«شوفر» سنندجی چگونه به بازارهای جهانی رسید؟
بازی ایرانی «شوفر» که چندی پیش به واسطه کسب GreenLight از شبکه توزیع بین‌المللی استیم توانست مسیر خود برای ورود به بازارهای جهانی را هموار کند با دست‌اندازهایی جدی برای توزیع در بازار داخلی مواجه است.

به گزارش خبرنگار مهر، «شوفر» عنوان یک بازی رایانه‌ای است که یک گروه بازی‌ساز جوان از شهرستان سنندج استان کردستان طراحی و اجرای آن را برعهده‌داشته‌اند. این بازی که انتخاب کلمه‌ای فرانسوی با کارکرد متداول داخلی در نام‌گذاری، یکی از برگ‌برنده‌های آن برای درخشش در بازار داخلی و خارجی محسوب می‌شود داستان پرفرازو نشیبی برای راه‌یابی به بازارهای جهانی داشته‌است. داستانی که گویا خوان اصلی آن یعنی توزیع مناسب بازی در بازارهای داخلی همچنان باقیست!

محمد حیدری طراح و تولیدکننده بازی «شوفر» که در شهرستان سنندج ساکن است و با همراهی جمعی ۹ نفره از دوستان خود توانسته این بازی را در سطحی استاندارد آماده عرضه به بازار کند به خبرنگار مهر می‌گوید: در تولید این بازی هیچ ارگان و سازمانی حامی ما نبود و به طور کامل خودمان طراحی و تولید آن را برعهده داشتیم.

بازی شوفر

حیدری ادامه می‌دهد: حتی فیلمبرداری میدانی از جاده‌هایی که لوکیشن بازی بودند و نیز طراحی و ساخت موسیقی آن را هم خودمان با کرایه استودیو انجام دادیم تا توانستیم این بازی را آماده توزیع کنیم.

«شوفر» اولین تجربه مستقل‌مان است

وی می‌افزاید: ما پیش از بازی‌ «شوفر» هم تجربیاتی در زمینه پروژه‌های رایانه‌ای داشته‌ایم اما غالب آن‌ها کارهایی سفارشی بود که بعضا به واسطه تغییر مدیران به سرانجامی نمی‌رسید. در این زمینه مثلاً پروژه طراحی و اجرای زیرنویس‌های شبکه خبری پرس‌تی‌وی را برعهده داشتیم که اجرایی هم شد. در این زمینه «شوفر» اولین تجربه مستقل ما در حوزه بازی‌‌سازی محسوب می‌شود.

بازی شوفر

حیدری درباره ایده اولیه طراحی این بازی گفت: مدت‌ها بود که بر روی ترجمه کتابی از پروفسور برایان بکمن فیزیکدان و طراح پیست مسابقات رالی کار می‌کردم و توانستم اجازه خود او را برای ترجمه کتاب به زبان فارسی و کردی کسب کنم. ترجمه همین کتاب جرقه ایده طراحی یک شبیه‌سازی کاملاً علمی در زمینه رانندگی را به ذهنم زد. احساس کردم می‌توان این شبیه‌سازی را به یک مدل کامپیوتری کامل تبدیل کرد.

این بازی‌ساز سنندجی در ادامه افزود: همز‌مان یک سری پرسشنامه آماده کردیم و با توزیع آن در میان گیمرهای حرفه‌ای تحقیقی را سامان دادیم و بر مبنای نتایج همین تحقیق میدانی که همچنان موجود است و می‌توانیم به دیگران هم آن را ارائه دهیم متوجه شدیم که رانندگی از بازی‌های مورد علاقه گیمرهای ایرانی است. البته به واسطه نبود سرمایه نمی‌توانستیم دایره این تحقیقات را گسترش دهیم اما در حد وسع خود بخش‌هایی از کرمانشاه، کردستان و ارومیه راز مورد بررسی قرار دادیم.

۵۰۰ ساعت فیلمبرداری برای انتخاب لوکیشین

حیدری سپس به مراحل اجرایی ساخت بازی «شوفر» اشاره کرد و گفت: با دوربین به مناطقی که مدنظر داشتیم رفتیم و تا حد امکان از آن‌ها تصویر برداری کردیم که حاصل آن حدود ۵۰۰ ساعت فیلم جاده‌ای بود. از میان این تصاویر بخش‌هایی را انتخاب کردیم که کمتر تکراری باشد.

این بازی‌ساز درباره نام‌گذاری این بازی هم می‌گوید: از همان مراحل اصرار داشتیم که نامی جذاب برای بازی انتخاب کنیم که کارکرد بین‌المللی هم داشته باشد. در همین بحث‌ها به نام فرانسوی «SHOFER» رسییم که هم کارکرد داخلی می‌توانست داشته باشد و هم از نظر بین‌المللی عنوانی با معنا است.

بازی شوفر

معرفی و عرضه بازی «شوفر» در سایت جهانی استیم

حیدری در ادامه درباره آخرین وضعیت این بازی گفت: بازی در حال حاضر به طور کامل آماده توزیع است و حتی برای توزیع بین‌المللی آن هم تأییدات لازم را گرفته‌ایم اما شاید باور نکنید مشکل‌ترین بحث در حال حاضر برای ما چگونگی توزیع بازی در بازار داخلی است!

انگار در داخل کسی حاضر به پخش این بازی نیست

وی افزود: برخلاف بازار جهانی انگار در داخل کسی حاضر به پخش این بازی نیست و این طور به نظر می‌رسد که کسی جرأت ورود به این میدان را ندارد. ما برای این بازی هیچ حمایتی نمی‌خواهیم و تنها حمایت این است که کارمان پخش شود.

بازی شوفر

حیدری تصریح کرد: فرآیند توزیع بازی در بازار ایران بسیار پیچیده شده‌است. این فرآیند برای بازی «شوفر» تا همین امروز ۸ ماه طول کشیده‌است و به شخصه هنوز هم نمی‌دانم سرانجام‌اش چه می‌شود. در این زمینه هم با توجه به اینکه تجربه نخست ما است تنها به بنیاد می‌توانیم اطمینان و اعتماد داشته باشیم.

طراح بازی «شوفر» در پایان تأکید کرد: تنها امیدواری ما این است که لااقل برای توزیع مناسب از این بازی حمایت شود تا بتوانیم به پشتوانه آن سراغ کارهای بعدی برویم. اگر اینگونه نباشد واقعاً دیگر توان ادامه کار و تأمین مالی همکارانم را که آرام‌آرام دارند دلسرد می‌شوند را نخواهم داشت.