این کاریکاتوریست و گرافیست گفت: متاسفانه در ایران کار در این حوزه سوآوری چندانی ندارد، زیرا حق التالیف طراحی و ساخت بازی بسیار کم است، آنهم در بازاری که رقیب زیاد است و بازیها با تنوع و کیفیت بسیار بالا و قیمت ارزان در بازار تهیه میشود.
روزنامه جام جم،"مسعود شجاعی طباطبایی"، کاریکاتوریست، گرافیست و عضو سابق هیئت مدیره بنیاد بازیهای رایانهای با تاکید دستاوردهای فعالان صنعت گیم ایران، گفت: گرافیک مناسب و داستان خوب دو ویژگی اساسی در صنعت گیم است که هر دو مکمل یگدیگرند و هنرمندان ایرانی در هر دو حوزه توانمند هستند. بنابراین با بضاعت موجود اگر سرمایهگذاری خوبی در داخل کشور انجام شود و مسئولان فرهنگی ما از توانمندی هنرمندان ایرانی بهرهبرداری کنند ما در ساخت و عرضه بازیهای بومی جهانی گام های بلندتری بر میداریم و این حوزه به صنعتی مهم و درآمدزا تبدیل میشود.
وی افزود: عرضه اندام کردن در این صنعت دشوار است، به ویژه آنکه ساخت بازیهای رایانهای هزینهبر است و به یک صنعت بزرگ و مهم تبدیل شده و امروزه سرمایههای گذاریهای کلان و نیروهای انسانی متخصص زیادی میطلبد، درحالیکه که در حوزه انیمیشن میتوان کار را تنها با چند نفر تکمیل کرد.
این هنرمند با بیان اینکه سودآوری یکی از عوامل ترغیب هنرمندان و سرمایهگذارن برای ورود به این صنعت است، تصریح کرد: متاسفانه در ایران کار در این حوزه سوآوری چندانی ندارد، زیرا حق التالیف طراحی و ساخت بازی بسیار کم است، آنهم در بازاری که رقیب زیاد است و بازیها با تنوع و کیفیت بسیار بالا و قیمت ارزان در بازار تهیه میشود. به همین دلیل مدیریت و سرمایهگذاری در این عرصه باید با توجه به رفع مشکلات و نیازهای بازار انجام شود.
شجاعی طباطبایی با تاکید بر لزوم ساخت و عرضه بازیهای رایانهای بومی اظهار کرد: امروز برخی از بازیهای خارجی پرطرفدار ترویج دهنده خشونت و ناهنجاریهای موجود در غرب مثل آزادیهای بی قید و شرط است که در فرهنگ ما نکوهیده است، این قبیل بازیها اثرات زیانباری بر روح و روان مخاطب دارد و برای مقابله با این ناهنجاریها باید بازیهای بومی متناسب با فرهنگی ایرانی اسلامی تولید کنیم. برای اینکار نیز باید در وهله اول یک مبنای اساسی تعریف کنیم که این مبنا، ذهن و روان مخاطب کودک و نوجوان ایرانی است.
داور جشنواره کاریکاتور غزه در پایان با بیان اینکه پیشرفت صنعت گیم ایران با توجه به پیشرفت هنری، فرهنگی و صنعتی ایران دور از ذهن نیست، تاکید کرد: هنرمندان ایرانی در حوزه انیمیشن که شباهتهایی با صنعت گیم دارد، به جایگاه خوبی در عرصه بین المللی رسیدهاند، در این حوزه نیز با توجه به ظرفیتها و استعدادهای موجود با یک سرمایهگذاری مناسب می توان به افتخارات جهانی دست یافت.
وی در پایان گفت: تاکنون هیچ گونه تجربهای در ساخت گیم نداشتهام، اما فعالیتهای هنرمندان فعال و موفق در این حوزه را تعقیب میکنم و شاهد هستم که آثار بومی شایسته و قابل توجهی ارایه کردهاند، مثلا بازی های جنگی موفقی در طول سال های اخیر تولید شده است که سرمشق های خوبی برای سایر هنرمندان جوان ایرانی است.
