کارگاه تخصصی «پاسکال لوبان» استاد مطرح در زمینه ساخت بازیهای رایانهای در جهان، در انستیتو ملی بازیسازی ایران برگزار و با استقبال ویژه بازیسازان ایرانی همراه شد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای به نقل از مهر، پاسکال لوبان از اساتید بینالمللی بازیسازی از روز سهشنبه به ایران سفر کرده است و بنابر برنامهریزی اعلام شده از سوی بنیاد ملی بازیهای رایانهای بازیسازان ایرانی فرصت حضور در سه ماژول طراحی شده در قالب کلاس و کارگاه تخصصی با حضور این استاد بینالمللی را داشتهاند.
این برنامه آموزشی با استقبال ویژه بازیسازان ایرانی همراه شده و ماژول دوم این طرح در قالب کارگاه آموزشی در انستیتو بازیسازی ایران از ۹ صبح روز چهارشنبه آغاز شد و تا ساعت ۱۸ ادامه یافت. به بهانه استقبال ویژه بازیسازان ایران از این کارگاه تخصصی سراغ مهرداد آشتیاتی مدیر تولید بنیاد ملیبازیهای رایانهای و متولی برنامه برنامهریزی و اجرای کلاسهای آموزشی لوبان در ایران رفتیم.
فرصتی برای درآمدزایی بازیسازان ایرانی
مهرداد آشتیانی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جزئیات برگزاری این کارگاهها تخصصی گفت: کلاس آقای لوبان در سه ماژول مجزا طراحی شده بود. اولین ماژول روز سهشنبه در قالب کلاسی از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۶ عصر برگزار شد و موضوع تدریس در آن طراحی بازیهایی با پرداخت درون برنامهای بود. نوعی از بازیها که بازی به صورت رایگان ارائه میشود و در طول بازی امکان خرید برخی امتیازها و آپشنها توسط کاربر وجود دارد.
پاسکال لوبان
وی افزود: این سبک بازی در سطح بازیسازی جهانی بسیار مطرح است و از آنجا که درآمدزایی بسیار خوبی هم میتواند برای استودیوهای بازیسازی ایرانی داشته باشد آقای لوبان تجربیات خود در این عرصه را در این کلاس به بازیسازان ایرانی ارائه کردند.
آشتیانی در ادامه به اشاره به ماژول دوم این کارگاهها گفت: در روز چهارشنبه این کلاس در قالب کارگاه برگزار شد و در همان بازه زمانی ۹:۳۰ صبح تا ۶ عصر، بازیسازان با حضور و راهنماییهای آقای لوبان طراحی یک بازی کامل را با تمام المانهای لازم در زمینه درآمدزایی، مدل اقتصادی درست، طراحی بازی دورنبرنامهای و مواردی از این دست را طراحی کردند. هدف هم این بود که در این کارگاه و با نظارت استاد لوبان طرحهایی در زمینه بازیهای درونبرنامهای به سرانجام برسد.
بازدید لوبان از استودیوهای بازیسازی ایران
وی ادامه داد: ماژول سوم این کارگاه امروز با حضور آقای لوبان در استودیوهای بازیسازی پیگیری خواهد شد. در دیدار با بازیسازان ایرانی آقای لوبان مشورتهایی را در زمینه موفقیت مدل اقتصادی و امکان عرض اندام در بازارهای بینالمللی ارائه خواهند کرد.
مدیر تولید بنیاد ملیبازیهای رایانهای درباره کفیفت استقبال بازیسازان از این برنامه گفت: استقبال از این کارگاهها بسیار خوب بوده و میتوان گفت بیشترین حد ممکن از ظرفیت بازیسازان ایرانی در این کارگاه حضور داشتند و نزدیک به ۷۰ نفر از بازیسازان در کلاس روز نخست حاضر بودند.
وی ادامه داد: در روز دوم و با توجه به کیفیت کارگاهی و درخواست آقای لوبان ظرفیت کلاس محدودتر بود اما تمام ۴۰ ظرفیت در نظر گرفته شده برای این کارگاه تکمیل شد و به جای ۵ گروهی که مدنظر آقای لوبان بود، ۷ تیم در این کارگاه امکان حضور پیدا کردند.
