رییس هیئت مدیره بنیاد ملی بازیهای رایانهای در زمینه نمایشگاهCEBIT (سبیت) آلمان گفت: تجارت بازی اروپا و خصوصا آلمان در زمینه بازیهای موبایل و اسمارت فون و بازی های تحت وب رشد بسیار زیادی داشته است و این نشان دهنده یک گرایش در دنیای بازی است.
نمایشگاهCEBIT (سبیت) آلمان همه ساله در آخرین روزهای زمستان برگزار میشود، که یکی از بزرگترین نمایشگاههای تکنولوژی اروپا و صنعت آیتی در جهان است که از 16ام ماه مارس در مرکز نمایشگاهی هانوفر آلمان برگزار میشود.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، دکتر بهروز مینایی رییس هیئت مدیره بنیاد ملی بازیهای رایانهای در بازدیدی که از نمایشگاه CEBITآلمان داشت، گفت: این نمایشگاه در آخرین روزهای زمستان هر سال در شهر هانوفر برگزار میشود و بزرگترین نمایشگاه آیتی دنیا محسوب میشود. از سالهای پیش رویدادی در خصوص بازیهای رایانهای در دستور کار این نمایشگاه قرار گرفته بود که همان مسابقات WCG اروپا است که مرحله نهایی آن در یکی از سالنهای بزرگ این نمایشگاه برگزار میشود.
وی به معرفی مسابقات WCG اروپا پرداخت و گفت: این مسابقات لیگ و مرحله فینال بازیهای معروف دنیا مثل فیفا و... است که همه ساله برگزار میشود. البته در سالهای گذشته ما هم رغبتی برای شرکت در این مسابقات نداشتیم چون بیشتر ترویج بازیهای بیگانه بود. اما در چند سال اخیر این مسابقات به سمت ساخت بازیهای جدی و استفاده از واقعیتهای مجازی و واقعیتهای افزوده در بازیهای کامپیوتری سوق پیدا کرده است.
مینایی ادامه داد: یکی از واقعیتهایی که در CEBIT آلمان امسال مشاهده شد، مقایسهای در زمینه تجارت بازیها بود که در بین سالهای 2013 و 2014 انجام شده بود. این مقایسه نشان میداد که در همه ردههای سنی در ژانرها و پلتفرمهای مختلف، بازیها افت داشتند؛ حتی بازیهای کنسول که هرگز رشد منفی را تجربه نکرده بودند، امروز با رشد منفی 13درصدی روبهرو هستند. البته بازیهای موبایل و تحت وب بر خلاف بازیهای دیگر رشد خوبی داشتند.
رییس هیئت مدیره بنیاد ملی بازیهای رایانهای افزود: تجارت بازی اروپا و خصوصا آلمان در زمینه بازیهای موبایل و اسمارت فون و بازی های تحت وب رشد بسیار زیادی داشته است و این نشان دهنده یک گرایش در دنیای بازی است.
وی ادامه داد: با توجه به موارد ارایه شده در کارگاهها و سخنرانیهای پخش شده در نمایشگاه آلمان، آی تی دنیا برروی چهار محور بازیهای اجتماعی-سوشیال، موبیلیتی یا همان همراه، رایانش ابری و بیگ دیتا شکل گرفته است که استفاده از موبایل و اسمارت فونها به شکل خیلی سخت و سنگین در ایجاد درآمدزایی از قبل هم وجود داشت.
مینایی به معرفی cloud یا همان رایانش ابری اشاره کرد و گفت: بسیاری از شرکتهای بزرگ آیتی تمامی سرویسها و اپلیکیشنها و آنچه قابل ارائه است را بهعنوان یک سرویس اجتماعی که میتواند زیربخشهای زیادی از اینترنت را در بر بگیرد ارایه میدهند و این مهم از سالها قبل مورد توجه قرار گرفته و نشان میدهد که میتوان بازی را تحت کنسول یا موبایل یا پی سی برروی پهنای باند مناسبی با استفاده از رایانش ابری اجرا کرد.