روزنامه جام جم،"مسعود شجاعی طباطبایی"، کاریکاتوریست، گرافیست و عضو سابق هیئت مدیره بنیاد بازیهای رایانهای با تاکید دستاوردهای فعالان صنعت گیم ایران، گفت: گرافیک مناسب و داستان خوب دو ویژگی اساسی در صنعت گیم است که هر دو مکمل یگدیگرند و هنرمندان ایرانی در هر دو حوزه توانمند هستند. بنابراین با بضاعت موجود اگر سرمایهگذاری خوبی در داخل کشور انجام شود و مسئولان فرهنگی ما از توانمندی هنرمندان ایرانی بهرهبرداری کنند ما در ساخت و عرضه بازیهای بومی جهانی گام های بلندتری بر میداریم و این حوزه به صنعتی مهم و درآمدزا تبدیل میشود.
وی افزود: عرضه اندام کردن در این صنعت دشوار است، به ویژه آنکه ساخت بازیهای رایانهای هزینهبر است و به یک صنعت بزرگ و مهم تبدیل شده و امروزه سرمایههای گذاریهای کلان و نیروهای انسانی متخصص زیادی میطلبد، درحالیکه که در حوزه انیمیشن میتوان کار را تنها با چند نفر تکمیل کرد.
این هنرمند با بیان اینکه سودآوری یکی از عوامل ترغیب هنرمندان و سرمایهگذارن برای ورود به این صنعت است، تصریح کرد: متاسفانه در ایران کار در این حوزه سوآوری چندانی ندارد، زیرا حق التالیف طراحی و ساخت بازی بسیار کم است، آنهم در بازاری که رقیب زیاد است و بازیها با تنوع و کیفیت بسیار بالا و قیمت ارزان در بازار تهیه میشود. به همین دلیل مدیریت و سرمایهگذاری در این عرصه باید با توجه به رفع مشکلات و نیازهای بازار انجام شود.
شجاعی طباطبایی با تاکید بر لزوم ساخت و عرضه بازیهای رایانهای بومی اظهار کرد: امروز برخی از بازیهای خارجی پرطرفدار ترویج دهنده خشونت و ناهنجاریهای موجود در غرب مثل آزادیهای بی قید و شرط است که در فرهنگ ما نکوهیده است، این قبیل بازیها اثرات زیانباری بر روح و روان مخاطب دارد و برای مقابله با این ناهنجاریها باید بازیهای بومی متناسب با فرهنگی ایرانی اسلامی تولید کنیم. برای اینکار نیز باید در وهله اول یک مبنای اساسی تعریف کنیم که این مبنا، ذهن و روان مخاطب کودک و نوجوان ایرانی است.
داور جشنواره کاریکاتور غزه در پایان با بیان اینکه پیشرفت صنعت گیم ایران با توجه به پیشرفت هنری، فرهنگی و صنعتی ایران دور از ذهن نیست، تاکید کرد: هنرمندان ایرانی در حوزه انیمیشن که شباهتهایی با صنعت گیم دارد، به جایگاه خوبی در عرصه بین المللی رسیدهاند، در این حوزه نیز با توجه به ظرفیتها و استعدادهای موجود با یک سرمایهگذاری مناسب می توان به افتخارات جهانی دست یافت.
وی در پایان گفت: تاکنون هیچ گونه تجربهای در ساخت گیم نداشتهام، اما فعالیتهای هنرمندان فعال و موفق در این حوزه را تعقیب میکنم و شاهد هستم که آثار بومی شایسته و قابل توجهی ارایه کردهاند، مثلا بازی های جنگی موفقی در طول سال های اخیر تولید شده است که سرمشق های خوبی برای سایر هنرمندان جوان ایرانی است.