نبود کپی‌رایت بزرگترین چالش بازی‌سازان

فقدان قانون مدون در زمینه کپی‌رایت یا حق مالکیت معنوی صدمه زیادی به صنعت بازی‌سازی وارد می‌کند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، امیرحسین فصیحی مدیرعامل شرکت فن‌افزار با اشاره به مشکلات حوزه گیم گفت: نبود قانون کپی رایت توانسته جلوی پیشرفت بازی‌سازان را بگیرد و من فکر می‌کنم که اگر این قانون تصویب و به درستی اجرایی شود می‌توان شاهد رقابت منصفانه‌تری بین بازی‌های ایرانی و خارجی باشیم کما اینکه این قانون در بسیاری از کشور‌ها سالهاست در حال اجرا شدن است.

فصیحی ادامه داد: متاسفانه ما شاهد آن هستیم که بسیاری از قوانین به درستی اجرا نمی‌شوند؛ به عنوان مثال گرچه قانون مدونی برای کپی‌رایت وجود ندارد اما قانون برای کپی محصولات ایرانی وجود دارد که آن هم چندان جدی گرفته نمی‌شود.

وی افزود: در حال حاضر شاهد آن هستیم که بسیاری از سایت‌ها بازی‌های ایرانی را به طور غیرقانونی در فضای مجازی پخش می کنند که این موضوع آسیب زیادی را به بازی‌سازان وارد کرده است.

این بازی‌ساز گفت: متاسفانه فرهنگ‌سازی در این زمینه هم بسیار کم است و مردم ترجیح می‌دهند تا بازی‌های مورد علاقه خود را بدون صرف هزینه از اینترنت دریافت کنند.

مدیرعامل شرکت فن‌افزار با بیان اینکه قانون کپی‌رایت قیمت‌ها را متوازن می‌کند گفت: این قانون می تواند قیمت‌های بازی‌ها را به واقعیت نزدیک کند و گیمر برای خرید یک بازی خوب و با کیفیت ایرانی حدود 20 هزار تومان هزینه کند که به نظر هم برای مصرف‌کننده و هم برای تولید کننده بازی رقم مناسبی است.

وی افزود: قانون کپی‌رایت اخیرا در بازار‌های چین، روسیه و برزیل نیز اجرایی شده است و توانست پشتیبانی محصولات را ارتقا دهد و از سوی دیگر جلوی قاچاق بازی‌ها گرفته شود.

فصیحی درباره علاقه خارجی‌ها به بازار ایران گفت: کشورهای زیادی هستند که بازار گیم ایران را جذاب و بکر می‌دانند و در تلاشند تا بیشتر به این بازار وارد شوند و ما باید از این فضا به درستی استفاده کنیم.

وی افزود: به نظر من کشورهای بلوک شرق اروپا از جمله چک و لهستان می‌توانند به میزان قابل توجهی به صنعت بازی‌سازی ما کمک کنند چون فرهنگی نزدیک به ما دارند.

مدیر مارکت دیجیتالی هیولا اظهار کرد: از طرف دیگر صنعت گیم چنین کشور‌هایی مشکلاتی را پشت سر گذاشته‌اند که در حال حاضر پیشروی بازی‌سازان ما قرار دارد و ما می‌توانیم از تجربه آن‌ها برای رفع موانع استفاده کنیم.

فصیحی در پاسخ به این سوال که آیا حضور بازی‌سازان و سرمایه‌گذاران خارجی می‌تواند به صنعت گیم ما آسیب بزند گفت: به طور کلی من با حضور سرمایه‌گذاران و بازی‌سازان خارجی در بازار ایران موافق هستم و چون شرکت‌های فعال زیادی در این بخش نداریم فکر نمی‌کنم که حضور خارجی‌ها جا را برای کسی تنگ کند و بالعکس فکر می‌کنم حضور آن‌ها می‌تواند باعث ارتقا سطح کیفی محصولات ایرانی شود.

وی افزود: ما در حال حاضر نیاز داریم تا از فناوری و سرمایه کشورهای پیشرو استفاده کنیم و امیدوارم این فضا بیش از پیش محیا شود تا با شرکت‌های خارجی در این زمینه بیشتر تعامل کنیم.

مدیر مارکت دیجیتالی هیولا به‌عنوان بستر عرضه دیجیتال بازی‌های کامپیوتری درباره فضای برگزاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال نیز گفت: نمایشگاه در روزهای اول کمی خلوت بود اما در روز‌های آخر شاهد حضور بیشتر علاقه‌مندان به این حوزه بودیم.

وی افزود: امیدواریم بیشتر شاهد برگزاری‌های چنین مراسمی باشیم تا بازی‌سازان بتوانند محصولات خود را از این طریق به مخاطبان معرفی کنند.

به طور کلی رویدادها و گردهمایی‌ها در صنعت بازی تاثیر مثبتی دارند حالا چه این رویدادها تخصصی باشد مثل TGC و یا نمایشگاهی عمومی باشد مثل رسانه‌های دیجیتال و امیدوارم در آینده شاهد برگزاری بیشتر چنین رویدادهایی باشیم.