رییس هیأت مدیره بنیاد بازیهای رایانهای با اشاره به اینکه بازی رایانهای پردرآمدترین صنعت سرگرمی جهان است، میگوید: متأسفانه در کشور ما در بین هنرمندان و همچنین در ردههای حاکمیتی و دولتی، کسی متوجه قدرت و توانایی این رسانه نیست.
به گزارش خبرنگار بخش رسانه ایسنا، بهروز مینایی - رییس هیأت مدیره بنیاد بازیهای رایانهای - در نشست تخصصی ضرورتهای آموزش سواد رسانهای در ایران که روز چهارشنبه (دوم مهرماه) در دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها برگزار شد، گفت: بازی کامپیوتری یک منشور پنج وجهی است. اول برای تفریح و سرگرمی است اما بَعد در کنارش آموزش قرار دارد که البته آموزش مخفی، پنهان و غیرمستقیم است.
او افزود: وجه سوم آن بُعد صنعتی بازی است. بازی رایانهای یک بیزینس است که در آن درآمدزایی میشود. در حال حاضر در دنیا بازی از سینما، انیمیشن و موسیقی پیشی گرفته و پردرآمدترین صنعت سرگرمی جهان است. به طور کلی هم سومین یا چهارمین صنعت جهان از نظر درآمدزایی بازی یارانهای است.
مینایی همچنین اظهار کرد: بُعد چهارم بازیهای رایانهای بُعد هنری و زیباییشناسی است و بُعد پنجم آن بُعد رسانهای محسوب میشود. از این جهت که بازی حامل پیام است. سواد رسانهای در بازی به معنای توانایی ارتباط با بازی و توانایی ارتباط برقرار کردن با مخاطبان از طریق تولید بازی جدید است. سواد رسانهای در بازی سه بُعد دارد: اول قدرت انجام بازی، دوم قدرت فهم معانیای که بازی ایجاد میکند و سوم قدرت تولید محتوای جدید و انتقال آن به کاربران.
او در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: متأسفانه طیف هنرمندان ما هنوز متوجه قدرت این رسانه نشدند. در ردههای حاکمیتی و دولتی هم کسی متوجه قدرت و توانایی این رسانه نیست. ما در این زمینه بیشتر حالت انفعالی داریم و بیشتر از 90 درصد بازیهای ما خارجی است و بازیهای داخلی هم فرصت تجاری شدن و پخش چندانی ندارند.
http://www.isna.ir/fa/news/93070201436/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%85%D8%A7-%D9%88-%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%82%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%DB%8C-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87