با افزایش تعداد کاربران اینترنت و به تبع آن، گوشیهای هوشمند در سراسر جهان، یکی از جذابترین بخشهای فناوری یعنی بازیهای رایانهای آنلاین روندی رو به رشد پیدا کرده است طوری که تحقیقات و گزارش سازمان پژوهش بازار yStats. com نشان میدهد در حال حاضر بیش از 40 درصد کاربران اینترنت در سراسر جهان در بازیهای آنلاین(اجتماعی یا موبایلی) حضور دارند و مردان کمی بیش از نصف کاربران بازی را تشکیل میهند. (بازیهای موبایل به بازیهای آنلاینی اطلاق میشود که از طریق گوشی هوشمند یا تبلت انجام می شود و در بازیهای اجتماعی نیز چند بازیکن یا گیمر از طریق اینترنت با یکدیگر ارتباط میگیرند و بازی میکنند. )
بر اساس گزارش این سازمان، پیشبینی میشود بازار این بازیها تا سال 2017سالانه رشدی تک رقمی داشته باشد و این رقم با بازیهای کنسول برابری کند.
آسیا و اقیانوسیه
طبق تحقیقات این مرکز و مؤسسه IDC، کشورهای آسیا و اقیانوسیه(آسیا پاسیفیک) بیشترین تعداد «گیمر» را در جهان دارند ولی امریکای شمالی و اروپا در زمینه حضور دائم و مرتب گیمرها در فضای مجازی، پیشتاز هستند. تحلیلگران مؤسسه پژوهشی IDC تخمین میزنند با توجه به افزایش روزافزون تعداد گیمرهای آنلاین در مناطق آسیا و اقیانوسیه، میزان درآمدزایی صنعت بازیهای آنلاین این منطقه بجز ژاپن(APEJ) تا سال 2018 آن به حدود 39/30میلیارد دلار برسد. این درحالی است که درآمد بازیهای آنلاین در این منطقه، درسال 2013 حدود 96/12 میلیارد دلار بود که نسبت به سال 2012 با رقم درآمد 34/11 میلیارد دلار، رشدی 27/14درصدی داشته است.
همچنین پیشبینی میشود تعداد کاربران بازیهای آنلاین این منطقه تا سال 2018 به 88/335 میلیون نفر برسد که این رقم در سال 2013 حدود 74/240 میلیون کاربر بوده است. موضوع وقتی قابل توجهتر میشود که بدانیم تعداد کاربران پولی بازیهای آنلاین از 81/102 میلیون نفر در سال 2014 به حدود 150میلیون نفر در سال 2018 خواهد رسید پس این رشد درآمد چندان دور از انتظار نیست. در ژاپن اما بازار بازیهای رایانهای بیشتر بومی است و انتظار میرود در سالهای آینده، این کشور دروازه خود را به روی بازیهای خارجی هم باز کند. در سال گذشته میزان درآمد حاصل از بازیهای تلفنهای هوشمند در این کشور نسبت به 2سال قبل از آن رشدی 5 برابری داشته و بازار بازیهای اجتماعی نیز درآمدزایی مناسبی داشته است که به نظر میرسد این وضعیت ادامه دار باشد.
Shiv Putchaمدیر فروش و تحلیلگر مؤسسه IDC در منطقه آسیا و اقیانوسیه بجز ژاپن نیز دراین باره میگوید: 3 قدرت بزرگ بازیهای آنلاین در منطقه (APEJ) یعنی چین، کره و تایوان حدود 56/95درصد درآمد بازیهای آنلاین را در منطقه APEJ به خود اختصاص دادهاند که این روند احتمالاً ادامه دار میشود. وی ادامه میدهد: چین در سال 2013 با سهم 73/75درصدی بازار بازیهای آنلاین، نخستین قدرت این منطقه بود که این رشد همچنان ادامه یافت و میزان درآمد این کشور از این بازار در سال 2013 به حدود81/9میلیارد دلار رسید. در چین هر سال بر تعداد گیمرهای آنلاین افزوده میشود و انتظار میرود که درآمد حاصل از این بازیها در فاصله سالهای 2003 تا 2017 حدود 20درصد افزایش یابد و همچنین سهم درآمد بازیهای تلفن همراه در 4سال آینده روندی صعودی داشته باشد و بخش قابل توجهی از این بازار را به خود اختصاص دهد. در کره جنوبی هم بازیهای رایانهای اپها و بازیهای تلفن همراه بیشترین درآمدزایی را داشتهاند و همچنین انتظار میرود که در هندوستان بازیهای تلفن همراه در چند سال آینده سریعترین رشد را در این بازار داشته باشد و درآمد آن با بازیهای کنسول برابری کند. ازسوی دیگر بازارهای نوظهوری مانند اندونزی و هندوستان نیز در زمینه بازیهای آنلاین متولد شدند ولی در سال 2014 گامهای بلندی برداشتند.