استمرار بهرهمندی از تجربههای بینالمللی
آشتیانی درباره برنامه بنیاد ملی بازیهای رایانهای در زمینه استمرار این قبیل کارگاههای و کلاسهای تخصصی تأکید کرد: دعوت از آقای لوبان دومین تجربه در این زمینه بود چراکه چند سال پیش آقای اریک سایمون در ایران حضور داشتند و کارگاههایی را در خصوص فرآیند توسعه بازی برگزار کردند.
وی افزود: برنامه بنیاد این است که این برنامهها ادامه داشته باشد تا بتوانیم از تجربه اساتید بینالمللی برای ارتقا سطح دامش فعالان این صنعت نهایت بهره را ببریم.
فرصت آسیبشناسی در نقطه صفر
در کنار این تمهیدات بنیاد ملی بازیهای رایانهای برگزاری این کارگاه از منظر فعالان حوزه بازیسازی در ایران هم بسیار ارزشمند و مثمرثمر بودهاست.
طه رسولی از بازیسازان فعال و مدیر انستیتو ملی بازیسازی ایران درباره کیفیت برگزاری کارگاههای تخصصی لوبان به خبرنگار مهر گفت: استقبال از این برنامه بسیار خوب بود به خصوص در روز دوم یعنی چهارشنبه که برنامه در قالب کارگاه برگزار شد و از حالت کلاس و مونولوگ بیرون آمد و بازیسازان امکان برقراری دیالوگ طرح دیدگاهها و مسائل خود را داشتند.
رسولی ادامه داد: در طول برگزاری کارگاه آقای لوبان هم با حوصله به تمام گروههای هفت گانه سر میزد و نکات و تذکراتی که به ذهنش میرسید را مطرح میکرد.
وی افزود: اتفاقا حسن این قبیل برنامهها در طرح همین تذکرات است به خصوص که پاسکال لوبان در حدود 15 سال در سطح بالای بازیسازی و صنعت گیم در جهان فعال بوده و تجربیات بسیار زیادی به خصوص در زمینه طراحی ایده دارد. صراحت این استاد بینالمللی در طرح استباهات باعث میشود بازیسازان ما در همان مرحله ایده متوجه ایرادات احتمالی کار شوند و این بسیار مغتنم است.
رسولی معتقد است: متأسفانه در ایران یک بازیساز باید ایده اولیه خود را تا مرحله اجرا پیش ببرد تا شاید آنجا متوجه برخی ایرادات و اشتباهات شود اما برگزاری این کارگاهها امکان اصلاح و تکمیل یک پروژه در همان مرحله ایده را به وجود میآورد. این آسیبشناسی از نقطه صفر دستاورد بسیار ارزشمندی برای بازیسازان ما میتواند باشد.
از نظر دانش چیزی کم نداریم
مدیر انستیتو ملی بازیسازی ایران در ادامه درباره تفاوت سطح بازیسازان ایرانی با کلاس تخصصی تدریس و طرح موضوعات از سوی این استاد بینالمللی تأکید کرد: خوشبختانه بازیسازان ایرانی از نظر دانش و تخصص تئوریک هیچ کم و کسری ندارند و از این منظر از دنیا عقب نیستیم. این نه فقط نظر بنده که دیدگاه آقای لوبان برای برگزاری کارگاهها هم بود.
رسولی تأکید کرد: ابتدا برخی از دوستان این هراس را داشتند که سطح برگزاری کارگاهها فراتر از تخصص بازیسازان باشد اما در اجرا این نگرانی به طور کامل برطرف شد و حتی خود پاسکال لوبان هم پس از برگزاری اولین کلاس از سطح علمی بازیسازان ایرانی ابراز رضایت کامل داشت.
پاسکال لوبان امروز با حضور در استودیوهای بازیسازی ایران سفر آموزشی خود را پی خواهد گرفت و مدیران و طراحان ایرانی این فرصت را دارند که در بستر کاری خود به تبادل تجربه با یکی از چهرههای شاخص بینالمللی بپردازند.
برگزاری این کارگاه تخصصی از آنجا اتفاقی ویژه در جغرافیای صنعت بازیسازی در ایران محسوب میشود که یکی از مهمترین حلقههای مفقوده در این صنعت عدم ارتباط پویا با تجربیات جهانی است. دعوت و فراهم سازی بستر حضور مستمر چهرههای بینالمللی برای آموزش و تعامل نزدیک با بازیسازان ایرانی در آینده میتواند دستاوردهای ویژهای برای بازیسازان ایرانی و به تبع مخاطبان حرفهای بازیهای ایرانی به همراه داشته باشد.