تسهیل دسترسی و تبلیغ گسترده، حلقه مفقوده صنعت بازی‌های رایانه‌ای
عضو هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران تسهیل دسترسی و تبلیغ گسترده بازی‌های رایانه‌ای را حلقه مفقوده این صنعت خواند و تصریح کرد: کودکان و نوجوانان عمدتاً از طریق تبلغ چهره به چهره با بازی‌ها آشنا می‌شوند.

پریسا تشکری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آنا با بیان این که تجربه هم نشان داده هر زمان محصولات خوب فرهنگی عرضه شده، مردم از آن استقبال کرده‌اند، افزود: بازی‌های ایرانی اگر بتوانند فضای خلاقانه و جذابی داشته باشند و در مراحل مختلف هیجان انگیز باشند، با استقبال خوبی روبه‌رو خواهند شد. 

وی اظهار کرد: در میان بازی‌های ایرانی نمونه‌های موفقی مانند "کلاه قرمزی" دیده می شود. با این وجود درباره همین بازی‌های معدود هم تبلیغ درستی نمی‌شود و دسترسی به آنها دشوار است. وقتی نوجوانان از وجود این بازی‌ها بی‌خبر هستند چطور می‌توان انتظار داشت از آنها استفاده کنند؟

به گفته او،‌ امروز اپلیکیشن‌های خارجی زیادی به صورت رایگان روی گوشی‌های تلفن همراه و رایانه‌ها نصب شده است یا به راحتی در  پایگاه‌های اینترنتی دانلود می‌شوند، بنابراین وقتی علاقه‌مندان بازی با موجی از بازی‌های رایگان روبه‌رو هستند، طبیعی است که آنها را انتخاب می‌کند.

تشکری تسهیل دسترسی و تبلیغ گسترده بازی‌های رایانه‌ای را حلقه مفقوده این صنعت خواند و تصریح کرد:کودکان و نوجوانان عمدتاً از طریق تبلغ چهره به چهره با بازی‌ها آشنا می‌شوند. کودکان عادت دارند که بازی‌های خوب را با هیجان برای دوستان و همبازی‌هایشان تعریف کنند و باید از این کانال‌های مؤثر ارتباطی برای معرفی و آشناسازی بازی‌های رایانه‌ای داخلی استفاده کرد.

او با بیان اینکه مخاطب‌سنجی و توجه به علایق استفاده‌کنندگان از دیگر راهکارهای تقویت صنعت بازی داخلی است، تصریح کرد: بازی‌های ایرانی باید فضای جذاب و نوجوان‌پسندی داشته باشند؛ تنوع و جذابیت در طراحی مراحل مختلف بازی اهمیت بسزایی در جلب مخاطب دارد و طراحان بازی‌های ایرانی باید این ویژگی را تقویت کنند.

وی افزود: هنرمندان ایرانی قادر به طراحی فضای جذاب و متنوع مبتنی بر ارزش‌های بومی هستند و این را به تجربه نیز ثابت کردند. انیمیشن «شکرستان» یکی از نمونه‌های موفقی است که با طراحی فضاهای متفاوت و کاراکترهای جذاب توانست هم نظر مخاطب ایرانی را جلب کند و هم با انمیشین‌های خارجی برابری کند.

تشکری با بیان اینکه امکانات و پتانسیل طراحان و تصویرسازان ایرانی در سطح استانداردهای جهانی است، تصریح کرد: متأسفانه از این ظرفیت‌ها تاکنون خوب استفاده نشده است. البته این مشکل منحصر به حوزه بازی نمی‌شود و در سایر حوزه‌های قدیمی‌تر مثل طراحی پوستر، جلد کتاب، سی دی که اتفاقاً طراحان مجربی در این حوزه‌ها پرورش یافته‌اند نیز مشاهده می‌شود.

عضو هیات مدیره مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران با بیان اینکه هنرمندان عرصه طراحی و گرافیک در عرصه‌های بین‌المللی رتبه‌های بالایی کسب کرده‌اند و مشکل در سرمایه‌گذاری نادرست است، اظهار کرد: بخش دیگری از مشکل این حوزه به ناآشنایی متخصصان و هنرمندان حوزه‌های مختلف با هنر گرافیک برمی‌گردد؛ مثلاً اغلب کارگردانان به نقش گرافیک در تبلیغات فیلم توجه نمی‌کنند و حاضر شده‌اند طراحی پوستر را به عهده کارمندان روابط عمومی و عکاسان بگذارند اما به گرافیست‌های خبره رجوع نکنند.