بازی ها محبوبند ولی مهجور ماندند

در دهه های پیش صحبت از بازی های کنسولی و یا کامپیوتری اغلب مختص کودکان و نوجوانان بود و کمتر بزرگسالی را حین بازی، مشاهده می کردیم. امروزه با آمدن تبلت ها و گوشی های همراه پیشرفته و از همه مهمتر اینترنت پرسرعت موبایل دنیای سرگرمی ها و بازی ها به راحتی خودشان را در دل همه ی تکنولوژی های جدید جا باز کرده اند گویی بازی ها جزیی جدا نشدنی از زندگی بشر امروز هستند.

تقاضای کاربران و استقبال آن ها از بازی ها و همچنین سود سرشاری که نصیب سازندگان بازی ها می شود موجی را به راه انداخته که حاصلش عطش سیری ناپذیری از پذیرش بازی های جدید و همچین پیدا کردن راهکار های جدید کسب سود در این تجارت است. تا همین چند سال پیش باید منتظر میشدیم که شرکت های بزرگ بازی سازی همراه با کنسول های جدیدشان چند بازی را ارائه کنند، و با تاخیر و به زحمت به دست ما برسانند ولی امروزه به راحتی می توان با نصب اپلیکیشن هایی چون گوگل پلی و یا نمونه ی ایرانی آن کافه بازار روزانه ده ها و یا صد ها بازی جدید را که حتی سازندگانشان افرادی مستقل و گروه های کوچک هستند، به راحتی دانلود و بازی کرد.

وفور بازی های رایگان در بازار رقابت را برای آن دسته از سازندگانی که دنبال فروش بازی هایشان بودند را سخت تر می کرد. چطور می توانستند که کاربران را متقاعد کنندکه قبل از دیدن یک بازی بابت آن پول بپردازند در حالیکه باز ی های دیگر به آسانی در اختیارشان هستند. یکی از راهکار ها این بود که باز ی هایشان را محدود به چند مرحله ی رایگان کنند و برای مراحل بالاتر کاربران مشتاق را مجبور به خرید کنند و یا برای باز کردن مراحل بالتر دو راه پیش پای کاربر میگذاشتند: یا خوب بازی کن و حد نصاب امتیاز را بگیر و یا پول خرج کن! سود سرشار از طریق بازی ها آنقدر شیرین است که تاجران این عرصه لحظه ای آرام نمی مانند و با هر قدم تکنولوژی آن ها هم پیشرفت می کنند و در عین حال سنگرهای قبلی خود را نیز حفظ می کنند. در واقع شرکت های بازی سازی بزرگ نظیر سونی، الکترونیک آرتز،مایکرو سافت، کونامی و ... پرچم داران این عرصه دست از تولید باز یهای بزرگ و پرهزینه و همچنین کنسول های ویژه برای بازی ها نمی کشند و همواره سیاست های پول ساز خود را دنبال می کنند. بدون شک می توانیم شروع وارد شدن افراد و گروه های کوچک به دنیای باز یسازی را مدیون موتور های بازی سازی باشیم  که با در اختیار گذاشتن قابلیت های مختلف بازی سازی و به دوش کشیدن پیچیدگی های برنامه نویسی های گیم را را برای بازی سازان برای پیاده کردن ایده هایشان هموار کردند. در واقع موتور ها این امکان را به بازی سازان میدهند که فارغ از مشکلات فنی پیچیده به پرورش ایده و گیم پلی بازی خود فکر کنند و به همین خاطر است که باری بازی هایی که با موتور ساخته می شوند طراحی بازی و داستان آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا بسیازی از مشکلات فنی در موتور حل شده است.

با آمدن گوشی های هوشمند و اینترنت موبایل و کیت های توسعه ی نرم افزار، دریچه ی جدیدی به روی بازی سازان باز شد و همچنین موتور های بازی سازی موجود نیز به خروجی های خود سیستم عامل های موبایل را نیز اضافه کردند تا این صنعت روز به روز پیشرفت کند.  بازی های آنلاین با چاشنی استراتژی و مدیریت منابع از محبوبترین بازی های روز هستند. این پیشرفت فقط در دل تکنولوژی ها و افراد درگیر با آن نبود بلکه همزمان افراد زیادی از کودکان سه ساله تا بزرگسالان در سنین بالا را نیز درگیر خود کرده است تا آنجا که در برنامه ای تلوزیونی به نقل از تابناک بهرام شفیع مجری برنامه از مشغول بودن مدیران به انجام بازی در همایشی گلایه کرد:

