شورای قیمت‌گذاری تنها بازی‌های PC را قیمت‌گذاری می‌کند

هادی جعفری  به عنوان عضو شورای قیمت‌گذاری بازی‌های رایانه‌ای با تشریح وظایف شورای قیمت‌گذاری  گفت: هدف این شورا حمایت از ساخت بازی‌های باکیفیت برای رایانه‌های شخصی است.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، جعفری‌منفرد به وظیفه این شورا اشاره کرد و گفت: وظیفه شورا این است که بازی‌های تولیدشده برای رایانه‌های شخصی (PC) را بررسی و براساس قیمت کارشناسی پروژه به بازی‌ها کوپن حمایتی تعلق گیرد.

هادی جعفری‌منفرد این قیمت‌گذاری را تنها برای بازی‌های ساخته شده مختص پلتفرم رایانه‌های شخصی دانست و گفت: جهت حمایت بیش‌تر از بازی‌ها و پروژه‌های بزرگ، کوپن حمایتی تنها مختص بازی‌های تولیدشده برای رایانه‌های شخصی است و شامل بازی‌های موبایلی نمی‌شود چرا که بازی های موبایلی با دارا بودن بستر پخش نبایستی وابسته به سوبسیدهای حمایتی شوند. همچنین بازی‌هایی که چندسال از تولید آن‌ها گذشته یا حتی مدت‌ها پیش عرضه شده‌اند نیز شامل کوپن حمایتی و قیمت‌گذاری نخواهند شد.

عضو شورای قیمت‌گذاری با تاکید این نکته که نباید همانند گذشته بازار را اشباع کنیم گفت: مهمترین دلیل شورا برای دقت در ارزیابی‌ها، تجربه پیشین در رابطه با بحث هولوگرام است که یک زمانی بازار از هولوگرام اشباع شد و ما نمی‌خواهیم بازار از کوپن حمایتی اشباع شود. بلکه می‌خواهیم کوپن حمایتی ارزش خود را  نگه دارد و اصلاحا نباید بازار به مرحله «تورم کوپن» برسد و باعث نابودی اکوسیستم بازار بازی‌های رایانه‌ای شود.

مهمترین دلیل شورا برای دقت در ارزیابی‌ها، تجربه پیشین در رابطه با بحث هولوگرام است که یک زمانی بازار از هولوگرام اشباع شد و ما نمی‌خواهیم بازار از کوپن حمایتی اشباع شود.

هادی جعفری خطاب به بازی‌سازانی که درخواست قیمت‌گذاری دارند گفت: من از دوستان و همکارانم می‌خواهم اولا بازی با کیفیتی را ارائه دهند و دوم سعی کنند روی قیمتی که تعیین شده پایبند بوده و قیمت پروژه خود را حفظ کنند و زیر آن قیمت، توافقی صورت ندهند. من درک می‌کنم بازی‌ساز در چه فشاری بعد از ساخت بازی قرار دارد اما اگر ارزش کار خود را پایین بیاورند یا مطمئن باشند در آینده‌ی نزدیک شاهد ضربه خوردن شدید صنعت خواهند بود به گونه‌ای که دیگر هرگز نخواهند توانست با قیمت واقعی بازی‌های خود را به فروش برسانند. به همین دلیل بازی‌سازان باید سعی در حفظ ارزش کوپن و قیمت پروژه‌های خود داشته باشند.

وی تشریح کرد: متاسفانه چون بازی‌سازان برای انتشار محصول خود گزینه‌های زیادی روی میز ندارند، گاها مجبور می‌شوند به ناشری که می‌خواهد با قیمت پایین‌تر از قیمت واقعی پروژه را خریداری کند جواب مثبت بدهند. رواج چنین روندی مطمئنا به بحث قیمت‌گذاری و کوپن‌های حمایتی لطمه وارد می‌کند.

متاسفانه چون بازی‌سازان برای انتشار محصول خود گزینه‌های زیادی روی میز ندارند، گاها مجبور می‌شوند به ناشری که می‌خواهد با قیمت پایین‌تر از قیمت واقعی پروژه را خریداری کند جواب مثبت بدهند.

جعفری وجود بسترهای متفاوت برای نشر را الزامی دانست و افزود: حاکمیت باید فکری به حال بستر نشر بازی در کشور بکند و ما باید شاهد تولد چیزی شبیه به رسانه‌های تصویری در بحث بازی‌های بزرگ ایرانی باشیم تا روش‌های جایگزینی برای شرایطی پیدا کنیم که بازی سازان مجبور نشوند تا به شرایط ناعادلانه در برخی توافقات تن دهند و همواره گزینه جایگزین وجود داشته باشد. همچنین می‌بایست شرایط ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ایجاد بستر نشر دیجیتال فراهم شود.

لازم به ذکر است کوپن حمایتی، کوپنی است که ناشران بازی در کشور با خرید و حمایت از بازی‌های ایرانی دریافت می‌کنند و با استفاده از آن می‌توانند جواز انتشار بازی‌های خارجی را دریافت کنند.