسلامی مسکو
برگزاری وبینار با حضور بازیسازان و ناشران صنعت بازی ایران و روسیه با حضور نمایندگانی از 20 شرکتهای بازیساز و فروشگاههای نشر بازی در ایران، معاون سازمان توسعه بازیهای رایانهای روسیه و جمعی از مدیران استودیوهای بازیسازی و نمایندگان شرکتهای نشر و تبلیغات بازی در کشور روسیه
سفر الکساندر بادروف، معاون سازمان بازیهای رایانهای روسیه به ایران و بازدید از شرکتهای بازیسازی
جامی با حضور بیش از یک میلیون شرکتکننده
بنیاد ملی بازیهای رایانهای در سال 1402 هشتمین جام قهرمانان بازیهای ویدئویی ایران را با عنوان مسابقه یک میلیون نفری برگزار کرد.
هشتمین جام قهرمانان بازیهای ویدئویی ایران با رویکرد جذب حداکثری نوجوانان و جوانان در سراسر کشور و در دو بخش حضوری و موبایلی (ویژه بازیهای ایرانی) همزمان با فصل تابستان کار خود را آغاز کرد. بخش مسابقات حضوری در رشته فیفا 23 تهران همزمان با عید قربان در فرهنگسرای رازی افتتاح شد. مسابقات این رویداد در بخش بازیهای موبایلی ایرانی با حضور بازیهایی از 20 شرکت بازیساز داخلی با حضور بیش از یک میلیون شرکتکننده برگزار شد.
آئین پایانی هشتمین جام قهرمانان بازیهای ویدیویی ایران (جام یک میلیون نفری) با حضور شرکت کنندگان، برگزیدگان و علاقمندان به این بازیها عصر روز پنجشنبه 11 آبان ماه در تالار خلیج فارس باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد. در این مراسم برترینهای هر دو بخش بازیهای ایرانی و بخش حضوری رشته فیفا 23 معرفی شدند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به دلیل حضور در سفر به استان کردستان به صورت برخط در آیین پایانی این رویداد شرکت کرد.
در حاشیه برگزاری مسابقات بخش حضوری استان تهران در رشته فیفا 23 و مسابقه نهایی کشوری هشتمین جام قهرمانان بازیهای ویدئویی ایران در سالن خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس، نمایشگاه و مسابقه بازیهای رایانهای حوزه مقاومت گرامیداشت شهدای غزه و یادواره استریمر شهید «عونی الدوس» نیز برگزار شد.
ثبتنام در هر دو بخش این مسابقات از طریق سایت بازیکو به آدرس baazico.ir انجام شد.
دیدار بازیسازان با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
با هماهنگی و پیگیری انجام شده توسط بنیاد ملی بازیهای رایانهای، در این سال نشست صمیمانه جمعی از بازیسازان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
این نشست با موضوع فرهنگ و ادب پارسی برگزار شد. محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست
گفت: وزارت فرهنگ در دوره جدید آمادگی حمایت از بازیهای رایانهای فعال در زمینه هویتی و زبان فارسی را دارد و اولین گام آن تامین زیرساختها و برگزاری جشنوارههای داخلی و خارجی با حضور این فعالان خواهد بود.
تعدادی از بازیسازان حاضر در این نشست نیز به بیان چالشها و مسائل خود در حوزه بازی پرداختند.
برپایی موکب بازیهای رایانهای در مراسم پیادهروی اربعین
بنیاد ملی بازیهای رایانهای در سال 1402 نیز همچون سال گذشته در آستانه اربعین حسینی و همزمان با برگزاری پیادهروی اربعین با برپایی موکب در شهر کربلای معلی به معرفی بازیهای ایرانی- اسلامی ویژه کودکان، نوجوانان و خانوادهها کرد.
در این موکب که در شارع سدره کربلا برپا شد، ضمن ارائه بازیهای ایرانی- اسلامی، فرصت انجام این بازیها برای کودکان و نوجوانان حاضر در پیادهروی اربعین نیز فراهم شد.
بازیهایی با موضوع واقعه عاشورا، حوزه مقاومت و موکبداری در موکب بنیاد ملی بازیهای رایانهای در شهرکربلا ارائه شد و امکان انجام این بازیها برای زائران کودک و نوجوان حاضر در این مراسم به وجود آمد.
شش سالگی جایزه بازیهای جدی
بنیاد ملی بازیهای رایانهای در سال 1402 ششمین دوره جایزه بازیهای جدی را همچون روال گذشته در ۳ بخش اصلی هکاتون، سمپوزیوم و جشنواره بازیهای جدی برگزار کرد. دانشگاه صنعتی امیرکبیر میزبانی این دوره از جشنواره را برعهده داشت.
رویداد هکاتون ششمین جایزه بازیهای جدی سال ۱۴۰۲ با موضوع «کتابخانه عمومی» و با هدف ترویج کتاب و کتابخوانی با استفاده از بازی و کمک به افزایش سرانه مطالعه کتاب با بهرهگیری از تولید بازیهای جدی برگزار شد.
