در اختتامیه سومین دوره از جایزه بازیهای جدی (SeGaP2019) که در 6 دیماه 1398 در دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، بازیسازان و بازیپژوهان برتر در بخشهای مختلف رویداد مورد تقدیر قرار گرفتند. علاوه بر رشد قابل توجه تعداد شرکتکنندگان و آثار ارسالی به این رویداد، مقدار جوایز امسال نیز با افزایش قابل توجهی روبرو بود و مجموعا بیش از 135 میلیون تومان جایزه به مقالات، بازیها و تیمهای منتخب اهدا شد.
در بخش جشنواره بازی جدی سال 1398
در بخش جشنواره بازی جدی سال 1398 که با هدف شناسایی، معرفی و تقدیر از آثار برتر برگزار میشود، از مجموع 72 اثر ارسالی، نهایتا 9 بازی به مرحله فینال رسیدند که در این میان، با رای هیئت داوران، بازی تیزران، عنوان بازی جدی سال 1398 را دریافت کرد. در ادامه رتبه هر یک از این 9 تیم به علاوه مقدار جایزه دریافتی توسط بنیاد ملی بازیهای رایانهای مشخص شده است:
- رتبه اول: بازی تیزران، برنده جایزه 20 میلیون تومانی بازی جدی سال 1398
- رتبه دوم: بازی KeepStep، برنده جایزه 2 میلیون تومانی بنیاد ملی بازیهای رایانهای
- رتبه سوم: بازی شاه گیگیلی، برنده جایزه 1.5 میلیون تومانی بنیاد ملی بازیهای رایانهای
- رتبه چهارم: بازی توان دست، برنده جایزه 1 میلیون تومانی بنیاد ملی بازیهای رایانهای
- رتبه پنجم: بازی دستکش توان افزا، برنده جایزه 1 میلیون تومانی بنیاد ملی بازیهای رایانهای
- رتبه ششم، بازی FirstAID، ، برنده جایزه 1 میلیون تومانی بنیاد ملی بازیهای رایانهای
- رتبه هفتم، بازی هانا، برنده جایزه 1 میلیون تومانی بنیاد ملی بازیهای رایانهای
- رتبه هشتم، بازی ریشتر، برنده جایزه 1 میلیون تومانی بنیاد ملی بازیهای رایانهای
- رتبه نهم، بازی سارای، برنده جایزه 1 میلیون تومانی بنیاد ملی بازیهای رایانهای
همچنین، علاوه بر فرآیند اصلی جایزه، نهادهای متعددی حامی بازیهای ارسالی بودند که هر یک در موضوع موردنظر خود، بر اساس داوری ویژه نهاد مذکور، جوایزی را به بازیهای منتخب اعطا کردند.
1- مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی (نیماد)
همانند سال گذشته، حامی رویداد برای بازیهای حوزه سلامت است.
- جایزه 7 میلیون تومانی رتبه اول بازی منتخب نیماد به جهت تلاش برای توانبخشی به بیماران حرکتی و کهنسالان به بازی توان دست تعلق گرفت.
- جایزه 5 میلیون تومانی رتبه دوم بازی منتخب نیماد به جهت ترویج فرهنگ سلامت و تندرستی به بازی تیزران تعلق گرفت.
- جایزه 3 میلیون تومانی رتبه سوم بازی منتخب نیماد به جهت تلاش برای توانبخشی به بیماران مبتلا به MS به بازی KeepStep تعلق گرفت.
- جایزه بعدی 3 میلیون تومانی رتبه سوم بازی منتخب نیماد به جهت تلاش برای توانبخشی به بیماران مبتلا به اوتیسم به بازی اتاقک مجازی آموزش و توانبخشی کودکان مبتلا به اوتیسم تعلق گرفت.
2- ستاد توسعه فناوریهای حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی
این ستاد نیز حامی رویداد برای بازیهایی است که از فناوریهای نوین در تولید خود استفاده کرده باشند.
- جایزه 10 میلیون تومانی رتبه اول بازی منتخب ستاد، به دلیل استفاده از فناوریهای سنسورهای حرکتی و واقعیت مجازی، به بازی تیزران تعلق گرفت.