"بهرام شفیع مجری برنامه ورزش و مردم میزبان غلامرضا شعبانی بهار بود. او قبل از اینکه به «شعبانی‌بهار» اجازه صحبت کردن بدهد خطاب به معاون توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان گفت: «در جلسه هم اندیشی الزامات و اقدامات بازرایابی بچه های فیلمبردار ما صحنه های خوبی را شکار کرده اند. آنها از یک سری روسای فدراسیون فیلم گرفته اند که در این جلسه مشغول بازی کردن"کلش آف کلنز"بودند! آیا واقعا این شایسته است که در چنین جلسه ای همه موبایل به دست بگیرند و بازی کنند؟»


این گفته شفیع باعث شد تا شعبانی بهار از مجری برنامه ورزش و مردم بخواهد که تصاویر این اتفاق را روی آنتن نفرستد. شعبانی بهار همچینن خواست که این فیلم را در اختیار وزارت ورزش و جوانان قرار بدهند که این کار هم با مخالفت شفیع روبرو شد: «اجازه بدهید ما این فیلم ها را برای خود این روسا بفرستیم.»"

 این حکایت تنها گوشه ای از فراگیری این هنر- صنعت است. در جستجویی در میان مقالات مرتبط با بازی های رایانه ای به راحتی با موضوعاتی چون آثار بازی ها بر رفتار ها کودکان و همچنین اعتیاد به باز یهای رایانه ای بر می خوریم. از فواید باز یها می توان به افزایش سرعت در تصمیم گیری و تقویت هماهنگی عصبی عضلانی، یادگیری مدیریت در بازی و فارغ شدن از مشکلات و دغدغه های روزمره حین بازی اشاره کرد که نظارت بر بازی ها توسط نهاد های ذی ربط و همچنین نظارت خانواده ها بر تناسب سنی بازی هایی که توسط کودکانشان بازی می شود در افزایش تاثیرات مثبت بازی ها از اهمیت زیادی برخوردار است. در این میان با توجه به سود و درآمد باز یها، شرکت هایی هستند که فقط به پول فکر می کنند و برایشان اهمیت ندارد که در حین بازی چه محتوایی را به خورد مخاطبان خود می دهند آنها خشونت را تا آنجایی که می توانند به نمایش می گذارند و هیچ ابایی از نمایش دادن مسائلی چون استفاده از مواد مخدر، دزدی، جنایت و آزادی های جنسی در باز یهایشان ندارند. عده ای دیگر هستند بازی ها را در غالب آنلاین و به شدت اعتیاد آور می سازند به نوعی با ارتباطاتی که در بازی ایجاد می کنند کاربر را تشویق به آنلاین بود بیشتر و خرج کردن پول در بازی می کنند تا آنجا که "بازی کلش آف کلنز" نامبرده از همین طریق روزانه پنج میلیون دلار درآمد دارد.

شاید بپرسیم باید چه کار کرد، آیا همه ی باز یها را ممنوع کنیم و یا بگذاریم هر کس خودش مسئول کار خود باشد و یا نه بهتر آن است کا با وارد شدن به این عرصه و سرمایه گذاری در این بخش و حمایت از متولیان این امر نظارت بر باز یهای وارداتی را افزایش داد و با اطلاع رسانی درست به خانواده ها آنها را از خطرات آگاه کرد و در عین حال با تولید بازی های بومی متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی محتوای جایگزینی را برای تشنگان سرگرمی فراهم آوریم. آیا تنها اختصاص بودجه و وام های اندک به  بازی سازان برای کمک به این هنر-صنعت کافی است و می توانیم با غول های بازی سازی حتی اندکی رقابت کنیم؟ البته ازحق نگذریم در چند سال اخیر حمایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای از بازی سازان و تلاش برای جذب سرمایه و تاسیس دانشگاه بازی سازی و شرکت در نمایشگاه ها خود قدم شایسته و مثبتی است ولی هنوز پای درد و دل بازی ساز ها که بنشینیم هزار گلایه دارند و چشمشان به مسئولان است که کاری بکنند. چقد رخوب می شود اگر کسانی که خود نیز شیفته ی باز یها هستند به همان اندازه از بازی سازان و شرکت های مرتبط حمایت کنند و بدانند که شرکت ها و جوانان با استعدادی در حوزه ی بازی رایانه ای در همین ایران خودمان هستند که منتظر حمایت آن ها هستند .برطرف کردن مشکلات پخش و انتشار بازی ها و تسریع در این امر و همچنین ایجاد امکان رقابت با وجود بازی های خارجی قاچاق ارزان قیمت در بازار از عمده در خواست های باز یسازان و تولید کنندگان است.