قائم مقام معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما دردیداربا مدیرعامل و شورای معاونین بنیاد ملی بازیهای رایانهای با اشاره به زمینههای توسعه همکاریها میان این دو مجموعه، پیشنهاد داد از ظرفیت پلتفرم آيپي تيوي یا تلويزيون تعاملي برای پخش بازیهای دیجیتال استفاده شود.
به گزارش اداره ارتباطات و امور بینالملل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، سعید مقیسه در این نشست که جمعی از معاونین و مدیران سازمان صداوسیما و بنیاد نیز حضور داشتند،تصریح کرد: یکی از موضوعات پیشنهادی صداوسیما به بنیاد استفاده از ظرفیت پلتفرم آيپيتيوي یا تلويزيون تعاملي برای بازیهای دیجیتال است. پلتفرم آيپيتيوي در حال ورود به مرحله بهرهبرداریاست و میتوان از آنها برای بازیها بهرهبرداری کرد. برگزاری جلسه با اپراتورهای آيپيتيوي و بازیسازان یکی از زمینههای مورد درخواست ما است.
بازیسازان از ظرفیت آيپيتيويها به طور دقیق مطلع نیستند و اپراتورهای آيپيتيوي هم از ظرفیتهای بازی بیاطلاع هستند.آشنایی آنها با یکدیگر میتواند نتایج بسیار خوبی بههمراه داشته باشد.
او افزود:از آنجایی که موضوع سایت فهم بازی با ماموریتهای معاونت فضای مجازی همخوانی دارد، این موضوع از جمله زمینههای علاقهمندی و اولویتدار ما برای کمک به بنیاد در خصوص ترویج مسئله سواد بازی است.
مقام معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما همچنین گفت: ما آمادگی مشارکت و سرمایهگذاری برای تولید گیم فیلم براساس بازیهای با تحرک بالا که مناسب مخاطب نوجوان و جوان است را نیز داریم. ضمن اینکه تولید بازی با موضوع سواد بازی در راستای آموزش سواد رسانهای نیز از جمله موضوعاتی است که میشود در این خصوص به طور مشترک دنبال کرد.
مقیسه با اشاره به مدرسه تلویزیونی تلوبیون تصریح کرد: امکان اضافه شدن آموزشهای بازیسازی مورد نظر بنیاد نیز در این فضا وجود دارد. همچنین ما در حال تدارک برگزاری جشنوارههای محتوایی در قالب محتواهایی فاخر هستیم که این آمادگی برای برگزاری رویدادهای بازی محور از طریق این پلتفرم نیز وجود دارد.
همراهی بنیاد و رسانه ملی برای ارتقاء سواد بازیهای دیجیتال
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای نیز در این نشست با اشاره به اینکه موضوع بازیهای ویدئویی صرفا مسئله بنیاد ملی بازیهای رایانهای به عنوان تنها متولی این صنعت در کشور نیست، تصریح کرد: 32 میلیون بازیکن ایرانی که به طور متوسط 93 دقیقه در روز بازی میکنند، بیانگر این نکته است که به موضوع بازیهای رایانهای در سطح مسئله کشوری توجه شود. این نگرانی الان وجود دارد، همان طورکه ما در خصوص شبکههای اجتماعی مجازی برخی فرصتها را از دست دادیم و ظرفیتهای این فضا بعضا به تهدید تبدیل شد، با نگاه عادی به موضوع بازیهای دیجیتال و محدود کردن آن به بنیاد ملی بازیهای رایانهای نمیتوانیم از فرصتهای این فضا بهخوبی استفاده کنیم. بنیاد ملی بازیهای رایانهای به عنوان متولی این حوزه با همگرایی و همراهی مجموعههای حاکمیتی میتواند در پیشبرد اهداف خود گامهای موثری بردارد. در همین راستا نیز بازیسازان، ناشران، مصرفکنندگان، توزیعکنندگان و... باید بتوانند از ظرفیتهای موجود در سازمان صداوسیما به عنوان ظرفیت عمومی منتفع شوند.