رییس هیئت مدیره بنیاد ملی بازیهای رایانهای به بهره گیری از رایانش ابری برای تولید یا موتورهای تولید گیم اشاره کرد و افزود: موشن کپچر، ضبط حرکت یا موارد دیگر همه بهعنوان یک سرویس از طریق رایانش ابری در اختیار تولید کنندهها و مصرف کنندهها قرار میگیرد.
وی ادامه داد: بخش چهارم را برای جمع بندی این سه محور میتوانیم داشته باشیم که همان بیگ دیتا (اطلاعات زیاد) است. از بیگ دیتا برای آموزش ماشینی و هوش مصنوعی استفاده میشود. تحلیل این اطلاعات کاری حجیم و وسیع است، دائما از طریق اینترنت این دادهها از کاربران جمعآوری شده و تجزیه و تحلیل میشوند و در نهایت با استفاده از این اطلاعات میتوان گرایش مخاطب به بازیها را حدس زد و محصول را بر اساس این سلیقه به کاربران معرفی کرد.
وی به دستاوردهای نمایشگاهCEBIT (سبیت) آلمان در زمینه آموزش برای تولید بازیهای رایانهای ایرانی اشاره کرد و توضیح داد: در 2 کارگاه یک روزه که شرکتهای استارت آپ برگزار کرده بودند به منظور بهرهگیری در ارتقای ارایه بازی سازی در مرکز رشد بنیاد و همچنین بهرهگیری از چگونگی استفاده از شرکتهای استارت آپ در جهت دهی و سازماندهی «بست پرکتیس» شرکت کردیم.
رییس هیئت مدیره بنیاد ملی بازیهای رایانهای افزود: در این نمایشگاه شرکتهای موفقی از کشورهای آلمان، ایتالیا و هلند حضور داشتند و در نظر داریم تا با ارتباط گیری در زمینه برگزاری کارگاههای تخصصی در ایران، زمینه انتقال فنآوری به روز در زمینه تولید بازی را برای بازی سازان ایرانی با حضور شرکتهای یاد شده فراهم کنیم.
وی به اقبال شرکتها در تولید بازیهای جدی اشاره کرد و گفت: در نمایشگاه آلمان بازیهای جدی مورد استقبال قرار گرفتند.
مینایی در معرفی بازی های جدی افزود: بازی های جدی نمونه جدیدی از بازیهای است که به عنوان بازی فراتر از سرگرمی تعبیر شده است چرا که بازی در کنار سرگرمی میتواند آموزش را نیز برای مخاطب به همراه داشته باشد یا حتی میتواند انتقال دهنده یک پیام باشد و در این مورد استفاده از بازیهای جدی میتواند تحول دیگری را برای دنیای گیم به همراه داشته باشد.
رییس هیئت مدیره بنیاد ملی بازیهای رایانهای با بیان اینکه آموزش مهارت از طریق گیم فراگیر شده است توضیح داد: کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا، هلند و حتی لهستان بازیهای جدیشان را در این نمایشگاه عرضه کرده بودند.
دکتر مینایی با بیان اینکه از شرکتهای بازیسازی آلمانی، ایتالیایی و هلندی دعوت شد تا در برگزاری کارگاههای داخلی با ما همکاری کنند گفت: کارگاههای یاد شده به منظور آشنایی بازی سازان با فنآوری جدید بین المللی و همچنین آشنایی شرکتهایی همچون خودروسازی، شرکت نفت، آتش نشانی، شهرداری در زمینه آموزش نیروها از طریق بازیهای رایانهای برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: در حال رایزنی برای برگزاری کارگاههای آموزشی در مرکز رشد بنیاد ملی بازیهای رایانهای هستیم و پیشبینی میشود در تابستان 94 بتوانیم کارگاههایی همچون کارگاههای نمایشگاه آلمان را در ایران برگزار کنیم.