آرتنا: «منوچهر اکبرلو» نویسنده کودک و نوجوان گفت: ادبیات کلاسیک، ادبیات معاصر و بخشهای حساس تاریخ معاصر ما همانند دفاع مقدس، ظرفیتهای بالایی برای نوشتن بازینامه دارند.
ادبیات معاصر ما عناصر خلق یک بازینامه جذاب را دارد
به گزارش خبرگزاری هنر «آرتنا»، «منوچهر اکبرلو» منتقد، مدرس و نویسنده تاتر کودک و نوجوان در آستانه برگزاری چهارمین جشنواره بازیهای رایانهای، درباره اقتباس بازینامهها از آثار ادبی ایرانی در گفتگو با خبرنگار «آرتنا» گفت: طبیعتا در ادبیات کلاسیک و ادبیات معاصر و همچنین بخشهای حساس تاریخ معاصر ما همانند دفاع مقدس، ظرفیتهای بالایی برای نوشتن بازینامه وجود دارد. چرا که این مقولهها بسیاری از عناصر خلق یک بازینامه را در خود جای دادهاند.
وی تصریح کرد: رویدادهایی که در ادبیات ما اتفاق افتاده، در بطن جامعه و فرهنگ ما رخ داده است. این ادبیات میتواند با کسانیکه این بازیها را انجام میدهند زودتر و عمیقتر ارتباط برقرار کند. ضمن اینکه جدای از کارکردهایی که بازیها دارند، میتوانند رسانهای برای انتقال بخشی از فرهنگ کهن و معاصر کشورمان باشد.
نویسنده نمایشنامه «استخوان ماهی جادویی» با تاکید بر اهمیت جذب مخاطب افزود: بیش از آنکه از قصهها یا شخصیتهای بومی برای بازیها استفاده کنیم، عامل مهمتر در جذب مخاطب، کیفیت فنی این بازیهاست. در مرحله اول برای افرادی که اهل بازی هستند باید امکانات، تکنیکها و همچنین گرافیک قابل رقابتی وجود داشته باشند. در مرحله دوم است که میتوان به استفاده از شخصیتها یا داستانهای ایرانی برای بازینامهها فکر کرد.
این نویسنده ادامه داد: متاسفانه بسیاری از بازیهای ایرانی از لحاظ تکنیکی و برنامهنویسی قادر به رقابت با نمونههای خارجی نیستند. بنابراین در همان برخورد اول جاذبه لازم را ندارند و در نتیجه استقبال کافی از آنها نخواهد شد و در نهایت هدف فرهنگی ما نیز تحقق پیدا نمیکند.
یادآور میشود، مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره بازیهای رایانهای در ماه جاری برگزار میشود.