سیدصادق پژمان با اشاره به اینکه در بحث آموزش بازیسازی چه درجهت ترویج ظرفیتهای صنعت بازی و چه آموزشهای آنلاین به کمک سازمان صداوسیما نیاز جدی وجود دارد، تصریح کرد: براساس سند بازی که به عنوان سیاستهای حاکم بر برنامه ملی بازی توسط شورای عالی فضای مجازی مصوب شده است و طی آن وظایفی برای مجموعههای مختلف مشخص شده که در آن متولی موضوعات آموزشی و فرهنگی سازمان
صداوسیما است. ما درکشور با کمبود نیروی آموزش دیده در حوزه بازی مواجه هستیم، هرچند که بنیاد طی 10 سال گذشته توانسته حجم قابل قبولی از نیروی متخصص را به عنوان تامین نیروی انسانی مورد نیاز در صنعت بازی آموزش دهد؛ اما توسعه نیروی انسانی آموزش دیده در این حوزه نیاز به برنامهریزی جدی دارد. چرا که ظرفیتهای شغلی بسیاری در صنعت بازیهای دیجیتال به عنوان صنعتی خلاق وجود دارد.
او افزود: براساس آخرین پیمایش بنیاد یک چهارم بازیکنان ما کودکان هستند که به عنوان نسل آینده کشور از طریق بازیهای ویدئویی ارزشها و فرهنگ به آنها منتقل میشود و نظام ارزشی آنها از این طریق شکل میگیرد. از این رو مردم باید نسبت به مسئله سواد بازیهای دیجیتال آموزش و تحلیل داشته باشند و بنیاد ملی بازیهای رایانهای در کنار مجموعه صداوسیما میتواند در این زمینه گامهای موثری بردارد.
استفاده از ظرفیتهای رسانه ملی برای توسعه آموزش ملی بازیسازی
فرزانه شریفی مدیر انستیتو ملی بازی سازی بنیاد ملی بازیهای رایانهای با اشاره به اینکه با دسترسی ایجاد شده توسط این معاونت به بازار محتوا تا امروز 100 ساعت آموزشی در حوزه بازیسازی و سواد بازی با محوریت فهم بازی در این فضا بارگذاری شده است تا محتواهای آموزشی بیشتردیده شوند و در دسترس عموم قرار بگیرند که با ارائه گزارشهایی در این خصوص امکان برنامهریزی برای استفاده بهینه تر از ظرفیتهای موجود در این زمینه وجود دارد. درحوزه آموزش بازیسازی ما در انستیتو ملی بازیسازی امسال حدود 1500 نفرکلاس در دپارتمانهای فنی، هنری و طراحی برگزار کردهایم و صرفا هم این آموزشها متوجه شهرتهران نبوده است و مخاطبان این دورهها علاقهمندانی از سراسرکشور بودند. سازمان صداوسیما به ملی شدن این آموزشها برای تمام مخاطبان کودک و نوجوان با توجه به ظرفیت های موجود در این سازمان میتواند کمک کند. ما امکان برگزاری کارگاههای تخصصی در حوزه آموزش بازیسازی و سواد بازی را نیز داریم و میتوانیم از ظرفیتهای موجود در رسانه ملی برای تقویت و توسعه آموزش ملی بازیسازی استفاده کنیم.
رونق کمپین «بازینو» با حمایت صدا وسیما
معاون حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای نیز در این نشست گفت: یکی از مهمترین ماموریتهای بنیاد حمایت از بازیسازی داخلی در راستای حمایت از تولید ملی است. طی سالهای اخیر پیشرفتهای خوبی در حوزه بازیهای دیجیتال شده و ما سهم خوبی از بازار را از طریق بازیسازان داخلی به دست آوردهایم. درحوزه صادارت بازی نیز بازی سازان داخلی علیرغم تحریمها و تمام مشکلات، موفقیتهای خوبی برای کسب بازار بینالمللی به دست آوردهاند. سازمان صدا وسیما میتواند در خصوص معرفی محصولات تیمها و شرکتهای بازیساز ایرانی کمک زیادی به بازی سازان انجام دهد. از طرفی دیگر بازیسازان نیز به عنوان کارگردان یا سازنده بازیها با شرح موفقیتهایشان از طریق برنامههای صداوسیما به الگوسازی، اشتغالزایی و رونق تولید کمک بسیار زیادی خواهد کرد.
سیدحسینی با اشاره به برگزاری کمپین نورزوی بنیاد در راستای حمایت و تقویت بازیهای ایرانی نیز گفت: سازمان صداوسیما در معرفی کمپین «بازینو» و اهداف آن که در نهایت منجر به معرفی بازیهای ایرانی برای خانوادهها در ایام تعطیلات نوروز و افزایش کاربر و درآمد پایدار برای آنها میشود، نقش بسزایی خواهد داشت.