کارشناس رسانههای دیجیتال و بازیهای رایانهای اداره کل فرهنگ
و ارشاد آذربایجان غربی تاکید کرد: خانوادهها تنها از بازیهایی که هولوگرام بنیاد
ملی بازیهای رایانهای را داراست، استفاده کنند.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، علی محمودی
در گفتگو با مهر با بیان اینکه در ایران بجز مبتدیان، ۲۴ میلیون کاربر رایانهای داریم
که بصورت حرفهای کار میکنند و در شهرستان ارومیه میانگین سنی کاربران ۱۶ سال است
افزود: برخی از این کاربران به علت نداشتن اطلاعات کافی خانوادهها و خود کاربر در
این خصوص به سمت و سوی بازیهای مخرب کشیده میشوند.
وی با بیان اینکه بیش از دو هزار بازی رایانهای مورد تأیید
وزارت ارشاد و مجوز دار در کشور وجود دارد عنوان کرد: تاکنون ۱۹۰ بازی رایانهای ایرانی
تولید شده و بیش از ۲۰ هزار نوع بازی رایانهای وارد کشور شده است.
محمودی با بیان اینکه از خانوادههای و کاربران میخواهیم تنها
از بازیهایی که هولوگرام بنیاد ملی بازیهای رایانهای را داراست، استفاده کنند اظهار
داشت: برخی بازیهای رایانهای پرطرفدار همچون «GTA» و «سیمز» آثار
بسیار مخربی دارند.
وی آگاهسازی و فرهنگ سازی را مهمترین عامل دخیل در امر مقابله
با ترویج بازیهای رایانهای غیراخلاقی در جامعه عنوان کرد و افزود: در مواردی مشاهده
میشود که برخی از خانوادههای متدین و با ایمان که از محتوای چنین بازیهای رایانهای
اطلاعی ندارند، خودشان این بازیها را خریداری کرده و در دسترس فرزندان خود قرار میدهند.
وی ادامه داد: بر اساس ارزیابیهای انجام شده، این نوع بازیها
هم اکنون به وفور با قیمت بسیار نازل در اختیار فرزندان ما قرار میگیرد و بی توجهی
به این مقوله مهم فرهنگی، موجب به هم ریختن بنیانهای اساسی فردی و گروهی، فرهنگی و
اجتماعی جامعه و بروز مشکلات جدی در نهاد خانواده خواهد بود و اگر از این موضوع غافل
شویم، در آینده نه چندان دور دچار چالش و مشکل بس بزرگ و غیر قابل جبران خواهیم بود.
محمودی به جنبههای مثبت و محاسن بازیهای رایانهای نیز اشاره
کرد و گفت: برخی از بازیهای سالم طبق نظریه روانشناسان خانواده و رشد، فرآیند یادگیری
را آسان و توجه نوجوانان را به محیط و جامعه جلب میکند و برنامههای آموزشی، به نوجوانان
کمک میکند تا بسیاری از مهارتها زندگی را با خود تمرین کند و هرچند بار که بخواهد،
میتواند موضوعی را ببیند، بخواند و مرور کند.
کارشناس مسئول رسانههای دیجیتال و بازیهای رایانه ای اداره
کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان غربی تمرین ذهنی، تقویت مهارتهای حل مسئله، مدیریت و برنامه
ریزی، مدیریت زمان و کار تیمی را از مهمترین آثار مثبت بازیهای رایانه ای سالم برشمرد.
محمودی افزود: در این راستا برنامههای بسیار متنوعی تولید شده است که به نوجوان امکان میدهد تصاویر یا داستانهایی را خلق کند و یا این که امکاناتی را ارائه میدهد که نوجوانان را با تاریخ، جغرافیا و ... علاقمند میکند.