نبوغ ایرانی به مصاف ‍ژنرال‌های گیم‌میکر دنیا می‌رود
یکی از اهداف چشم انداز 1404 در حوزه صنعت بازی سازی رسیدن به جایگاه رقابتی با کشورهای پیشرو در این زمینه است که جوانان کشور علیرغم وجود مشکلات بسیار با تمام تلاش خود در حال ایجاد تغییر و تحول در این حوزه هستند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری خانه ملت، فائزه ظهیری؛ترویج طراحی و ساخت بازی های بومی و ملی مبتنی بر ارزش های والای معنوی یکی از ارزش های نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

در این زمینه هدف گذاری و ارتقای انگیزه در میان دانشجویان و ایجاد اشتیاق در علاقمندان حوزه بازی سازی می تواند با ایجاد یک فضای رقابتی در دانشگاه ها و مراکز طراحی و تولید بازی در سطح ملی و بین المللی به پیشرفت شایانی در این حوزه بیانجامد.

طبق آمار 95 درصد بازار بازی های رایانه ای به محصولات خارجی تعلق دارد و بر اساس چیزی که مسئولان بنیاد ملی بازی های رایانه ای گفته اند، کاربران ایرانی این بازی ها در گروه های سنی مختلف از کودک تا جوان حدود 20 میلیون نفر است که بنابر گزارش های ارائه شده روزانه حدود 40 میلیون ساعت از وقت خود را صرف انجام بازی های رایانه ای می کنند.

این اعداد و ارقام زمانی نگران کننده می نماید که فرهنگ موجود میان نسل جدید از سوی بازی های خارجی مورد تهدید واقع می شود و از سوی دیگر بازی های ایرانی نیز مخاطبان چندانی ندارند. این در حالی است که بازی سازان تلاش دارند در زمینه افزایش کیفیت بازی های خود بکوشند اما به دلیل مشکلات موجود در حوزه بودجه و از طرفی پایین بودن قیمت بازی های خارجی و بالا بودن بازی های ایرانی به دلیل هزینه های صرف شده هنگام تولید، تلاش های آنها بی نتیجه بماند.

با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه مسئولان نسبت به تهاجم فرهنگی آمریکا علیه فرهنگ سایر کشورها و گوشزد کردن این واقعیت که در حال حاضر عینیت انکارناپذیری یافته است، ضروری به نظر می رسد چشم انداز روشنی از سوی مسئولان این حوزه ترسیم و نسبت به نیل به اهداف آن حرکت شود.

در همین زمینه چشم اندازی در افق 1404 وجوددارد که بر اساس آن باید ایران بتواند از جایگاه قابل قبولی در حوزه صنعت بازی سازی در میان کشورهای پیشرو در این امر برخوردار شود که این امر مستلزم توجه کافی به این نهال ارزشمندی است که جوانان کشور در حال آبیاری آن با مشقات بسیار هستند.

برخی نمایندگان مجلس نیز در گفت و گو با خانه ملت به بیان مشکلات و بایدها و نبایدهای حوزه بازی سازی رایانه ای و لزوم توجه مسئولان به تولید داخلی در این زمینه پرداختند که در ادامه می خوانید:

مسئولان از جوانان خلاق در صنعت بازی سازی رایانه ای حمایت کنند

سید رمضان شجاعی کیاسری، عضو کمیسیون فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به سابقه بنیاد ملی بازی های رایانه ای گفت: در سال های گذشته این بنیاد با توزیع بازی های خارجی در ایران حدود 8 میلیارد تومان درآمدزایی کرد که این رقم به ساخت بازی های داخلی تخصیص یافت.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: بنیاد ملی بازی های رایانه ای با وجود کاهش بودجه ای که به صورت سالانه به آن دچار می شوند توانستند با مدیریت جهادی خود نسبت به پیشرفت این حوزه عملکرد مثبتی داشته باشند لذا لازم است مسئولان نسبت به پیشرفت های آنها حمایت های لازم را نیز صورت دهند.

وی در ادامه به تأثیر برگزاری جشنواره های ملی و بین المللی در زمینه بازی های رایانه ای اشاره کرد و یادآور شد: ضمن برگزاری جشنواره های مختلف در زمینه بازی های رایانه ای می توان از تیم های خارجی نیز دعوت به عمل آورد که سطح کیفی مسابقات بالا رفته و جذابیت بیشتری داشته باشد.

شجاعی کیاسری اضافه کرد: لازم است مسئولان به مقوله بازی سازی رایانه ای ملی توجه بیشتری داشته باشند و کیفیت بازی ها را به نحوی کنند که مورد استقبال کودکان، نوجوانان و جوانان واقع شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان احیا و انتقال فرهنگ را از مهم ترین تأثیرات بازی های رایانه ای برشمرد و خاطرنشان کرد: با توجه بیشتر بازی سازان به مقوله احیای فرهنگ ایرانی و اسلامی می توانند اسطوره های قدیمی و معاصر کشورمان را در قالب بازی به مخاطبان ارائه کنند و حتی می توان در نهایت این بازی ها را به سایر کشورها نیز صادر کرد که موجب انتقال فرهنگ خواهد شد.

ضرورت حمایت از تولیدکنندگان بازی های رایانه ای با بن مایه داستان های مذهبی

لاله افتخاری، عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به این مطلب که یک سوم ایرانیان از بازی های رایانه ای استفاده می کنند، گفت: بر همین اساس ضروری است مسئولان امر نسبت به محتوای این بازی های دقت نظر لازم را داشته باشند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: لازم است ضمن اینکه بر موضوع بازی های وارداتی که در بازارهای داخلی به عرضه در می آیند نسبت به ساخت بازی های رایانه ای ایرانی نیز اقدام شود.

