مایکل هابرل (Michael Haberl) بنیانگذار و مدیرعامل شرکت اتریشی Playades از انتشار بازیهای اندرویدی ایرانی به وسیله این شرکت در بازارهای بینالمللی خبر داد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، هابرل درباره دومین سال حضور خود در TGC گفت: امسال بازیسازهای جاهطلب و پروژههای جذابی را دیدهام. شرکتهای ایرانی تلاش زیادی دارند که بازیهای خوب بسازند و به عنوان یک ناشر بینالمللی سعی داریم به بازیسازهای ایرانی کمک کنیم.
هابرل افزود: سال قبل با بازیسازهای زیادی در تهران دیدار داشتیم که در نتیجه آن مذاکرات، ماه گذشته دو بازی موبایلی ایرانی Ring Mania و Poly Valley محصول شرکت Nova را عرضه کردیم. همایش امسال فرصتی است تا بازیسازهای بیشتری را ببینیم و پروژههای متنوعی را زیرنظر بگیریم.
این ناشر اتریشی روی عرضه بازیهای اندرویدی در فروشگاههای نرمافزاری گوناگون به جز Google Play و App Store متمرکز است.
او گفت: من شرکت خود را در سال 2001 تاسیس کردم. آن زمان چیزی به اسم فروشگاههای نرمافزاری وجود نداشت و تنها راه دسترسی به بازیهای موبایلی از طریق اپراتورهای موبایلی بود. امروزه هم سیستم مشابهی در سراسر دنیا وجود دارد که من آن را فروشگاههای نرمافزاری جانبی مینامم، فروشگاههای دیجیتالی که بازارهای داخلی و منطقهای خود را هدف قرار دادهاند و ما نیز روی این بازارها متمرکز هستیم.
Playades بازیهای خود را روی فروشگاههای نرمافزاری کوچک و بزرگ اروپا، آمریکای لاتین، خاورمیانه، آفریقا و شرق آسیا منتشر میکند، هرچند برای این ناشر کوچک، ورود به بازارهای رقابتی بزرگ چین، کره جنوبی و ژاپن کار دشواری است.
به گفته هابرل، بازیهای این شرکت از جمله دو عنوان ایرانی در بازارهایی نظیر آلمان، اسپانیا، فرانسه، پرتغال و ایتالیا عرضه میشود.
او در مورد ساختار این فروشگاههای نرمافزاری گفت: نتفلیکس را درنظر بگیرید با این تفاوت که کاربران به جای دریافت اشتراک برای تماشای فیلم و سریال برای دسترسی به بازیهای موبایلی اشتراک تهیه میکنند. برای مثال تحت یک مدل اشتراکی به مدت یک ماه میتوانید به همه بازیهای موجود روی یک فروشگاه نرمافزاری دسترسی داشته باشید و در یک مدل ارزانتر هر هفته پنج بازی موبایلی به شما تعلق میگیرد. شما این بازیها را دانلود میکنید و تا زمانی که اشتراک داشته باشید میتوانید آنها را روی گوشی خود بازی کنید. درآمد بازیسازها نیز از هزینه اشتراک کاربران تامین میشود.
هابرل ادامه داد: ما امسال نیز به دنبال بازیسازهایی هستیم که قصد دارند به بازارهای خارجی ورود کنند. در روز نخست TGC دیدارهای بسیاری داشتم و حتی در بیرون از سالنهای کنفرانس بازیسازهای زیادی برای مذاکره به سراغم آمدند. در رویداد امسال پنج تا ده عنوان موبایلی ایرانی توجه Playades را جلب کرده است.
او افرود: مشکل عمده بسیاری از توسعهدهندگان نرمافزاری که فقط به شرکتهای ایرانی محدود نمیشود تطبیق با استانداردهای ماست و اغلب بازیسازهای کوچک و مستقل فاقد منابع و سرعت لازم برای اعمال این تغییرات هستند. این استانداردها بومیسازی، چند زبانه بودن (منوها و دیالوگها)، طیف رنگها و شکل آیکونها و مواردی از این دست را شامل میشود.
او گفت: ما به شدت علاقهمند به انتشار این پنج تا ده عنوان هستیم اما توپ در زمین بازیسازهای ایرانی است و آنها هستند که باید بازیهای خود را به استانداردهای ما نزدیک کنند.
هابرل اظهار داشت که Playades تاکنون بیش از 50 بازی از EA – یکی از بزرگترین شرکتهای بازی دنیا – را در فروشگاههای نرمافزاری جانبی عرضه کرده است.
او درباره نحوه برگزاری TGC 2018 گفت: همه چیز در سطح مطلوبی است و برای ارتقای این رویداد کار چندانی برای انجام دادن وجود ندارد. بازیسازها و ناشران باید همدیگر را ملاقات کنند و بشناسند و TGC این فرصت را برای هر دو گروه فراهم آورده است.
با وجود این هابرل یکی از موانع اصلی پیش روی توسعهدهندگان ایرانی را کمبود منابع دانست و گفت: با توسعهدهندگان متعددی صحبت کردم و برخی از آنها می گفتند که کمبود منابع مالی ممکن پروژه آنها را به تعطیلی بکشاند. اما سازمانها و نهادهای مربوطه باید به کمک این بازیسازها بیایند.