صنعت بازی‌های ویدئویی همچنان پرسود به راه خود ادامه می‌دهد

به گزارش CNBC به نقل از «سامانتا گرینبرگ» مدیر سرمایه‌گذاری شرکت Margate Capital Management صنعت بازی‌های ویدئویی به موفقیت خود به عنوان یک بازار سرمایه ادامه می‌دهد و این یعنی سرمایه‌گذاران در این بخش، امسال را نیز با جیب‌های پر پول به پایان خواهند برد.

هم‌زمان با پیشرفت تکنولوژی، صنعت بازی‌های ویدئویی نیز از جهات مختلف، همچون واقعیت مجازی و رویدادها و رقابت‌های الکترونیکی، مدام در حال گسترش و افزایش مخاطب است و حالا به گفته‌ی گرینبرگ، به یک مدل جدید سوددهی تبدیل شده است.

او معتقد است که امروزه خریدن یک بازی توسط مشتری آغاز فرایند سوددهی این محصول به تولیدکننده است. همین موضوع، صنعت بازی‌های ویدئویی را برخلاف گذشته که بیشتر سوددهی آن منوط به انتشار بازی‌های جدید بود، به بستر مناسب‌تر و قابل‌ پیش‌بینی‌تری برای سرمایه‌گذاران تبدیل کرده است.

بنا به گزارشی از سایت Newzoo گیمرها در سراسر دنیا احتمالا امسال چیزی در حدود 138 میلیارد دلار خرج بازی‌ خواهند کرد. این موسسه‌ی تحقیقاتی آمار مصرفی بازی‌های ویدئویی را در موبایل و همچنین رقابت‌های ورزش‌های الکترونیک رصد می‌کند. طبق گزارشات این موسسه‌ی آماری، این رقم نشانگر رشد 13.3 درصدی نسبت به سال گذشته و اضافه شدن 16.2 میلیارد دلار به درآمدهای صنعت بازی است.

در همین حال، رقابت‌های ورزش‌های الکترونیک هر سال با استقبال بیشتری مواجه می‌شوند و به تعداد بازی‌های این رقابت‌ها نیز افزوده می‌شود. تا پایان ماه آگوست میلادی چند رقابت با استفاده از بازی‌های ویدئویی مطرح و نسبتا جدیدی همچون PUBG در دنیا برگزار شده که در مجموع جوایزی به ارزش 2 میلیون دلار داشته‌اند.

گرینبرگ پیش‌بینی می‌کند که روند توسعه‌ی صنعت بازی‌های ویدئویی و سودآوری سرسام‌آور آن ادامه پیدا کرده و شتاب بیشتری خواهد گرفت، چرا که نسل جوان‌تر به عنوان مصرف‌کنندگان جدید محصولات این صنعت، زنان به عنوان نیروهای تازه تزریق شده به جمعیت گیمرها و دانش‌آموزان و دانشجویان روز به روز با اقبال بیشتری به سراغ بازی‌های ویدئویی می‌روند. از نظر او، بیش از نیمی از جمعیت جوانان بازی می‌کنند و هر کدام از آن‌ها روزانه بیش از یک ساعت به انجام بازی دلخواه خود اختصاص می‌دهد. همچنین خرید یک بازی ویدئویی از نظر اقتصادی به صرفه‌تر از اجاره‌ی شبکه‌ی تلویزیونی یا رفتن به سینما و تماشای فیلم است.

سامانتا گرینبرگ در جریان گفتگوی خود در CNBC به شرکت Take-Two اشاره کرده و گفت که این شرکت در 12 ماه گذشته بیش از 60 درصد رشد را در ارزش سهام خود تجربه کرده است که رقم خیره‌کننده‌ای برای هر کسب و کاری محسوب می‌شود. او همچنین معتقد است که رشد سهام شرکت تیک-تو ادامه خواهد داشت و ارزش سهام آن به چیزی در حدود 176 دلار خواهد رسید، که رقمی معادل رشد 40 درصدی نسبت به ارزش فعلی آن است.

دیگر شرکت موفق در صنعت بزرگ بازی‌های ویدئویی، الکترونیک آرتز است که به عقیده‌ی «تیموتی اوشی» تحلیلگر شرکت Jefferies ارزش هر سهم آن چیزی در حدود 155 دلار است. او همچنین معتقد است که صنعت بازی در حال درآوردن بخش‌های مهم بازار از چنگ انواع رسانه است.

به نظر می‌رسد که صنعت بازی و محصولات آن بیشتر از گذشته به جریان اصلی سرگرمی و رسانه‌های مورد نظر مردم تبدیل شده است. شرکت اپیک گیمز اعلام کرده که 1 میلیارد دلار از فروش آیتم‌ها در بازی خود کسب کرده است. بازی «فورتنایت» به طور رایگان عرضه شده و در دسترس قرار گرفته و تیموتی عقیده دارد که استقبال بیش از اندازه از این بازی، نشانگر ورود بازی‌های ویدئویی به جریان اصلی است.

گرینبرگ در مورد فورتنایت اظهار داشته که این بازی با استفاده از علایق و سلایق نسل جوان، از جمله شمایل کارتونی با رنگ‌های شاد و جذاب و همچنین المان‌های فرهنگ عامه، سعی می‌کند مصرف‌کنندگان خود را وفادار ساخته و آن‌ها را مجبور به خرید در بازی و خرج کردن پول کند. به همین خاطر است که شما بعد از این‌که بازی ابتدایی را دانلود کردید، بی‌وقفه در آن به خریدن آیتم‌های مختلف می‌پردازید.