وی ادامه داد: البته در این زمینه کارهای بزرگی صورت گرفته تا جایی که هم اکنون ایران به لحاظ جایگاه رتبه نخست را در جهان اسلام و رتبه پنجم در میان کشورهای آسیایی در ساخت بازی های رایانه ای را از آن خود کرده است.

افتخاری در ادامه با بیان اینکه بازی سازی در ایران پیشرفت های اساسی کرده است، گفت: در چند سال اخیر بازی سازان ایرانی افتخار آفرینی هایی داشته اند که جای بحثی برای مسئولان این حوزه نمی گذارد لذا لازم است نسبت به حمایت این گروه های جوان برنامه ریزی داشته باشند.

وی اضافه کرد: لازم است دولت به حمایت ویژه از تولیدکنندگان بازی های رایانه ای پرداخته و بازی سازان نیز برای ساخت بازی های خود به منابع تاریخی و اسلامی بیشتر توجه داشته باشند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: بازی سازی رایانه ای علاوه بر اینکه می تواند موجب انتقال فرهنگ شود می تواند به ایجاد اشتغال و درآمدزایی برایدانشجویان و فعالان عرصه مجازی و هنر باشد و در ابعاد اقتصادی نیز نقش آفرین باشد.

بیداد فقدان قانون کپی رایت در حوزه بازی های رایانه ای

سالار مرادی، عضو کمیسیون اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به تسخیر 90 درصد از بازار بازی های رایانه ای از سوی خارجی ها، گفت: این آمار که بسیار قابل تأمل است می تواند یکی از عوامل تغییر فرهنگ در نسل جوان در آینده نزدیک باشد.

نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: وجود ظرفیت علاقمندی نوجوانان و جوانان به بازی های رایانه ای می تواند انگیزه ای برای بنیاد ملی بازی های رایانه ای باشد که به حمایت از صنعت بازی سازی رایانه ای داخلی بپردازند.

وی افزود: بازی سازان جوان می توانند با اتکا به فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی بازی هایی تولید کنند که نه تنها در سطح منطقه بلکه در سطح بین المللی جاذبه و مخاطب داشته باشد که البته این امر نیاز به حضور آنها در جشنواره های بین المللی دارد.

مرادی در ادامه به وجود برخی مشکلات در حوزه صنعت بازی سازی پرداخت و گفت: عدم توجه مسئولان، کم توجهی به مسائل بودجه ای، نبود قانون کپی رایت برای بازی های خارجی و محدود کردن فروش آنها در بازارهای داخلی قسمتی از مشکلاتی است که بازی سازان را دچار مشکل می کند.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که بازی سازی رایانه ای در سطح جهان باعث به وجود آمدن فرصت های شغلی بسیاری شده است، اذعان کرد: حمایت از ساخت بازی های رایانه ای ملی از سوی مسئولان می تواند فرصت های شغلی بسیاری را نیز در داخل ایجاد کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: با یک حرکت جهادی و عزم جدی مسئولان می توانند به تولید و ساخت بازی های رایانه ای ملی کمک کنند که هم در رشد فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی کوشیده اند و هم اشتغال ایجاد شده است.

قیمت پایین بازی های رایانه ای خارجی مانع فروش محصولات داخلی می شود

جواد هروی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به شرایط نامناسب بازی سازی رایانه ای در کشور، گفت: بسیاری از شرکت های بازی ساز با مشکل مالی روبرو هستند از این رو بنیاد ملی بازی های رایانه ای باید در صدد ساماندهی این شرکت ها برآید.

نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اهمیت بازی های رایانه ای تصریح کرد: بازی های رایانه ای در بین گروه های سنی مختلف از کودک تا جوانان رواج دارد و متأسفانه صرفا بازی های خارجی مطلوب این قشر است.

وی در ادامه با ابراز نگرانی از عدم وجود بازی های ایرانی با کیفیت در بازار گفت: مخاطبان بازی های رایانه ای رغبتی به خرید بازی های ایرانی ندارند لذا این امر نیاز به یک سیاست گذاری کلان در زمینه بودجه و کیفی سازی بازی های رایانه ای ملی دارد.

هروی در ادامه اشاره کرد: با نگاهی به بازار بازی های رایانه ای متوجه می شویم بازی های گرانقیمت خارجی در کشور ما با قیمت بسیار پایینی به دلیل رعایت نکردن حق کپی رایت به فروش می رسند در حالی که شرکت های سازنده داخلی مجبورند برای بازی های خود که کیفیت مطلوبی هم ندارد قیمت بالاتری اختصاص دهند چرا که هزینه های زیادی در این زمینه متقبل شده اند.

وی افزود: به نظر می رسد لازم است روی واردات بازی های رایانه ای به جهت حمایت از بازی سازان داخلی نظارت بیشتری صورت گیرد و سخت گیری هایی شود چرا که با ادامه این روند در آینده روی فرهنگ نسل جدید نیز شاهد تغییراتی به واسطه ورود بیش از حد بازی های رایانه ای خارجی و انتقال فرهنگ آنها به کشور خواهیم بود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است برای حمایت از بازی سازان داخلی انجمن صنفی تشکیل شود که مسئولان آن به دنبال سیاست گذاری های کلان و حل مشکلات در این زمینه برآیند.

http://icana.ir/Fa/News/273684