- جایزه 3 میلیون تومانی رتبه دوم بازی منتخب ستاد، به دلیل استفاده از فناوری واقعیت مجازی، به بازی شبیهساز تریاژ تعلق گرفت.
- جایزه 2 میلیون تومانی رتبه سوم بازی منتخب ستاد، به دلیل استفاده از فناوری Projection Mapping به بازی KeepStep تعلق گرفت.
3- معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه
با هدف ترویج سبک زندگی سالم و پیشگیریهای اجتماعی، حامی رویداد بوده است که در موضوعات مختلف به بازیهای منتخب جایزه اهدا نمود:
- جایزه 3 میلیون تومانی رتبه اول پیشگیری رشدمدار تربیت نسل خودکنترل و اجتماعی قبل از مدرسه به بازی هانا تعلق گرفت
- جایزه 2 میلیون تومانی رتبه دوم پیشگیری رشدمدار تربیت نسل خودکنترل و اجتماعی قبل از مدرسه به بازی جنگل شاد الفبا تعلق گرفت.
- جایزه 1 میلیون تومانی پیشگیری رشدمدار تربیت نسل خودکنترل و اجتماعی قبل از مدرسه به بازی سنجش حساسیت مادرانه تعلق گرفت.
- در حوزه سبک زندگی، با توجه به پتانسیل تغییر محتوا برای ارایه الگوی سبک زندگی سالم در مقابل سبک زندگی مجرمانه و آسیبزا، بازی فیلابت، شایسته تقدیر و دریافت جایزه ۲ میلیون تومانی شد.
در حوزه تحکیم و تعالی بنیان خانواده، با توجه به پتانسیل تغیر محتوا و مناسبسازی برای انتقال مهارتهای ارتباطی به جوانان و نوجوانان، بازی مدرسه خوبها، شایسته تقدیر و دریافت جایزه ۲ میلیون تومانی شد.
4- کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز از جشنواره امسال در حوزه بازیهای کودکان و نوجوانان حمایت کرده است.
- جایزه اول 4 میلیون تومانی کانون، به بازی شاه گیگیلی تعلق گرفت.
- جایزه دوم 2 میلیون تومانی کانون به بازی اتاقک مجازی آموزش و توانبخشی کودکان مبتلا به اوتیسم تعلق گرفت.
5- شتابدهنده هاب
شتابدهنده هاب دانشگاه شهید بهشتی نیز حامی رویداد در زمینه بازیهای با محوریت آموزش بود.
- جایزه 5 میلیون تومانی شتابدهنده هاب برای بازی منتخب حوزه آموزش به بازی شاه گیگیلی تعلق گرفت.
6- ستاد مبارزه با مواد مخدر
این ستاد با هدف پیشگیری از معضلات اجتماعی حامی رویداد است.
با هدف ترویج سبک زندگی سالم، جایزه 2 میلیون تومانی ستاد مبارزه با مواد مخدر، به بازی بیگُل تعلق گرفت.
در بخش هکاتون بازیهای جدی 1398
بخش هکاتون، با هدف تجربه ساخت سه روزه یک نسخه دِمو از یک بازی جدی برگزار میشود. در بخش هکاتون بازیهای جدی که امسال برای اولین بار به صورت همزمان در تهران و تبریز برگزار شد، مجموعا 5 تیم در تهران و 3 تیم در شهر تبریز برنده جوایز مختلف شدند. در شهر تهران، حامی هکاتون، موسسه آموزشی علوم و فنون کیش، به نمایندگی از سازمان منطقه آزاد کیش بود. هکاتون تهران با 18 تیم در صندوق نوآوری و شکوفایی با موضوع آموزش زبان انگلیسی به کودکان و نوجوانان و ناشنوایان برگزار شد که در نهایت:
- جایزه 12 میلیون تومانی قهرمان هکاتون بازیهای جدی 1398 به تیم Leania برای بازی King Island Hero تعلق گرفت.
