خلاصه
در این تحقیق ما چندین آزمایش درباره بازیهای ویدئویی که بر اساس نظام مدنی بازیهای رایانه ای است، انجام داده ایم. در اینجا خلاصه یافته ها و کاربردهای این آزمایش را ارائه میدهیم.
سئوالات تحقیق:
• آیا نوجوانانی که به طور رایج بازی ویدئویی انجام میدهند، با قوانین اجتماعی و مدنی آن آشنایی دارند؟
• آیا نوجوانانی که تجربه بازیهای مدنی دارند، بیشتر متعهدند و در فعالیتهای مدنی و سیاسی بیشتر مشارکت میکنند؟
• محتوای اجتماعی بازی چگونه با مشارکت های مدنی نوجوانان ارتباط دارد؟
• دستیابی به تجربه بازهای مدنی چه قدر منصفانه است؟
تجربیات بازیهای مدنی و نتایج مدنی
موارد زیر تجربیات بازیهای مدنی را در ارتباط با نتایج مدنی آن نشان میدهد:
1. کمک و راهنمایی دیگر بازیکنان
2. بازی کردن گیم هایی که در آن بازیکن در آن مشکلی را در جامعه مواجه میشود.
3. بازیهایی که در آن یک مسئله اجتماعی توضیح داده میشود که بازیکن باید به آن توجه داشته باشد.
4. بازیهایی که بازیکن باید در آن به مسائل اخلاقی فکر کند.
5. بازیهایی که در ان بازیکن باید درباره چگونگی تصمیم گیری در مورد اداره جامعه، شهر و ملت کمک کند.
6. سازماندهی گروه ها و اجتماع های بازی
محتوای اجتماعی بازی
ما محتوای اجتماعی، بازی کردن به صورت آن لاین، بازی کردن در اجتماع، مطالعات و ارتباطات وب سایتی، بررسی ها، هیئت های بحث و گفتگوی درباره بازی، را مورد بررسی قرار دادیم.
اندازه گیری نتایج مدنی
علاقه به مسائل سیاسی، کمک و نیکوکاری، متقاعد کردن دیگران به رأی دادن، داشتن اطلاعات درباره مسائل سیاسی و مسائل روز، داوطلب شدن، شرکت در اعتراضات رسمی، و متعهد شدن در مشارکت های مدنی
یافته های تحقیق:
1. کمیت بازی ارتباط چندانی با درگیری های سیاسی و مدنی ندارد. کسانی که عموماً بازی ویدئویی انجام میدهند، به میزان افرادی که معمولاً بازی نمیکنند، درگیر فعالیتهای سیاسی شده، برای امور خیریه پول جمع آوری میکنند و دیگران را به رأی دادن ترغیب میکنند.
2. نوجوانانی که بازی میکنند به شدت درگیر فعالیتهای مدنی و سیاسی میشوند. از بین نوجوانانی که تجربه بازیهای مدنی را دارند،
• در مقایسه با 55% کسانی که به ندرت بازیهای مدنی انجام میدهند، 70% آن لاین باز میکنند، تا درباره مسائل سیاسی و مسائل روز اطلاعاتی کسب کنند.
• در مقایسه با 55% کسانی که به ندرت بازیهای مدنی انجام میدهند، 70% در طول 12 ماه گذشته، برای خیریه پول جمع آوری میکنند.
• در مقایسه با 57% کسانی که به ندرت بازیهای مدنی انجام میدهند، 69 % متعد به انجام مشارکت های مدنی هستند.
• در مقایسه با 41% کسانی که به ندرت بازیهای مدنی انجام میدهند، 61% به مسائل سیاسی علاقه مند هستند.
• در مقایسه با 49% کسانی که به ندرت بازیهای مدنی انجام میدهند، 60% درباره مسائل روز اطلاع کسب میکنند.
3. بسیاری از نوجوانان بازی هایی را انجام میدهند، که برابر با جوانب زندگی مدنی است:
• 76% جوانان در بازی کردن به دیگران کمک می کنند.
• 52% گیمرها بازی هایی را انجام میدهند که در آنها درباره مسائل اخلاقی می اندیشند.
• 44% گزارش دادند که بازیهایی را انجام میدهند که در آنها درباره مشکلی در جامعه مطلبی را فرا میگیرند.
• 43% گزارش دادند که بازیهایی را انجام میدهند که در آنها درباره اینکه چگونه درباره اداره اجتماع، شهر و ملت تصمیم گیری کنند، مطالبی بیاموزند.
4. صرف نظر از میزان درآمد، نژاد و سن، نوجوانان به میزان یکسانی تجربه بازیهای مدنی دارند. دختران در مقایسه با پسران تجربه کمتری دارند.
5. بعضی جوانب محتواهای اجتماعی به نتایج مدنی مرتبط است. به طور ویژه وقتی به صورت فردی بازی میکنند. اما بازی کردن به صورت آن لاین، این گونه نیست. از میان نوجوانانی که در روم بازی میکنند:
• در مقایسه با 55% افرادی که در روم بازی نمیکنند، 64% برای خیریه پول جمع آوری میکنند.
