بررسی اثرات مثبت و منفی بازیهای ویدئویی (حین و بعد از انجام آن) بر روی
هر فرد، متفاوت از دیگری است چرا که تاثیرگذاری بازیهای ویدئویی به شاخصهای متفاوتی
از جمله سن، جنس، مدت زمان بازی، نوع بازی و غیره بستگی دارد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، نورونهای مرتبط با
خشونت، نورونهای ویژهای هستند، جایگاه این نورونها در مغز جایگاه ویژهای است. پس
اگر توسط هر پدیدهای (از جمله بازی) بتوان براین نورون ها تسلط پیدا کرد، آنگاه میتوان
فعالیتهای آن نورونها را تقویت یا تضعیف کرد، به بیانی صریحتر میتوان خشونت را
در یک فرد افزایش یا کاهش داد.
شرکت عصب فناوری پارس که برآمده از گروه نوروگیم است، با توجه به نگاه متفاوت
خود برای تحلیل و بررسی پدیده بازی از علوم مختلف بهره میگیرد. اهداف اصلی این گروه
بررسی اثرات مثبت و منفی بازیهای ویدئویی و استخراج شاخصهای مرتبط با آن در جهت ارتقاء
سبک زندگی و هویت ایرانی و اسلامی است. استخراج شاخصهای مورد نیاز و ارایه آن به بازیسازان
که حاصل آن تولید بازیهای هدفمند خواهد بود.
گروه نوروگیم در سال 1393 طی انجام بررسی علمی در سومین کنگره علوم اعصاب
پایه و بالینی نشان داد که بازیهای ویدئویی بر خلاف نظر عامه مردم و گاه صاحبان دانش،
میتواند برای ارتقای سطح سلامت فرد استفاده شود.
در این بررسی، مسابقه بازی فوتبال PES 2015 با حضور
32 نفر از شرکت کنندگان در کنگره اجرا شد.
ثبت و نمایش برخط (آنلاین) امواج مغزی بازیکنها در حین انجام بازی و نمایش
عمومی اثرات رخدادهای مختلف بر امواج مغزی در حین انجام مسابقه برای هر بازیگر بر جذابیت
کار افزود.
بعد از اتمام مسابقات با بررسی تستهای بیولوژیک و عصب شناختی و همچنین
تحلیل دقیق امواج مغزی در زمان بازی بر خلاف باور محققین امر، بازی PES2015 باعث ثبات استرس گردیده است و نتایج آن در
یک مجله بینالمللی به چاپ رسید. نتیجه حاصل شده نگرش جدید به بازیهای ویدئویی جهت
استفاده در جنبههای مثبت را تقویت میکند.
شرکت عصب فناوری پارس با همکاری گروه نوروگیم بر آن است تا رویدادی دیگر
را در چهارمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی (در تاریخ 2 تا 4 دی ماه در مرکز همایشهای
بین المللی رازی) برپا کند.
فعالیتهای این رویداد به دو بخش اصلی تقسیم میشود:
اول: گردآوری متخصصینی که به بازیها با نگاهی نو مینگرند و برگزاری نشستی
علمی و بررسی اثرات نوین بازیهای ویدئویی و همافزایی در مورد این پدیده
دوم: انجام مسابقه پژوهشی رایانهای با سبک و روشی جدید