نبود سرمایه‌گذار داخلی عامل مهاجرت بازی‌سازان/ پیش‌قدم شدن مسئولان برای اجرای قانون کپی‌رایت

تولید کننده بازی رایانه‌ای "فریاد آزادی" با اشاره به پتانسیل بالای نخبگان کشور برای تولید گیم گفت: متاسفانه به دلیل نبودن سرمایه‌گذار، بخش زیادی از پتانسیل داخل کشور ترجیح می‌دهند برای ادامه حیات و درآمد بیشتر کشور را ترک کنند تا بتوانند در آن سوی مرزها کارهای بزرگی انجام دهند.
بهزاد خرسند تولید کننده بازی رایانه‌ای "فریاد آزادی" در گفتگو با خبرنگار علمی "خبرگزاری دانشجو"، در خصوص وضعیت ایران در تولید بازی‌های رایانه‌ای خاطرنشان کرد: در ایران به دلایل متعدد نه تنها سوددهی در این زمینه وجود ندارد که حتی بازگشت سرمایه نیز امکان‌پذیر نیست و تمام شرکت‌ها و تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای از نظر مالی با مشکلاتی زیادی روبرو هستند.
خرسند با بیان اینکه ساخت بازی که دارای محتوای ایرانی باشد نیازمند سرمایه‌گذاری‌های دولتی است، تاکید کرد: سازمان‌های بزرگ مانند میراث ‌فرهنگی با ورو به حوزه گیم می‌توانند هم به این صنعت و هم به بهتر شناساندن اسطوره‌ها و بزرگان تاریخی کشور کمک کنند.
وی افزود: بخش خصوصی به دلیل عدم بازگشت سرمایه، هرگز حاضر به هزینه کردن در این حوزه نیست و از همین رو همکاری‌های بیشتر دولت جزو دغدغه‌های اصلی فعالان صنعت گیم است.
تولید کننده بازی رایانه‌ای "فریاد آزادی" در خصوص ضرورت قانون کپی‌رایت یادآور شد: یکی از راهکارها برای رعایت قانون کپی‌رایت الگو برداری از حرکتی است که در کشور ترکیه اتفاق افتاد. بعد از رعایت نشدن کپی‌رایت در ترکیه، با مذاکراتی که مسولان آن کشور با کمپانی‌های بزرگ تولید کننده بازی‌ داشتند، توانستند حق کپی‌رایت اختصاصی را با قیمتی کمتر به‌دست آوردند.
خرسند ادامه داد: رعایت حق کپی‌رایت اختصاصی در ترکیه باعث شد تا علاوه بر رعایت قانون کپی‌رایت بازی‌های رایانه‌ای به صورت به روز شده و آنلاین در اختیار کاربر قرار بگیرد ضمن آنکه ترجمه بازی‌ها به زبان ترکی استامبولی نیز باعث شد تا فقط کاربران آن منطقه بتوانند از بازی استفاده کنند.
وی با توجه به نزدیک شدن چهارمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تبلیغات خوب را عامل مهمی برای پربار برگزار شدن این جشنواره عنوان کرد و درباره ظرفیت بازی‌سازی در کشور اظهار داشت: پتانسیل بالایی در بین جوانان کشور برای تولید گیم وجود دارد اما متاسفانه به دلیل نبود سرمایه‌گذار، بخش زیادی از این پتانسیل ترجیح می‌دهند برای درآمد بشتر و ادامه حیات در حوزه بازی رایانه‌ای کشور را ترک کنند تا بتوانند در آن سوی مرزها کارهای بزرگی انجام دهند.