اعتماد مدیران به هنرمندان مهمترین نیاز صنعت گیم ایرانی است

امیر محمد دهستانی با بیان اینکه قابلیت‌ها و ظرفیت‌های خوبی برای توسعه صنعت گیم در ایران وجود دارد، گفت: اگر مدیران به هنرمندان ایرانی اعتماد کنند صنعت گیم داخلی در مسیر توسعه گام بر می‌دارد.
دهستانی با بیان این که صنعت گیم اهمیت زیادی در جهان امروز دارد زیرا کمتر شهروندی پیدا می‌شود که گیم بازی نکرده باشد، گفت: گیم برای مخاطب پسند بودن باید دارای یک سری اصول باشد؛ اولین اصل این است که از نظر فنی مطابق با استانداردهای روز باشد و درست اجرا شود، در مرحله بعدی تنوع و مخاطب پسند بودن محتوای بازی است که اهمیت پیدا می‌کند و اصل سوم در دسترس بودن و قیمت مناسب آن است.
وی افزود: تکنولوژی ارتباطی این امکان را به گیمرها داده است تا رایگان یا حداقل با قیمت ارزان به گیم‌های متنوع و جذاب دسترسی داشته باشند. بنابراین رقابت در چنین بازاری نفس‌گیر است و باید بازی‌های جذاب و متنوع با قیمت مناسب تولید و عرضه شود.
دهستانی سرمایه گذاری و تربیت نیروهای انسانی متخصص را دو نیاز اساسی در صنعت گیم ایران عنوان کرد و گفت: هنوز گیم‌های جذاب ایرانی که مخاطب را جذب کند کم است؛ هرچند قابلیت‌ها و توانمندی‌های تولید چنین گیمی در کشور وجود دارد و ما قادر به ساخت گیم جذاب هستیم.
وی ضمن تاکید بر الهام بخش بودن محتوای داستانی انیمیشن های محبوب در ساخت گیم یادآور شد: انیمیشن‌های محبوب زیادی در ایران تولید شده‌اند که قابلیت تبدیل شدن به بازی جذاب را دارند، نمونه مشخص این انیمشن ها «شکرستان»، «پهلوانان»، «شجاعان» و «تهران 1500» هستند که با استقبال خوب مخاطبان ایرانی روبرو شده‌اند.
این انیماتور، با بیان اینکه عناصر فرهنگی بومی قابل استفاده در گیم باید برای مخاطب جهانی قابل فهم باشد، تصریح کرد: استفاده از عناصر ایرانی در گیم‌های داخلی یک ضرورت است، البته اگر هدف جهانی‌سازی این گیم‌هاست باید توجه داشته باشیم که گاهی این عناصر ایرانی در عرصه بین المللی برای مخاطب قابل درک نیست، با این‌حال بازی‌های زیادی وجود دارد که با وجود قابل درک نبودن برای مخاطب جهانی، موفقیت بین المللی کسب کرده‌اند.
دهستانی با بیان اینکه محتوای گیم‌های ایرانی باید از قصه‌ها و فرهنگ ایرانی و غیر ایرانی اخذ شود، گفت: مشکل عمده‌ای که بر سر راه فعالان عرصه گیم در ایران وجود دارد مشکل محتوا  وگرافیک نیست، بلکه محدودیت‌هایی است که سفارش دهنده‌ها ایجاد می‌کنند. آنان چهارچوب‌هایی بسته تعیین کرده‌اند که هنرمندان را ناگزیر می‌کند در همین چهارچوب های بسته فعالیت کنند. به همین دلیل هنرمندان موفق عطای کار با سفارش دهنده‌ها را به لقایش می‌بخشند و آنها هم می‌روند سراغ هنرمندان درجه دو که حاضرند چهارچوب های آنان را بپذیرند.
وی با تاکید بر لزوم اعتماد مدیران به هنرمندان عرصه گیم و انیمشن، اظهار کرد: باید جرات ریسک پذیری مدیران را بالا ببریم تا امکانات و گستره فعالیت بیشتری به هنرمندان حوزه گیم و انیمیشن بدهند و به آنان اعتماد کنند، اگر این امر محقق شود، هنرمندان با آزادی عمل بیشتری آثار متنوع تری تولید می‌کنند اما اگر بخواهیم در چهارچوب آثار کلیشه‌ای حرکت کنیم نباید چشم انتظار موفقیتی برای گیم ایران باشیم.