- جایزه 6 میلیون تومانی رتبه دوم هکاتون بازیهای جدی 1398 در شهر تهران، به تیم Valsalva برای بازی Kish Lenj تعلق گرفت.
- رتبه سوم، با 3 میلیون تومان جایزه برای هر تیم، مشترکا به تیمهای Amata برای بازی English Land و Prunus برای بازی Adventures In Kishland تعلق گرفت.
در شهر تبریز، رویداد با حمایت معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، در محل دانشگاه هنر اسلامی تبریز و با موضوع مهارتهای زندگی: انتخاب آگاهانه برگزار شد که از مجموع 20 تیم شرکتکننده، نهایتا:
- جایزه 7 میلیون تومانی قهرمان هکاتون بازیهای جدی 1398 به تیم Team Liquid برای بازی Perfection تعلق گرفت.
- جایزه 5 میلیون تومانی رتبه دوم هکاتون بازیهای جدی 1398 به تیم Neuron برای بازی Navido تعلق گرفت.
- جایزه 3 میلیون تومانی رتبه سوم هکاتون بازیهای جدی 1398 به تیم Indicate برای بازی Lovely Home تعلق گرفت.
در بخش سمپوزیوم بازیهای جدی سال 1398
همچنین در بخش سمپوزیوم بازیهای جدی 1398، به عنوان بخش علمی، مجموعا 23 مقاله انگلیسی در حوزه بازیهای جدی پذیرش شد که از این میان، 8 مقاله به صورت شفاهی ارائه شدند. از میان 8 مقاله ارائه شده، مقاله با عنوان
- A Game-Based System To Study The Danger Of Advertising Displays For Pedestrians: Are They Really Dangerous?
تالیف سید وحید مصطفوی، یونس سخاوت، صمد روحی، حسام ساکیان محمدی و کاظم پورالوار حائز عنوان مقاله برتر سمپوزیوم بازیهای جدی 1398 شد و جایزه 3 میلیون تومانی بنیاد ملی بازیهای رایانهای را دریافت کرد.
همچنین موسسه آموزشی علوم و فنون کیش، به نمایندگی از سازمان منطقه آزاد کیش با هدف حمایت از بازیهای جدی در حوزه آموزش و گردشگری حامی این رویداد بود که به مقاله با عنوان- Escape Rooms: A New phenomenon in Tourism
از سوی دیگر، 7 مقاله دیگر شفاهی سمپوزیوم نیز هر کدام مبلغ 1 میلیون تومان جایزه از بنیاد ملی بازیهای رایانهای دریافت خواهند کرد. اطلاعات این 7 مقاله به شرح زیر است:
- A Cognitive-Sensory-Motor Gamepad For Therapy Of Children With ADHD
تالیف: فروغ محمودی، لیلا کاشانی وحید، هادی مرادی و علی یکتاپرست
- An Innovative Teaching With Serious Games Through Virtual Reality Assisted Language Learning
نویسنده: شیوا خاتونی
- Comparative Evaluation Of Simulation Versus Serious Game On The Smartphone Platform For Training Nursing Students In Cardiopulmonary Resuscitation: A Randomized Controlled Trial
تالیف: زهرا فارسی، مهدیه یزدانی و مریم نظامزاده
- Effectiveness Of Maghzineh Cognitive Video Games On Reading Performance Of Students With Learning Disabilities In Reading
تالیف: لیلا کاشانی وحید، سحر کاظمی تاسکوه و هادی مرادی
- The Effectiveness Of A Set Of Neuroland Digital Mini-Games, On Enhancing Visual Memory And Reducing Spelling Errors In Students With Writing Problems: A Pilot Study
تالیف: علیرضا پیر، لیلا کشاورز افشار و سایناز مودت
- The Effectiveness Of The Man-Man Mobile Game On Children's Self-Concept And Self-Esteem
تالیف: حمیده محمدی نسب، محمدعلی مظاهری، صادق فلاح تفتی و سمانه بهزادپور
- The Interplay Between Metacognitive Strategies And Learning Styles In Learning Via Serious Games
تالیف: کاظم پورالوار، یونس سخاوت و صمد روحی