بهترین بازی موبایل در جشنواره انتخاب می شود

دبیر چهارمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران از انتخاب بهترین بازی موبایل سال خبر داد و گفت: 106 بازی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است .
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی های رایانه ای،" مهرداد آشتیانی" به زمان برگزاری آیین پایانی چهارمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران اشاره کرد و گفت: آیین پایانی جشنواره روز دوشنبه، 21 مهرماه مصادف با عید غدیرخم در سالن اصلی همایش های برج میلاد از ساعت 18 تا 22 برگزار می‌شود.
وی افزود: مراحل داوری بخش‌های مختلف جشنواره به پایان رسیده است و همه آثار را  در دو بخش اصلی و فرعی داوری کرده‌ایم. همچنین در بخش دیگری قرار است بهترین بازی سال را فارغ از رتبه آنها در هر (ژانر) سبک معرفی کنیم ؛ بازی‌ها در هفت (ژانر)سبک  طبقه‌بندی شد.
دبیر چهارمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران ادامه داد: در این جشنواره دو ژانر از بازی‌ها کاندیدایی نداشته‌ایم که این دو ژانر در روز اختتامیه مشخص خواهد شد. البته بازی‌های ارسالی به دبیرخانه در سطح مناسبی قرار داشتند.
آشتیانی افزود: به دلیل تعدد بازی‌های آنلاین استراتژیک، (ژانر) سبک دیگری به جشنواره به نام «بازی‌های آنلاین استراتژیک» اضافه شد که در این بخش بازی‌های مورد قبولی ارسال شده است.
آشتیانی به انتخاب بهترین بازی موبایل سال در جشنواره چهارم بازی های رایانه ای اشاره کرد و توضیح داد:از آنجایی که بازی‌های موبایلی از سوی کاربران مورد استقبال بیشتری قرآر گرفته است به همین دلیل در دسته‌بندی بازی‌ها، بخش انتخاب بهترین بازی موبایل سال را مدنظر قرار داده‌ایم.
وی ادامه داد:در این دوره از جشنواره تلاش‌مان را کردیم تا تمرکزمان بر روی دریافت بازی تمام شده باشد و حواشی آن به ما مربوط نباشد.
دبیر چهارمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران گفت: 106 بازی به دبیرخانه ارسال شده است که این رقم نسبت به دوره‌های پیشین و دیگر جشنواره‌ها بی‌سابقه بوده است.  از آنجا که برای نخستین بار به دسته‌بندی بازی‌ها پرداختیم و هر یک از بازی‌ها را در ژانر مربوطه مورد داوری قرار دادیم، نگران این موضوع بودیم که شاید بازی در ژانر خاص نباشد اما خوشبختانه در هر ژانری بازی‌های بسیاری مورد داوری قرار گرفت.
وی افزود: از دیگر مواردی که مد نظر قرار داده‌ایم، بازی‌نامه بود و تمرکزمان را بر محتوای فرهنگی و ارزشی بازی‌ها قرار دادیم. امسال 13 بازی‌نامه به دبیرخانه ارسال شد که این بازی‌نامه در دو بخش مورد ارزیابی قرار گرفت. اولین بخش مربوط به بازی‌نامه‌هایی بود که تبدیل به بازی شده است و بخش دوم مربوط به بازی‌نامه‌هایی است که هنوز تبدیل به بازی نشده است.
آشتیانی با بیان اینکه  انتخاب بهترین بازی متناسب با فرهنگ بومی است از بخش ویژه این جشنواره بود ،توضیح داد: بخش ویژه جشنواره مربوط به بهترین بازی از دیدگان محتوای فرهنگی است. بازی‌هایی که به دور نهایی جشنواره راه‌یافته‌اند، قابل قبول و متناسب با فرهنگ بومی است.
وی ادامه اداد: از میان 106 بازی، 20 بازی با محتوای فرهنگی و ارزشی است که البته فرهنگ بومی ما همان فرهنگ اسلامی – ایرانی است. ما فرهنگ بومی را چیزی جز فرهنگ اسلامی نمی‌دانیم و در همه بازی‌ها درون مایه اسلامی و ایرانی وجود دارد.
دبیر چهارمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران گفت: مجموع بیش از 100 اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است که از این تعداد 89 عنوان بازی رایانه‌ای و 13 عنوان بازی‌نامه است؛ 45 شرکت کننده مستقل و 23 شرکت بازی ساز، متقاضیان حضور در این جشنواره هستند.
وی افزود: 13بازی‌نامه به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که از این تعداد 9 بازی‌نامه مستقل و چهار بازی‌نامه متعلق به شرکت‌های بازی‌ساز است، همچنین بازی‌های«PC» چهل و هفت مورد، «IOS» و «ANDROID» چهل و دو مورد به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.
گفتنی است؛ چهارمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران به منظور ترویج مبانی فرهنگی و هویت اسلامی ایرانی از طریق این صنعت با نگاه ویژه به کودکان و نوجوانان، شناخت و حمایت از استعدادهای موجود این صنعت در کشور با رویکرد بومی‌سازی و تقویت تولید ملی، ایجاد فضای رقابت علمی، فنی، فرهنگی و هنری میان جوانان فعال در عرصه بازی‌های رایانه‌ای، برگزار می‌شود.
ارتقاء و رشد کمی و کیفی تولیدات، ایجاد زمینه برای رشد و شکوفایی خلاقیت‌های دانش‌جویان و دانش‌آموزان در صنعت سرگرمی و بازی، نمایش توانمندی‌های متخصصان و هنرمندان ایرانی و ایجاد زمینه برای رشد و شکوفایی خلاقیت‌های جوانان و معرفی بازی‌های برجسته به عنوان الگوهایی برای صنعت بازی‌سازی از اهداف برگزاری این رویداد فرهنگی به شمار می‌رود.
بر‌اساس اعلام دبیرخانه دائمی جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران، آشنایی با دستاوردهای نوین بازی‌سازی در ایران، تقدیر از توانمندی و خلاقیت هنرمندان ایرانی، نمایش و سنجش نوآوری‌های هنرجویان و دانش‌آموختگان بازی و سرگرمی و دعوت از هنرمندان و متخصصان دیگر عرصه‌ها برای تقویت و پیشرفت بازی‌سازی رویکردهای این جشنواره را تشکیل می‌دهد.