کتاب «بازی‌های آموزشی ـ سرگرمی و مهارت‌های شناختی بازیکنان» منتشر شد

کتاب «بازی‌های آموزشی ـ سرگرمی و مهارت‌های شناختی بازیکنان(تحلیل 100 بازی برخط)» اثر پژوهشی دکتر مسعود کوثری و مهرداد گروسی که با نظارت دکتر عبدالله بیچرانلو در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شده است از سوی انتشارات پژوهشگاه منتشر شد.


 به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، هدف این کتاب، شناسایی جوانب کاربردی و حتی آموزشی بازی‌های رایانه‌ای است که به‌منظور جلوگیری از پیچیدگی بحث و به علت گسترۀ بسیار وسیع بازی‌ها، از اشارۀ مستقیم به نام بازی‌ها و بررسی مصداقی آنها خودداری شده است.


نویسندگان در مقدمه اثر تاکید کرده‌اند:  «لازمۀ بحث دربارۀ جوانب گوناگون بازی‌های رایانه‌ای، بازبینی کلی تاریخ بازی و به‌طور مشخص بازی‌های آموزشی سنتی (غیررایانه‌ای) و به نوعی ایجاد محیطی مقایسه‌ای برای درک هرچه بیشتر عملکردهای آموزشی بازی‌های رایانه‌ای است؛ چراکه تاریخ فرهنگ و تمدن بشر طی قرن‌ها و هزاره‌های گذشته با بازی و بهره‌گیری از قالب‌های سرگرم‌کنندۀ مختلف در انتقال ضمنی مفاهیم پیوند داشته و تنها محدود به فناوری یا رسانۀ نوظهور رایانه‌ای نبوده است. به همین منظور، ابتدا عنوان بازی‌های آموزشی را معرفی می‌کنیم و سپس هرکدام از انواع بازی‌های کارتی و تخته‌ای را به‌تفصیل توضیح می‌دهیم و در پایان، جوانب آموزشی بازی‌های مدرن ویدئویی را در جامعۀ امروز بررسی می‌کنیم. درواقع با معرفی جوانب آموزشی و کاربردی بازی‌های سنتی، سعی در انعکاس چشم‌انداز بی‌طرفانه و مشابهی به بازی‌های رایانه‌ای خواهیم داشت.

در تحقیق حاضر 100 بازی برخط آموزشی تفریحی بررسی شده است. هدف از بررسی این بازی‌ها استخراج مهارت‌های ذهنی ـ شناختی تقویت شده در بازی‌های برخط است. نویسندگان کتاب معتقدند: «شناخت این توانایی‌ها نه‌تنها ما را با سودمندی‌های بازی‌های آموزشی تفریحی آشنا می‌کند؛ بلکه به سازندگان بازی نیز کمک می‌کند تا با نگاهی فنی‌تر به هر بازی بنگرند و به مهارت‌هایی بیندیشند که می‌توان به مدد بازی‌ها تقویت کرد.»

نتایج بررسی‌های انجام شده در این کتاب حاکی از آن است که بازی‌های آموزشی ـ تفریحی در ژانرهای متفاوتی ساخته شده و در هر بازی بر مهارت‌های گوناگونی تأکید شده است.

کتاب «بازی‌های آموزشی ـ سرگرمی و مهارت‌های شناختی بازیکنان(تحلیل 100 بازی برخط)» در 623 صفحه و با قیمت 28000 تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.

این کتاب در پانزده فصل شامل ، انواع بازی‌ها، بازی‌های سنتی، بازی‌های تخته‌ای، بازی‌های پازل ، بازی‌های ماز ، بازی‌های متنی ،بازی‌های ورزشی و مسابقه‌ای ـ بازی‌های آرکاد (دالانی)  ـ بازی‌های آموزشی ـ بازی‌های ماجراجویی ـ بازی‌های نقش آفرینی ـ بازی‌های شبیه‌سازی ـ بازی‌های بقا ـ مخفی‌کاری ویافته‌های کلی پژوهش تنظیم شده است.