ورزشهای الکترونیک یا Esports، بهعنوان گونهای از رقابتهای ورزشی که در آن، رشتهها، بازیهای دیجیتال و همچنین ورزشکاران، بازیکنان این بازیها هستند، یکی از بزرگترین جریانهای صنعت بازی محسوب میشوند که در ایران نیز طرفداران خود را پیدا کردهاند و حتی در برخی رشتهها، ورزشکاران ایرانی مستعد برای رقابتهای بینالمللی و کسب عناوین قهرمانی پرورش یافتهاند.
در سال ۱۳۹۸، پس از چهار دوره برگزاری موفق رویداد لیگ بازیهای رایانهای، بنیاد ملی بازیهای رایانهای بزرگترین رویداد ورزشهای الکترونیک کشور را با نامی جدید و تحت عنوان جام قهرمانان بازیهای ویدیویی ایران (IGC2019) از دوم تا هشتم شهریورماه در مرکز آفرینشهای فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برگزار کرد. در این دوره رشتههای Clash Royale ، PES، CS: GO، Quiz of kings، FIFA و پسرخوانده نیز حضور داشتند. همچنین برای اولین مرتبه در کشور، رشته بازی جدی مغزینه بهعنوان مقام دوم رویداد جایزه بازی جدی ۱۳۹۷، به مجموع مسابقات اضافه و با استقبال قابلتوجهی مواجه شد.
بازینگاشت حاضر مروری دارد بر مهمترین آمار و ارقام حاصل از این رویداد که با توجه به محدودیتهای موجود در گردآوری و دستهبندی داده، عمدتا متمرکز بر اطلاعات قابل ارائه از رشتههای مختلف مسابقه است. لازم به تاکید است که اطلاعات بازینگاشت حاضر، معطوف به حاضران در بخش نهایی مسابقات بوده و اطلاعات بخش مقدماتی کوئیزکاپ را منعکس نمیکند.