انجمن صنفی بازی‌سازان، کپی‌رایت و بازار فروش را اصلاح کند

یک بازی‌ساز رایانه‌ای گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف انجمن صنفی بازی‌سازان رایانه‌ای پیگیری حق و حقوق صنفی این گروه و کمرنگ کردن دو مشکل جدی، یعنی نبود کپی‌رایت و بازار فروش است.


حسن مهدی اصل، در گفتگو با خبرنگار مهر، یکی از مهم‌ترین وظایف انجمن صنفی بازی‌سازان رایانه‌ای را پیگیری حق و حقوق صنفی این گروه دانست و افزود: نبود کپی‌رایت و بازار فروش، از جدی‌ترین مشکلات بازی‌سازان است. ما دلمان می‌خواهد یک محصول خوب و با کیفیت تولید کنیم و در اختیار مخاطب خود بگذاریم و برای رسیدن به این نقطه باید خواسته‌ها و مطالبات اولیه‌مان برطرف شود.


به گفته مدیر شرکت نرم‌افزاری «سورنا پردازش آریا»، هدف او و همکارانش از تشکیل انجمن صنفی این است که هم بهتر و آسان‌تر با سازمان‌ها و نهادهای مرتبط ارتباط برقرار کنند هم مشکلات و موانع موجود سر راهشان را کمرنگ‌تر کنند. چون تلاش‌های فردی به جایی نمی‌رسد اما امید می‌رود با تشکیل یک انجمن صنفی مشکلات حقوقی و حقیقی بازی‌سازان برطرف شود.


مهدی اصل که قرار است از اعضای هیئت موسس انجمن بازی‌سازان رایانه‌ای باشد گفت: هنوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای انجمن صنفی بازی‌سازان، مجوز صادر نکرده اما در عین حال به ما اعلام شده است که هیچ منع و اشکالی برای این کار وجود ندارد و ما زمان داریم تا اعضای هیئت مدیره خود را مشخص کنیم.


دولت، بزرگ‌ترین نقض‌کننده کپی‌رایت است


حسن مهدی اصل، دولت را بزرگ‌ترین نقض‌‍کننده کپی‌رایت دانست و افزود: سیستم دستگاه‌های دولتی، بزرگ‌ترین نقض‌‌کننده کپی‌رایت هستند. هیچ خط مشی مشخصی برای رعایت حقوق مولف وجود ندارد. نه یارانه می‌دهند و نه کنترلی بر بازار دارند. ما تولیدکنندگان داخلی در حال مبارزه‌ای نابرابر و بی منطق با محصولات خارجی هستیم. بازی‌هایی که با کیفیت بالا و قیمت پایین در دسترس مخاطب قرار می‌گیرند و از همان ابتدای کار ما را کیش و مات می‌کنند چون توان رقابت با این کارها، به لحاظ کیفی در ما نیست از سوی دیگر وقتی قفل این بازی‌ها به راحتی شکسته و یک هولوگرام بر آن چسبانده می‌شود ما از نظر اقتصادی هم شکست می‌خوریم.


بازی‌های تاریخی، بازار خارجی ندارند


به گفته سازنده بازی«سیاوش»، گاهی سفارش‌دهندگان و بازی‌سازان، هدف اصلی از ساخت بازی‌های رایانه‌ای را فراموش و محصولی که تولید می‌کنند، آن‌قدر بی‌کیفیت است که کاربر ایرانی با آن ارتباط برقرار نمی‌کند. به این معنی که همان ابتدای بازی، با پیام مستقیم خود، مخاطب را از خود دور می‌کنند. طبیعی است وقتی کاربر ما از بازی لذت نبرد، دیگر سراغ آن نمی‌رود. از سوی دیگر ما در ساخت بازی‌هایی که شخصیت‌های تاریخی و اسطوره‌ای را بن‌مایه خود قرار داده‌اند نیز، چندان موفق نبوده‌ایم چون ساخت این‌گونه بازی‌ها، نیازمند پژوهش است و کارهای پژوهشی، مستلزم صرف وقت و هزینه بیشتری هستند.


مهدی اصل با اشاره به این‌که بازی‌هایی که براساس تاریخ و اسطوره ساخته می‌شوند معمولا مخاطب خارجی ندارند گفت: بازی‌های این‌چنین، بازار خارجی ندارند چون ایرانی‌ها هستند که رستم و سهراب را می‌شناسند؛ آن هم اگر بشناسند و تولیدکننده‌ای که بودجه کمی دارد و از هیچ کجا حمایت نمی‌شود ترجیح می‌دهد به ارائه محصولی بپردازد که به پژوهش کمتری نیاز دارد و مخاطب آن هم فراگیرتر است.


سیاست‌گذاری‌ها به انجمن صنفی سپرده شود


حسن مهدی اصل با بررسی عملکرد بنیاد ملی بازی‌های یارانه‌ای گفت: بنیاد، مدتی نقش حمایت‌کننده داشت اما در چند سال اخیر، نگرش بنیاد، اقتصادی و عملا به یک شرکت خصوصی تبدیل شده است. در حالی که بنیاد ملی بازی‌های یارانه‌ای باید از تولیدکنندگان داخلی پشتیبانی و  راه را برای آنان هموارتر کند نه این‌که خود به یک بنگاه اقتصادی تبدیل شود و در پی کسب منافع بیشتر باشد.امید که با شکل‌گیری انجمن صنفی بازی‌سازان رایانه‌ای، خود بازی‌سازها که بهتر و بیشتر از هر شخص و نهادی در جریان مشکلات خود هستند، پیگیر مسایل خود شوند و با سازمان‌های مرتبط ارتباط برقرار کنند.


به گفته او بهتر است تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان در زمینه بازی‌های رایانه‌ای به انجمن صنفی بازی‌سازان سپرده شود. اما اعضای این انجمن به حمایت‌های دولتی نیز نیاز دارند. البته پشتیبانی‌های دولتی به معنی دخالت در عملکرد انجمن و محدود کردن دامنه فعالیت‌های آن نیست.