آیین اختتامیه و مراسم معرفی و اهداء جوایز برگزیدگان رویداد جایزه بازیهای جدی 1402 با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز 8 دی ماه برگزار شد. در این مراسم برندگان جوایز بنیاد و سایر حامیان در هر سه بخش انتخاب شدند و از برگزیدگان هر یک از این سه بخش تقدیر و جوایز آنها با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اهدا شد.
چراغی که پس از 4 سال خاموشی، روشن شد
بنیاد ملی بازیهای رایانهای در راستای ماموریتهای خود در زمینه توسعه و ارتقاء زیست بوم بازیهای رایانهای در برنامهریزیها و اهداف کلان خود برای سال 1402 احیای جشنواره بازیهای رایانهای ایران را پس از 4 سال وقفه بهدلیل شرایط ناشی از همهگیری کرونا و محدودیتهای ناشی در دستور کار قرار داد.
جشنواره بازیهای رایانهای ایران پس از 8 سال برگزاری در حالی در سال 1402 به 9 سالگیاش قدم گذاشت که این بار برنامهریزی برای برگزاری آن همزمان و همپای با دیگر جشنوارههای فرهنگی از جمله سینما، تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی، مد و لباس و... که به مناسبت دهه فجر در کشور اجرا میشود، انجام شد و از این جهت عنوان جشنواره بازیهای رایانهای فجر را به خود گرفت.
بیشک مهمترین ویژگی جشنواره نهم را باید اضافه شدن بخش رویداد سرمایهگذاری به بخش اصلی رقابتی جشنواره دانست. بخش رویداد سرمایهگذاری که برای نخستین بار به جشنواره بازیهای رایانهای ایران اضافه شد، فضایی پیش روی بازیسازان و تیمهای بازیساز کشور قرار داد تا علاوه بر ارائه و نمایش توانمندیهای خود در عرصه صنعت بازی کشور با حضور در بخش سرمایهگذاری، شانس خود در جلب نظر صندوقهای سرمایهگذاری را نیز امتحان کنند.
این رویداد مهم صنعت بازی ایران روز 23 دی با برپایی آیین اختتامیه در تالار وحدت تهران و با حضور جمعی از مسئولان و مدیران فرهنگی کشور، منتخبان خود در دو بخش اصلی و رویداد سرمایهگذاری را معرفی کرد.
رویدادی برای طراحی بازیهایی با محتوای غنی ایرانی اسلامی
بنیاد ملی بازیهای رایانهای بلافاصله بعد از بستن پرونده برگزاری نهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر، پرونده برگزاری رویداد دیگری با محوریت محتوا در بازیهای رایانهای را باز کرد. اولین رویداد تولید بازیهای رایانهای با محتوای ارزشهای ایرانی اسلامی با عنوان «بازیآرا» از بهمن ماه سال جاری آغاز شد.
««زن، خانواده و جمعیت»، «مقاومت، دفاع مقدس و مبارزه با استکبار»، «امید و پیشرفت»، «هویت اسلامی ایرانی» و «قرآن و عترت» محورهای اصلی رویداد بازی «آرا» است. در ادامه روند برنامههای تدارک دیده شده برای تبیین این رویداد، اولین نشست هم اندیشی رویداد «بازی آرا» نیز با حضور جمعی از بازیسازان و پژوهشگران حوزه مطالعات بازی برگزار شد.
به گفته دبیر جشنواره بازی آرا با پایان مهلت ارسال بازی، روند داوری در مرحله ابتدایی آغاز و 20 بازی وارد مرحله نهایی میشوند. در این مرحله بازیها از خدمات منتورینگ استفاده میکنند تا طرحها بعد از پختگی لازم ظرفیت بازاریابی، درآمدزایی و کیفیت ارائهشان ارتقاء پیدا کند. این فرآیند تا 25 اردیبهشت 1403 ادامه خواهد یافت.
رویداد بازی آرا در انتهای اردیبهشت رویدادی حضوری سه روزهای را با شرکت 20 تیم راهیافته به این مرحله، منتورها و داوران جشنواره برگزار میکند. در نهایت تیمهای برتر این جشنواره در آیین اختتامیه این جشنواره در اواخر اردیبهشت معرفی میشوند.
با اعلام دبیر جشنواره بازی آرا به پنج تیم برتر این رویداد جایزه نقدی اهدا میشود. در نهایت سه تیم وارد مرحله شتابدهی میشوند. این سه تیم طی شش ماه مورد حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای قرار میگیرند تا برای ورود به رویداد سرمایهگذاری دهمین جشنواره بازیهای رایانهای آماده شوند.
پرونده رویداد بازی آرا که در بهمن ماه 1402 گشوده شد، همچنان باز است و در سال 1403 تا رسیدن به سر منزل مقصود، ادامه خواهد داشت.