مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال (دایرک) بنیاد ملی بازیهای رایانهای در تازهترین گزارش پژوهشی خود با مطالعه موردی شرکت «نتفلیکس» به موضوع ارتباط سامانههاي «ویدئو به درخواست» یا همان «VOD» ها و بازارپردازي بازيهاي دیجیتال پرداخته است.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، در این گزارش که با عنوان ارتباط سامانههاي «ویدئو به درخواست» (VOD) و بازارپردازی بازیهای دیجیتال گردآوری و منتشر شده، به نقش شرکتهای رسانهای به ویژه سرویسهای «ویدئو به درخواست» و رقابت آنها برای ایجاد سرگرمیها و تعاملات اجتماعی جدید برای کاربران اشاره شده است.
اما اینکه چگونه این شرکتهای رسانهای در تلاش هستند تا مشترکین پولی را در سرویسهای پخش ویدیویی خود حفظ کنند و در این راستا از تکنیکهای جدید بازارپردازی در این حوزه بهره میگیرند. از سوی دیگر در سالهای اخیر اقتباس بازیهای دیجیتال در قالب انیمیشن، لایو اکشن، فیلم یا سریال تلویزیونی به طور فزایندهای محبوب شدهاند و رویکرد جدیدی برای ساخت بازی بر اساس فیلمها و سریالهای محبوب نیز مطرح شده که به ارتباط دوسویه فیلمها و بازیها کمک کرده است.
در مجموع به نظر میرسد ورود سامانههای «ویدئو به درخواست» به حوزه بازی و همچنین بازارپردازی در راستا فروش بیشتر فیلمهای تولید شده، آغاز راه جدیدی برای مصرف بازیهای دیجیتال است. سرویسهای «ویدئو به درخواست» میدانند که فیلمها و نمایشهای محبوب و شناخته شده به جاذبههای اصلی برای جذب مخاطب و در نتیجه گسترش سهم بازار آنها تبدیل میشود. از این منظر با رویکرد توسعه اقتصادی و در راستای چندکاربردی شدن در صنعت سرگرمی به ساخت بازیهای موبایلی و همچنین اقتباس از آثار برتر منتشر شده بر روی سکوهای خود که نیاز به پرداخت هزینههای مربوط به مالکیت معنوی ندارند، روی آوردهاند.
این گزارش در بررسی خود با مطالعه موردی شرکت نتفلیکس به طور خاص، به این شرکت رسانهای معروف در دنیا پرداخته که سعی کرده در کنار برنامه هاي تلویزیونی و فیلمها، بازيهاي رایگانی را به مشترکان خود ارائه کند. کاربرانی که اشتراك فعال نتفلیکس دارند، میتوانند آنها را در دستگاههاي آیفون، آي پد و اندروید خود بارگیري و استفاده کنند.
متن کامل این گزارش از اینجا و همچنین سایت مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال (دایرک) بنیاد ملی بازیهای رایانهای قابل دریافت است.