آمارها حکایت از آن دارند که افزایش گوشیهای هوشمند در ایران و فراگیر شدن اینترنت نسل سوم و چهارم موبایل در دولت یازدهم، تاثیر زیادی روی افزایش تعداد گیمرهای ایرانی و در نتیجه افزایش تولید بازیهای ایرانی داشته است .
براساس آمارهای مرکز پژوهشی DIREC وابسته به بنیاد ملی بازیهای رایانهای، در سالهای اخیر تعداد گیمرهای ایرانی در سال 1394، از مرز 23 میلیون گذشته و این درحالی است که تعداد گیمرهای ایرانی در سال 1392 18 میلیون نفر بود.
از سوی دیگر در سالهای اخیر میانگین سنی کاربران بازیهای دیجیتال افزایش داشته و این عدد در سال 1394 به 21 سال رسیده است. میانگین سنی بازیکنان ایرانی در سال 1392، 16 سال و در سال 1389، 13 سال بوده است. شاید بتوان افزایش کیفیت بازیها را یکی از علتهای جلب نظر علاقهمندان بزرگسال به سرگرمیهای دیجیتال دانست؛ اما بدون شک روند توسعه اینترنت همراه و تولید بازیهای آنلاین، عامل اصلی این موضوع است.
براساس گزارش دایرک، طی سالهای گذشته بر تعداد شرکتهای بازیساز ایرانی نیز افزوده شده و افراد بیشتری در این حوزه به کار مشغول شدهاند. در سه سال نخست فعالیت دولت یازدهم، 35 شرکت بازیسازی فعالیت قانونی خود را آغاز کردند که این تعداد در سه سال پایانی دولت دهم 32 شرکت بوده است. لازم به ذکر است بسیاری از تولیدکنندگان بازیهای موبایلی نیز بدون ثبت شرکت و بهصورت مستقل و تیمهای کوچک به فعالیت مشغول شدهاند که رشد بسیار زیادی نسبت به چهار سال گذشته دارند.
بدون شک نمودار توسعه صنعت بازیسازی بومی در سالهای آینده صعودی خواهد بود، اگر حمایتها از بازیسازان داخلی ادامه داشته باشد و این صنعت نوپا در کشور ما بدون پشتوانه رها نشود. البته برداشته شدن تحریمها نیز میتواند تاثیر مثبتی بر سرعت گردش چرخ صنعت بازیسازی ایران داشته باشد تا علاوه بر صادرات محصولات؛ جذب سرمایهها و تجربیات بازیسازان بزرگ دنیا با شرایط بهتری تحقق پذیرد.
بازیهای ارسال شده به جشنواره بازیهای رایانهای تهران در سالهای اخیر نیز حاکی از رشد بازیهای موبایلی و آنلاین دارد. در حالی که در سال ۱۳۹۲ تنها ۳۴ بازی موبایلی به جشنواره ارسال شده بود، این رقم در سال ۱۳۹۵ به ۱۵۱ بازی رسیده است که نشان میدهد رشد پهنای باند و توسعهی نسل سوم و چهارم اینترنت موبایل در دولت یازدهم تاثیر قابل توجهی در ایجاد اشتغال و توسعه بازیسازی کشور داشته است.