هفت‌خوان رستم موضوع جذابی برای ساختن بازی است
خبرگزاری تسنیم: محمد حسین نیرومند، هنرمند کاریکاتوریست معتقد است: هفت خوان رستم و یا نبرد رستم و سهراب، از موضوع‌های جذاب و مهیح برای ساخت گیم است اما برای ساخت گیم این کاراکتر‌ها باید به مدد رسانه‌ها و آموزشی به نسل جدید معرفی شوند.
محمد حسین نیرومند هنرمند کاریکاتوریست کشورمان در گفت‌و‌گو با تسنیم، با اشاره به ظرفیت‌های روبه رشد گیم ایرانی و فعالیت هنرمندان توانمند در این حوزه تاکید کرد: صنعت گیم ایران با پذیرش قانون کپی رایت به یکی از قطب‌های مهم تولید بازی رایانه‌ای در جهان تبدیل می‌شود.
نیرومند در آستانه برگزاری چهارمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران، با بیان اینکه صنعت گیم ایران در طراحی و ابزارهای فنی پیشرفت‌های چشمگیری کرده است، گفت: من شخصا در این حوزه فعالیتی ندارم اما آثار دوستانی را که در این عرصه فعالیت دارند و با من مشورهایی می‌کنند رصد می‌کنم و به این نتیجه رسیده‌ام که هنرمندان ایرانی در طراحی کاراکتر و فضای گیم، خیلی مستعد هستند.
وی افزود: با این وجود مشکلی که علاوه بر عرصه بازی‌های رایانه‌ای در حوزه انیمیشن، سینما نیز با آن روبرو هستیم، قصه‌ای است که فیلم و بازی پیرامون آن شکل گرفته است. این قصه‌ها باید جذابیت و کشش لازم را داشته باشند.
به گفته نیرومند، در صنعت گیم و سینما برای جذابیت داستان قاعده‌ای به نام «منحنی کشش» تعریف شده است که شاید نتوانیم همه مولفه‌ای این قاعده را پیاده کنیم، اما باید توجه کرد که خیلی از بازی‌های پرفروش اکشن، برای نوجوانان هیجان انگیز هستند که ریشه این هیجان در داستان بازی است.
این کاریکاتوریست درآمدزایی و سودآوری را عامل مهمی در ترغیب نیروی‌های انسانی مستعد در این حوزه خواند وگفت: چند سالی که به نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای سر می‌زنم، در این نمایشگاه‌ها بازی‌های داخلی خوبی از هنرمندان ایرانی عرضه شده، مثلا کارهای سهیل اشراقی یا بازی‌هایی مثل بازی «کریم خان» و «پروانه» از جمله دستاوردهای خوب هنرمندان ایرانی است.
وی پذیرش قانون کپی رایت را موتور محرکه صنعت گیم ایران توصیف کرد و یادآور شد: نبود قانون کپی رایت به درآمد زایی و سودآوری در این حوزه لطمه می‌زند. ما در عرصه کاریکاتور و طراحی حرف‌های زیادی برای گفتن در جهان داریم و مشکلی به لحاظ طراحی و فضاسازی نداریم، تنها مشکل ما نبود کپی رایت و ایده‌های تازه است که باز هم ایده‌پردازی به‌‌ همان شرط اول بر می‌گردد.
وی همچنین با تاکید بر لزوم استفاده از عناصر بومی در گیم ایرانی به نقش رسانه‌ها بویژه صدا سیما در کمک به این جریان اشاره و تصریح کرد: مجموعه رسانه‌ها بویژه رسانه ملی باید کمک کنند شخصیت‌هایی را در انیمیشن‌ها پیدا کنیم، و این شخصیت‌ها را در ادبیات، سینما، جامعه حیات جاودانه ببخشیم و بعد بر اساس این شخصیت‌های محبوب گیم بسازیم. تا شخصیت گیم محبوبیت پیدا نکند و مردم به آن علاقمند نشوند با آن همذات پنداری نخواهند کرد.
وی در پایان اظهار داشت: هفت خوان رستم و یا نبرد رستم و سهراب، از موضوعات جذاب و مهیح برای ساخت گیم است اما برای ساخت گیم این کاراکتر‌ها باید به مدد رسانه‌ها و مراکز فرهنگی و آموزشی مثل مدارس به نسل جدید معرفی شوند.
یادآور می‌شود، آیین اختتامیه چهارمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران با رویکرد بومی سازی و تقویت تولید ملی، ایجاد فضای رقابت علمی، فنی، فرهنگی و هنری میان جوانان فعال در عرصه بازی‌های رایانه‌ای 21 مهرماه در برج میلاد برگزار می‌شود.
انتهای پیام/