یکی از حلقههای گمشده در صنعت بازی ایران، ارتباط سرمایهگذاران ریسکپذیر با تیمهای بازیسازی بوده است. در سالهای اخیر با این که شتابدهندهها تلاش کردهاند این ارتباط را برقرار کنند اما باز هم جای خالی رویدادهای Demo Day مختص بازی کاملا احساس میشد.
نوآوردروز یا Demo Day رویدادی است که در آن تیمهایی که در چرخههای مختلف یک شتابدهنده هستند نتیجهی کار خود را در حضور سرمایهگذاران در قالب معرفیهای کوتاه ارایه میکنند و شانس خود را برای گرفتن سرمایه امتحان میکنند.
نوآوردروز آشنا که روز ۲۵ اردیبهشت ۹۷ در کارخانه نوآوری برگزار شد در واقع یک رویدادDemo Day مشترک بین سه شتابدهندهی آواتک، آواگیمز و شزان بود. در این نوآوردروز ۱۸ تیم از این سه شتابدهنده در قالب ارایههای سریع ۳ دقیقهای استارتاپهای خود را معرفی میکردند. تعداد زیاد تیمها و کوتاه بودن زمان ارایه باعث شده بود تیمها محصولات خودشان را در سریعترین زمان ممکن و با خلاقانهترین روشها به سرمایهگذاران معرفی کنند.
در بخش ابتدایی رویداد محمود کریمی مدیر پروژه کارخانه نوآوری، دکتر کلانترینژاد مدیر عامل شزان، خانم گلشن مدیر عامل نوآوا، دکتر ساجدی مدیر انجمن سرمایهگذاری خطرپذیر و حسین مزروعی مدیر عامل آواگیمز در مورد وضعیت استارتاپها و فضای کارآفرینی در حوزههای تخصصی خودشان صحبت کردند.
حسین مزروعی در صحبتهای خودش به این موضوع اشاره کرد که بخش زیادی از پتانسیل گردش مالی صنعت بازی ایران که توسط کارشناسها تا ۵۶۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ برآورد شده، هنوز تا بالفعلشدن راهی طولانی در پیش دارد. در ادامه حسین مزروعی به دستاوردهای تیمهای حاضر در آواگیمز اشاره کرد. از میان این دستاوردها میتوان به این موضوع اشاره کرد که ۱۰۰ درصد تیمهایی که در برنامه شتابدهی آواگیمز هستند بازیهایشان در کافه بازار به عناوین مختلف فیچر شده و ۸۰ درصد این بازیها نشان کیفیت دارند.
در بخش دوم رویداد ۱۸ تیم، استارتاپها و محصولات خودشان را معرفی کردند و از آواگیمز ۶ تیم در این رویداد حاضر بودند:
تیم Lake Horse
بازار هدف تیم Lake Horse کاربران Casual گوشیها و تبلتهای هوشمند هستند که از بازیهای مینیمال و کوچک خوششان میآید. بازیهای تیم Lake Horse بازیهای خلاقانه با ایدههای بسیار جالب هستند و منبع درآمد اصلی این بازیها تبلیغات ویدیویی درون برنامهای است.
تیم گیلاس
تیم بازیسازی گیلاس قصد دارد ریسک تولید بازیهای موبایل را با راه انداختن خط تولید بسیار سریع پروتوتایپ بازیهای موبایلی کمتر کند. تیم گیلاس تعداد زیادی بازی کوچک موبایلی در کارنامهاش دارد که از بین آنها روی بازی پاورتانک تمرکز بیشتری کرده و آن را به درآمدزایی رسانده است.
تیم Acid Green Games
تیم اسید گرین که بازیهای موفق Live TV Tycoon و دبرنا آنلاین را در رزومهاش دارد تمرکزش را روی ساخت بازیهای موبایلی با ایدهها و سبک هنری خاص گذاشته و هدفشان در وهلهی اول ساختن بازیهای جالب و سپس جذب کاربران Casual است.
تیم Blue Box
ارایهی تیم بلو باکس بیشتر حول و حوش بازی فعلی آنها بود که به صورت سافت لانچ در کافه بازار منتشر شده. این تیم به معرفی پلتفرم خاص خود با نام MMOry پرداخت که به آنها اجازه میدهد با چابکی بسیار زیادی بتوانند بازیهای آنلاین بسازند و محتوای آنها را تغییر بدهند.
تیم فانوس
برخلاف دیگر تیمهای آواگیمز، تیم فانوس تمرکزش را روی ساخت بازیهای پریمیوم با هدف مارکت بینالمللی گذاشته است. بازی این تیم که Linn نام دارد تا به این جا در چندین رویداد بین المللی برگزیده شده و شانس زیادی برای فیچر شدن در اپاستور دارند.
تیم Incytel
ششمین تیمی که از آواگیمز برای سرمایهگذاران ارایه داشت تیم اینسایتل بود که بازی منچرز (پنجمین بازی پرفروش ایران) را ساخته. افزایش تعداد اعضا و کار روی چندین بازی موفق مانند منچرز از برنامههای این تیم است.
در پایان بخش ارایهی تیمها، سرمایهگذاران و بازدید کنندهها میتوانستند در فضای نمایشگاهی فراهم شده در کارخانهی نوآوری از میز هر کدام از تیمها بازدید کرده و با آنها صحبت کنند.