بازی‌ رایانه‌ای پیشروترین صنعت برای کارآفرینی خلق ثروت در حوزه سرگرمی است

رییس هیئت مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای گفت: صنعت بازی‌های رایانه‌ای از نظر کارآفرینی و خلق ثروت در حال حاضر پیشروترین صنعت در صنایع تفریح و سرگرمی جهان است.


به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای، "دکتر بهروز مینایی" درمراسم افتتاحیه همایش فناوری اطلاعات و ارتباطات، کارآفرینی و سرمایه‌گذاری که 4 بهمن ماه در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد، به اقتصاد دانش بنیان از دریچه صنعت بازی‌های رایانه‌ای در ایران اشاره کرد و افزود: صنعت بازی‌های رایانه‌ای از نظر کارآفرینی و خلق ثروت در حال حاضر پیشروترین صنعت در صنایع تفریح و سرگرمی جهان است. بازی‌های رایانه‌ای به عنوان امری متعارف و پرکاربرد در درون فرهنگ ملت‌ها تلقی می‌شود و با زندگی اغلب مردم گره خورده است.  

وی ادامه داد: رشد این صنعت در مقایسه با دیگر صنایع سرگرمی مانند فیلم و موسیقی و حتی در شرایط رکود اقتصادی بسیار چشمگیر بوده است. در حال حاضر با گسترش استفاده از اینترنت، تلفن‌های همراه هوشمند، رایانک‌ها و ظهور شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های الکترونیکی به سرعت در حال  پیشرفت بوده و مدل‌های درآمدی توزیع دیجیتالی، اشتراک و کالاهای مجازی بخش بزرگی از درآمدهای کلی صنعت بازی‌های رایانه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند.

رییس هیئت مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای با بیان اینکه صنعت بازی‌های رایانه‌ای در ایران در مدت زمان کوتاه توانسته رشد قابل ملاحظه‌ای داشته باشد، گفت: نبود قانون کپی رایت، و سیاستگذاری‌های مناسب در بخش تولید و توزیع موجب شده تا بازار داخلی تمایل بیشتری به خرید بازی‌های خارجی داشته باشد.

مینایی افزود: کارشناسان معتقدند با توسعه زیرساخت‌های اینترنتی در کشور، راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و گسترش سرمایه‌گذاری خصوصی می‌توان به رشد و توسعه  این صنعت مهم و سودآور در کشور یاری رساند.

رییس هیئت مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای در بخشی از صحبت‌های خود به بررسی ظرفیت‌های استان قم در زمینه نشر دیجیتالی در دو دهه‌ گذشته پرداخت و گفت: همان گونه که استان قم در صنعت چاپ و نشر در کشور نقش فعال و پیشتازی داشته است، توانسته است این پیشتازی را در زمینه نشر دیجیتالی در دو دهه‌ گذشته اثبات کند.

وی ادامه داد: اما بازی رایانه‌ای علاوه بر بعد فناوری و صنعتی، محصولی هنری و رسانه‌ای است و می‌تواند پیامی را به مخاطب خود منتقل کند، در مرحله تولید ترکیبی بین ‌رشته‌ای از فعالیت‌های فناورانه، هنری و مخاطب‌شناسی را طلب می‌کند.

مینایی با یاد آوری اینکه استان قم با توجه به این که محور حوزه‌های علمیه و برخوردار از چند دانشگاه در زمینه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات و هنرهای دینی و مرکز فعالیت‌های رسانه‌ای دفتر تبلیغات اسلامی است، افزود: این استان ظرفیت عظیمی را در زمینه تولید و کرسی‌های نظریه‌پردازی در زمینه نقد و بررسی بازی‌های رایانه‌ای و عرضه موج جدیدی از بازی‌های رایانه‌ای در عرصه جهانی فراهم کرده است.

رییس هیئت مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای در یایان یادآور شد: شاهد این مدعا فعالیت چند استودیوی تولید بازی و عرضه محصولات بازی‌های رایانه‌ای در قالب هسته‌های مرکز رشد و پارک‌های فناوری در این استان است.