استودیو ویرالند از تیمهای جوان و در حال رشد بازیسازی در استان یزد است که هسته اولیه آن سال 1398 با 2 نفر شکل گرفت و حالا به تیمی 8 نفره تبدیل شده است که این روزها مشغول تولید یک بازی برای پلتفرم pc هستند.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، استودیو ویرالند از تیمهای حاضر در اردوی آموزش بازیسازی استان یزد بود که بعد از شرکت در رویداد گیم جم این اردو توانستند نظر داوران را به پروژهای که ارائه دادند، جلب کنند و جز 3 تیم برتر این رویداد معرفی شوند.
با محمدرضا راستی هم بنیانگذار 23 ساله این استودیو که دانشجوی کامپیوتر است، درباره ورودشان به حوزه بازیسازی و چشماندازشان برای ادامه مسیر گفتگویی کردهایم که در ادامه بخوانید:
ازکی متوجه علاقهتان به بازیسازی شدید؟
من تقریبا از ۴ سالگی و به دلیل تک فرزند بودن خودم را با بازیهای ویدئویی و موبایلی سرگرم میکردم. بازیهای موبایلی را هم با اولین مدلهای گوشی تلفن همراه که دکمهای بودند، انجام میدادم. کم کم این علاقه مرا به مسیر ساخت بازی کشاند و آن را دنبال کردم.
چه مدت است کار بازیسازی را شروع کردید؟
من از سال ۹۸ و همراه دوستم محمد ترکی که الان مدیرعامل استودیو ویرالند است، کار را با حضور در شتابدهنده پیشگامان شروع کردم. خدا را شکر طی این سالها توانستیم اعضای تیم را افزایش دهیم و الان ۸ نفریم. در این سالها خیلی از دوستان آمدند و رفتند و ما در این مدت فقط درس گرفتیم.
چه دورههای آموزشی در این خصوص را گذراندید؟
بیشتر از طریق اینترنت و ویدیوهای زبان اصلی آموزشهای مرتبط به گیم دیزاین را یاد گرفتم و از نسخه ترجمه شده الکترونیکی ارت اف گیم دیزاین (Art of Game Design) که توسط خود بنیاد منتشر شده است هم استفاده کردم. متاسفانه کتاب و منابع آموزشی ترجمه شده خیلی کم است و ما از بنیاد انتظار داریم به این مسئله توجه بیشتری کند تا تازهترین و به روزترین تالیفات آموزشی و پژوهشی این حوزه بهصورت الکترونیکی یا فیزیکی و ترجمه شده، در دسترسمان باشد.
دسترسی به امکانات بازیسازی برای علاقهمندان به این صنعت در یزد چگونه است؟
بسیار ضعیف است و خیلی به مسئله بازیسازی در یزد کم توجهی شده و واقعا این شغل نادیده گرفته شده است.
در گیم جم انستیتو ملی بازیسازی در یزد چه پروژهای انجام دادید؟
موضوع رویداد در مورد تقارن بود که ما بعد از ایدهپردازی، سعی کردیم نیمکره چپ و راست مغز را که با هم در تقارن هستند را به چالش بکشیم و بازی را با یک گیم پلی ساده و آرت ساده به نمایش بگذاریم.
چه برنامهای برای ادامه این مسیر به صورت حرفهای دارید؟
ما چون در حال کار روی یک بازی ایندی (Indie) برای پلتفرم pc هستیم، دغدغه جذب سرمایه و گردش مالی برایمان خیلی مهم است تا بتوانیم افرادمان را حفظ کنیم و بدون دغدغه و با تمرکز لازم به تولید بازی برای پلتفرم pc بپردازیم.
خودتان چه بازیهایی را دوست دارید؟
بیشتر بازیهای داستانی و روایت محور را دوست دارم، مخصوصا اگر در سبک پازل یا اکشن و مخفیکاری باشد.