دومین نشست تخصصی بررسی راهکارهای تجاریسازی بازیهای
رایانهای روز چهارشنبه 9 اردیبهشت
94 از ساعت 9 با حضور معاون برنامه ریزی و توسعه، مدیر روابط عمومی بنیاد و شرکت های
بازی ساز در محل بنیاد ملی بازیهای
رایانهای برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای،
«احمد احمدی» معاون برنامهریزی و توسعه بنیاد ملی بازیهای رایانهای در این نشست
گفت: این نشستها به صورت مستمر و در قالب سلسله نشستهای تخصصی برای بازیسازان،
ناشران بازیهای رایانهای و علاقهمندان به این صنعت خواهد بود.
وی در ادامه به آموزش بازاریابی و تولید بازی مناسب با بازار داخلی و خارجی پرداخت و افزود: بایستی دادهها را تحلیل و به واسطه تجزیه و تحلیل این دادهها یک دید درست از بازار حال و آینده بازیهای رایانهای داشت و براساس آن نقشه راه تجاری تولیدات شرکت ها را ترسیم و مطابق با آن حرکت کرد.
معاون برنامهریزی و توسعه بنیاد ملی بازیهای رایانهای ادامه داد: برای رشد بازار باید در ابتدا به بررسی توانمندی تولیدکننده و بازار توجه کرد تا زمینه رشد تولیدات در بازار فراهم شود.
به گفته احمدی موضوعی که در حال حاضر بسیار اهمیت دارد و حتی در برخی از دانشگاههای تخصصی در کشورهای آمریکا، انگلستان و کره جنوبی به عنوان یک رشته تدریس می شود، «جغرافیای بازی» است. یعنی تعداد گیمرها، وضعیت بازار، وضعیت مخاطبان، اقتصاد، میزان تورم، قدرت سرمایه گذاری و عوامل تاثیر گذار در بازار گیم شناسایی می شود.
وی ادامه داد: هر بازاری رفتار مخصوص به خود را دارد و میتواند فرصتهای مختص به خود را ایجاد کند یا هر بازی میتواند از بازیهای رایانهای در ژانرهای مختلف اشباع شده باشد. این دید برای افرادی که میخواهند به گیم از دید بازاریابی نگاه کنند بسیار مهم است.
احمدی با یادآوری این که برخلاف نگرشی که در زمینه بازیهای PC در ایران وجود دارد گفت: اگر سهم بازار بازیها در دنیا در حال افزایش است، بیشتر این رشد به دلیل بازیهای آنلاین و موبایل است و پیش بینی شده که گردش مالی آن تا سال 2017 به حدود 102میلیارد دلار برسد، یعنی سالانه هشت و یک دهم درصد متوسط رشد خواهد داشت.
معاون برنامهریزی و توسعه بنیاد ملی بازیهای رایانهای به بازار بزرگ گیم کشور اندونزی اشاره کرد و افزود: تا کنون در زمینه بازار بزرگ گیم در کشور اندونزی که دارای جمعیت ۲۳۸ میلیون نفر و یکی از بزرگترین کشورهای مسلمان در دنیا است فکر کردهاید که چگونه توانسته بازار مناسب و رو به رشدی را داشته باشد.
احمدی موضوع کپی رایت در بازار ایران و جهان را برنامههای مورد بحث در سومین نشست تخصصی بررسی راهکارهای تجاریسازی بازیهای رایانهای معرفی کرد و گفت: در نشست سوم به موضوع کپی رایت و تاثیر آن بر بازار گیم پرداخته خواهد شد.
نشستهای بررسی
راهکارهای تجاریسازی بازیهای رایانهای با هدف آموزش محورهای مرتبط با چگونگی
حضور در بازارهای جهانی، شیوههای ارتباط با ناشران بینالمللی، شناسایی بازارهای
کشورهای مختلف، آگاهی از رفتارشناسی مخاطبان، تحلیل فرصتهای تولید با هدف کشف
بازارهای جدید برگزار میشود.
براساس برنامهریزی معاونت برنامهریزی و توسعه
بنیاد ملی بازیهای رایانهای، این نشستها به صورت مستمر و در قالب سلسله نشستهای
تخصصی برای بازیسازان، ناشران بازیهای رایانهای و علاقهمندان به این صنعت
خواهد بود.
یادآور می شود نخستین نشست تخصصی بررسی راهکارهای تجاریسازی بازیهای رایانهای روز چهارشنبه 26 فروردین 94 در محل بنیاد ملی بازیهای رایانهای برگزار شد.