• در مقایسه با 60% افرادی که در روم بازی نمیکنند، 65% آن لاین بازی میکنند تا درباره مسائل سیاسی اطلاعاتی به دست بیاورند.
• در مقایسه با 59% افرادی که در روم بازی نمیکنند، 64% به مشارکت های مدنی متعهد هستند.
• در مقایسه با 59% افرادی که در روم بازی نمیکنند، 26% دیگران را به رأی دادن ترغیب میکنند.
6. شرکت کردن نوجوانان در وب سایت ها و هیئت های مذاکرات مرتبط با بازی، با مشارکت های مدنی آنان نیز مرتبط است. در میان نوجوانانی که با این وب سایت ها یا هیئت ها ارتباط دارند:
• در مقایسه با 61% گیمرهایی که در اجتماعات آن لاین شرکت نمیکنند، 74% به مشارکتهای مدنی متعهد هستند.
• در مقایسه با 61% گیمرهایی که در اجتماعات آن لاین شرکت نمیکنند، 68% برای خیریه پول جمع آوری میکنند.
• در مقایسه با 58% گیمرهایی که در اجتماعات آن لاین شرکت نمیکنند، 67% درباره مسائل روز اطلاعات به دست میآورند.
• در مقایسه با 54% گیمرهایی که در اجتماعات آن لاین شرکت نمیکنند، 63% به مسائل سیاسی علاقهمند هستند.
• در مقایسه با 22% گیمرهایی که در اجتماعات آن لاین شرکت نمیکنند، 38% دیگران را به رأی دادن تشویق میکنند.
• در مقایسه با 8% گیمرهایی که در اجتماعات آن لاین شرکت نمیکنند، در 12 ماه گذشته 12% در اعتراضات شرکت کرده اند.
کاربردهای تحقیق برای والدین، جوانان، طراحی بازی و تحقیقات
بازیهای ویدئویی تجربیات بسیار خوبی از جمله مواردی که در بالا ذکر شد، در اختیار نوجوانان قرار داده است. معتقدیم که میتوان بازیهای رایانه ای را به عنوان ابزاری در جهت یادگیری اصول مدنی و مشارکتهای آنان در این اصول به کار گرفت. در قسمت بعد راهنمایی هایی به والدین، جوانان، معلمان، طراحان بازی به صورت مرحله به مرحله داده شده است.
والدین:
والدین میتوانند فرزندانشان را بیشتر در معرض بازیهایی که تجربیات مدنی در آنها وجود دارد، قرار داده و اطلاعات بیشتری را درباره اصول مدنی در اختیار بچه ها قرار دهند. سازمان های اطلاع رسانی رسانه باید اطلاع رسانی دقیقی را به والدین ارائه دهند. همچنین والدین باید با دریافت اطلاعات، همواره با فرزندان خود درباره اصول مدنی صحبت کنند.
جوانان:
جوانان باید فرصت هایی داشته باشند تا درباره ساختارهای مدنی که در طول بازی فراگرفته اند، با همدیگر صحبت کرده و آن تجربیات را در اختیار همدیگر قرار دهند. ایجاد این فضاها در بازی، در حقیقت بسترهایی است برای فراگیری و گسترش این اصول.
معلمان:
معلمان میتوانند از طریق بازی ها به راحتی با بچه ها ارتباط برقرا کنند. معلمان قادرند از طریق بازی، مفاهیمی چون دموکراسی و زندگی واقعی را به نوجوانان آموزش دهند.
طراحان بازی:
در ارتباط با مدرسان اصول مدنی، طراحان بازی میتوانند بازی های ویدئویی بهتری را ارائه دهند. بازیهایی که اصول مدنی ، محیط، ادراه یک شهر، مبارزه با فقر را به وضوح در خود دارند، و دراین زمینه نسبت به دیگر بازی ها موثر تر عمل کرده و نتایج مدنی بیشتری را ارائه میدهند.
تحقیق
بازی ها باید به گونه ای باشند که تجربه اصول مدنی را بیشتر در اختیار نوجوانان قرار داده و آنان بتوانند از طریق بازی این اصول را در خود بسط و گسترش دهند. در این باره باید رویکردهای بسیاری را درباره نژادهای مختلف، در تحقیقات بلند مدت و کوتاه مدت به دست آورد. این مطالعات درک و میزان آشنایی افراد را در استفاده از این بازیها در جهت آموزش اصول مدنی بالا برده و همچنین میتوان دریافت که آیا این بازیها واقعاً در درگیر کردن بچه ها در اصول مدنی چه قدر تأثیر گذارند. تحقیقات بعدی میتواند درباره این باشد که بازیها چگونه ارزشهای دموکراتیک، مهارت های مدنی، و توانایی های تحلیل را در بچه ها بالا میبرند. مطالعه روش هایی که بتوان بازیها را در مدرسه و دیگر موسسات به کار گرفت تا اصول مدنی را آموزش داد، از جمله مباحثی است که میتواند مورد تحقیق قرار گیرد.
نویسندگان: جوزف کان، الن میدا، کریس ایوانس