به طور کلی در آسیا، چین صدرنشین درآمدزایی در صنعت بازیهای آنلاین است و پس از آن ژاپن، کره جنوبی، تایوان، هندوستان و ویتنام قرار دارند. کشورهای تایلند، اندونزی، مالزی، فیلیپین و سنگاپور نیز در ردههای بعدی جدول ردهبندی درآمدزایی در صنعت بازیهای آنلاین جای گرفتهاند. در خاورمیانه نیز یک چهارم کاربران اینترنت در امارات متحده عربی در بازیهای آنلاین حضور دارند که این رقم دو برابر سال 2010 و نویدبخش آیندهای بهتر برای این صنعت و بازی است. بیش از 10درصد کاربران تلفنهای هوشمند بازیها را بر گوشی خود دانلود میکنند. در عربستان سعودی و اردن هم بیش از 10درصد کاربران اینترنت برای دانلود بازیها هر ماه به وب سایتها مراجعه میکنند.
بازیهای آنلاین در امریکا
در بازار بازیهای آنلاین کشورهای پیشرفته همچون ایالات متحده امریکا، بازیهای موبایل(mobile) بیش از اجتماعی(social) محبوبیت داشته است و انتظار میرود در سال 2015 نیز همین روند ادامه داشته باشد.
امریکای لاتین
در سال گذشته در امریکای لاتین نیز برزیل پیشتاز درآمدزایی در بازار بازیهای آنلاین بود و انتظار میرود این بازار در چند سال آینده با رشد 20درصدی مواجه شود. یکی از دلایل رشد صنعت بازیهای آنلاین در امریکای لاتین بویژه برزیل، کاهش تخلف مالی در بازیهای آنلاین و همچنین افزایش تعداد کاربران تلفن هوشمند است که در نتیجه آن، تعداد کاربران و گیمرهای بازیهای آنلاین افزایش یافته است. بیش از نیمی از کاربران اینترنت اکنون در بازیهای آنلاین حضور دارند و بیش از همه، این بازیهای تلفن همراه هستند که بازار بازیهای آنلاین را به خود اختصاص دادهاند.
در مکزیک نیز ارزش کل بازار بازیهای ویدیویی در سال گذشته بیش از یک میلیارد یورو بوده است و در این میان بازیهای آنلاین بخش قابل توجهی از آن را به خود اختصاص داده است. همچنین بخش زیادی از کاربران اینترنت در آرژانتین نیز گیمر بازیهای آنلاین هستند.
ë اروپا
در اروپا نیز بریتانیا در زمینه بازیهای آنلاین در سال 2014 پیشتاز بوده است و انتظار میرود این وضعیت ادامه پیدا کند. درحال حاضر حدود 20درصد جمعیت کاربران اینترنت در بریتانیا، گیمر بازیهای آنلاین هستند و در این میان، تبلت انتخاب بیش از یک سوم آنهاست پس بازیهای تلفن همراه طرفدار بیشتری دارد و سهم عمدهای از درآمدزایی را به خود اختصاص داده است. اما گفتنی است که در آلمان هرچند همچنان بازیهای رایانهای خانگی و کنسول محبوبیت ویژهای دارد ولی این کشور در شاخص متوسط درآمدزایی ماهانه از هر گیمر، در صدر جدول درآمدزایی بازیهای آنلاین در اروپا قرار گرفته است و کاربران هم بیشتر به بازیهای اکشن علاقه مندند.
در فرانسه نیز انتظار میرود بازیهای رایانهای آنلاین رشدی ویژه را در سال آینده و سالهای پس از آن تجربه کند و در مقابل، بازیهای رایانهای خانگی کاهش یابد. میزان درآمد بازیهای آنلاین در این کشور در سال 2014 حدود 10درصد رشد داشته است و کاربران تلفنهای هوشمند در این زمینه نقشی عمده ایفا کردهاند. در بلژیک نیز بازیهای موبایل و اجتماعی طرفداران زیادی دارد و اسپانیا نیز وضعیتی مشابه دارد اما در ایتالیا بازیهای رایانهای خانگی و کنسولها همچنان پرطرفدارتر از بازیهای آنلاین هستند.
بازار بازیهای آنلاین و درآمدزایی حاصل از آن در کشورهای اروپای غربی همچون لهستان نیز به دلیل تعداد بالای کاربران اینترنت و گیمرهای آنلاین وضعیت نسبتاً مناسبی دارد ولی هرگز نمیتواند به پای اروپای شرقی و در رأس آن، کرواسی برسد.
در روسیه نیز بازار بازیهای آنلاین با رشدی 20درصدی روبه پیشرفت و ترقی است و انتظار میرود تعداد گیمرهای آنلاین تا سال 2016 به حدود 60 میلیون نفر برسد.
بازیهای رایانهای رو به رشد هستند و هر روز بر تعداد گیمرهای آنلاین افزوده میشود. با توجه به درآمدزایی بالای این صنعت، کشورها اگر میخواهند از این صنعت عقب نمانند باید در آن سرمایهگذاری ویژه ای داشته باشند.