یک نقاش و تصویرگر گفت: انچام پژوهش و شناسایی نیروهای مستعد مهمترین اصل برای تولید بازی های رایانه ای و گیم متناسب با فرهنگ کشور است.
برای تولید بازی های رایانه ای مناسب پژوهش کنید
مرتضی اسدی هنرمند نقاش و تصویرگر روز سه شنبه در حاشیه برگزاری چهارمین جشنواره بازی های رایانه ای تهران با تاکید بر لزوم وفاداری دست اندرکاران ساخت گیم به پشتوانه های فرهنگی سرزمین خود، اظهار داشت: هنرمندان خوش ذوق و خوش تکنیک زیادی در کشور هستند با این حال وقتی می خواهند شخصیت هایی مثل رستم و سهراب را تصویرسازی کنند، خروجی کارشان چیزی شبیه «رمبو» و فضای بازی های اکشن غربی است.
وی گفت: پژوهش پیش از آغاز طراحی گیم، مهمترین راهکار دور شدن از چنین آفتی است؛ چرا که با این پژوهش می توان به تفاوت ها و فضیلت های اخلاقی اسطوره های ایرانی چون رستم، سهراب، سیاووش و ... با اسطوره های غربی پی برد و فضا و کاراکترهایی طراحی کرد که بازسازی اسطوره های ایرانی و فضای خلق شده در شاهنامه باشد.
اسدی با بیان اینکه نگران زیاد شدن گیم هایی است که خشونت را ترویج می کنند، گفت: فرزندانم اهل گیم هستند و خودم نیز در اوقات فراغت ممکن است با آنها همراهی کنم چون گیم به سرگرمی مهمی در زندگی روزمره ما تبدیل شده است، اما مهمترین نگرانی ام رشد روزافزون بازی هایی است که خشونت را ترویج می کنند.
وی افزود: بازی هایی ارزشمند هستند که علاوه بر ارزش بالای هنری و دارا بودن جنبه آموزشی، مروج ارزش های فرهنگی یک جامعه هستند و نسل جدید را از خشونت دور می کنند.
اسدی که سالیان متمادی است به کار تدریس هنر گرافیک اشتغال دارد، تصریح کرد: در سال های تدریس با نیروهای جوان زیادی آشنا شده ام که علیرغم مستعد بودن، شناخته نشده اند چون امکان سرمایه گذاری ندارند. این درحالی است که نیروی انسانی مهم ترین رکن پیشرفت و توسعه است و توسعه صنعت گیم داخلی زمانی دست یافتنی است که این نیروها شناسایی شوند و از نیروی جوانی آنها استفاده بهینه شود.
این هنرمند ادامه داد: مدیران فرهنگی اگر دغدغه رشد صنعت گیم دارند، باید پروژه های ساخت گیم را به دانشجویان و دانشکده های هنر بسپارند، زیرا دانشجویان انگیزه های زیادی برای مهارت آموزی در این حوزه دارند و با جدی گرفتن آنها، زمینه برای کسب تجربه و تربیت استعدادهای متخصص فراهم می شود.
اسدی با بیان اینکه ضعف مدیریت فرهنگی و فقدان آسیب شناسی به صنعت گیم ایران لطمه زده است، خاطرنشان کرد: مدیریت فرهنگی به کسانی سپرده می شود که وجهه سیاسی دارند نه وجهه فرهنگی، تولیدکنندگان نیز تنها به منافع و سود کوتاه مدت فکر می کنند و به تاثیرگذاری درازمدت و کار فرهنگی باور ندارند.
وی ادامه داد: البته نمی توان منکر اهمیت سودآوری در کار فرهنگی شد اما بر این باورم که کشورهای پیشرفته اگر امروز در صنعت گیم به سودآوری رسیده اند در ابتدای کار هزینه کرده اند و صرفا به تاثیرگذاری و اهداف بلند مدت فکر کرده اند.
این هنرمند تصویرگر، یادآور شد: مدیران فرهنگی و دست اندرکاران صنعت گیم ایران نباید انتظار بکشند تا بخش خصوصی که تنها به سودآوری می اندیشد کار را به دست گیرد، بلکه باید به سرعت وارد عمل شوند و روی نیروهای مستعد و کارآمد زیادی که مهارت آموخته اند و جویای کار هستند، سرمایه گذاری کنند و با حمایت های اقتصادی، تیم های کارآمدی تشکیل دهند تا صنعت گیم ایران ساماندهی شود.
به گفته اسدی، بدون یک مدیریت فرهنگی سازمان یافته طرح های ساخت گیم به سرنوشت طرح هایی چون تولید عروسک های دارا و سارا دچار خواهد شد. اغلب والدین ایرانی حاضر نیستند این عروسک ها را مجانی بگیرند و در اختیار فرزندان خود قرار دهند در حالیکه حاضر هستند عروسک باربی را با قیمت بالا ولو آنکه با فرهنگ ایرانی سازگار نباشد، تهیه کنند؛ چرا که این عروسک ها خیلی خوب طراحی و تولید شده اند.