بازی‌های رایانه‌ای نیاز به حمایت جدی رسانه‌ها دارد

نشست تخصصی «رسانه و بازی‌های رایانه‌ای» پنجشنبه 22 آبان با حضور حسن کریمی قدوسی قائم مقام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و هادی کافی سخنگوی این بنیاد و در بیستمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها برگزار شد.
حسن کریمی در این نشست گفت: در حال حاضر از نظر تولید بازی‌های رایانه‌ای، کشور ما در خاورمیانه اول است اما برای تبدیل شدن به یک قطب تولید در این حوزه باید چند کار انجام داد. وضعیت بازار بازی‌های رایانه‌ای خراب است و این هنر- صنعت نیاز به حمایت جدی رسانه‌ها دارد. ممکن است انتشار مجله سخت باشد ولی سایتی هم وجود ندارد که بازی‌های رایانه‌ای ایرانی را پوشش دهد. ما سایت‌های خبری داریم که برخی‌هایشان جزو پربازدیدهای الکسا هستند و اگر بخواهند در این حوزه کار کنند حتما این ظرفیت وجود دارد که روزانه اخباری در این زمینه کار کنند. 
وی ادامه داد: یک نکته مهم که باید اتفاق بیفتد مشخص شدن نسبت کیفیت و قیمت بازی‌های ایرانی و خارجی است. به عنوان مثال بازی خارجی فیفا مثلا 4 هزار تومان به فروش می‌رسد در حالی که بازی‌های خارجی از یک دلار تا 100 دلار قیمت گذاری می‌شود ولی بازی‌های ایرانی با توجه به همان فیفای 4 هزار تومانی قیمت گذاری می‌شود. اولین کاری که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای می‌خواهد انجام بدهد همین مشخص کردن نسبت قیمت و کیفیت بازی است. امیدواریم طی یک سال آینده وضعیت خوبی ایجاد شود تا بازی ایرانی بتواند با بازی‌های خارجی رقابت کند.
قائم مقام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ادامه داد: مسئله دیگر توزیع دیجیتالی بازی‌هاست. توزیع سنتی در حال از بین رفتن است و در حال حاضر حدود 60 درصد فروش بازی‌های خارجی دیجیتالی است بالاخره ما هم باید استارت این کار را بزنیم و پلت‌فرم فروش دیجیتالی بازی‌ها را راه بیندازیم. 
وی افزود: همچنین ابزار قدرتی مانند هولوگرام و دادن مجوز به بازی‌های خارجی وجود دارد که سعی داریم استفاده از آنها را قانونی کنیم. اگر از بازی‌های خارجی هزینه گمرک دریافت شود هزینه آن روی فروش اثر می‌گذارد و قیمت بازی خارجی بیشتر می‌شود. همچنین قرار است صندوق حمایت از بازی‌های ایرانی را تشکیل بدهیم که در 3 مرحله انجام می‌شود و در حال حاضر در مرحله سوم آن قرار داریم. وجه‌هایی که از محل عوارض دریافت می‌شود به این صندوق واریز خواهد شد.
کریمی ادامه داد: باید کنترل بیشتری روی بازار وجود داشته باشد تا همکاری خوبی با نیروی انتظامی نداشته باشیم هیچ کدام از برنامه‌ها به نتیجه نمی‌رسد و باید گفت اگر نظارت به بنیاد برگردد، برنامه‌هایی در این زمینه خواهیم داشت که در راستای حمایت از بازی‌های رایانه‌ای ایرانی خواهد بود. 
وی با تاکید بر تشکیل صنف بازی‌سازان افزود: در حال حاضر بازی‌سازی در ایران یک شغل موجه نیست. در کشورمان هر کاری که بخواهد به نتیجه برسد باید به صورت صنفی جلو برود. تشکیل صنف منجر به دیده شدن و کم شدن مشکلات بازی‌سازان می‌شود.
کریمی قدوسی ادامه داد: صنعت بازی در ایران ترناول خیلی محدودی دارد ولی با این حال همه باید دست به دست هم بدهیم که 5 سال دیگر نه تنها سینما و تلویزیون ما بلکه بازی‌های رایانه‌ای ما هم دیده شود.
هادی کافی نیز درابتدای نشست گفت: رسانه یکی از ابزارهای مهمی است که کمک زیادی به فرهنگ می‌کند و می‌تواند بستر خوبی برای عرضه محصولات فرهنگی ایجاد کند. رسانه‌‌های ما نیز کارنامه خوبی در حمایت از تولیدات فرهنگی داشته‌اند اما دغدغه‌های فرهنگی اهالی رسانه هنوز سنتی است و می‌توان گفت به روز نشده است. امروزه رسانه‌ها حمایت از سینما، کتاب، تئاتر و موسیقی را جزو وظایف خود می‌دانند و نسبت به آنها دغدغه دارند اما می‌توان گفت که برخی از اهالی رسانه نسبت به محصولات فرهنگی نوین دغدغه‌ای ندارند. محصولاتی مانند بازی‌های رایانه‌ای،ه اثرگذاری بیشتر و عمیق‌تری دارند و کاربران بیشتری در کشور نسبت به ابزارهای دیگر فرهنگی درگیر آن هستند اما رسانه‌ها نسبت به کاربران و میزان اثرگذاری به بازی‌های رایانه‌ای توجهی ندارند. 
مدیر روابط عمومی بنیاد ملی بازی های رایانه ای ادامه داد: هنر- صنعت- رسانه بازی‌های رایانه‌ای در کشور ما رشد چشمگیری داشته و تا کنون بیش از 200 بازی ایرانی تولید شده است. این حوزه در این مسیر دست خالی بوده و تا کنون رسانه‌های کشور که می‌توانند بازوی بازی‌های رایانه‌ای باشند به اندازه سهم خود در فرهنگ کشور سهیم نبوده‌اند.