612 میلیون دلار، گردش مالی ورزش‌های الکترونیکی

طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، گردش مالی ورزش‌های الکترونیکی (eSports) که به رقابت‌های بازی‌های رایانه‌ای اطلاق می‌شود، در سال 2015 به 612 میلیون دلار خواهد رسید.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در سال‌های اخیر با گسترش بازی‌هایی که تمرکز آن‌ها بر روی مسابقات و رقابت‌های چندنفره است، گردش مالی این نوع ورزش هم با رشد زیادی همراه بوده است.

بر اساس آمار ارایه شده از سوی Superdata، قاره آسیا با در دست داشتن 61 درصد از سهم این بازار، هم‌چنان بزرگ‌ترین بازار ورزش‌های الکترونیک است. پس از آسیا با پیش‌بینی گردش مالی 374 میلیون دلار، آمریکای شمالی با گردش مالی 143 میلیون دلار در جایگاه دوم این بازار جای گرفته است. جایگاه سوم با 72 میلیون دلار در اختیار اروپا است و گردش مالی دیگر نواحی دنیا 24 میلیون دلار تخمین زده شده است.

لازم به یادآوری است که در سال‌های اخیر با رشد بازی‌های چند نفره آنلاین و رقابتی هم‌چون DotA 2 و League of Legends طرفداران ورزش‌های الکترونیکی با رشد چشم‌گیری افزایش پیدا کرده‌اند. رقم جوایز این رقابت‌ها هم به نحوی افزایش پیدا کرده که حتی قابل رقابت با بزرگ‌ترین رویدادهای ورزشی دنیا است. برای مثال مجموع جوایز آخرین مسابقات جهانی بازی DotA 2 بیش از 10 میلیون دلار بود و تیم اول مسابقات 5 میلیون دلار را به خانه برد.

اخیرا نیز نخستین مرحله از لیگ بازی‌های رایانه‌ای در برج میلاد تهران برگزار شد و پس از این دوره و مشخص شدن نفرات برتر، نماینده‌های تیم ملی ورزش‌های الکترونیکی ایران برای شرکت در مسابقات جهانی ارسال خواهند شد.