گروه فضای مجازی: قائم مقام بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: ما داستانها و سنتهای غنی داریم که هنوز تولیدکنندهای در بازیهای ایرانی به سراغ آن نرفته است و حتی در نمایشگاه گیمزکام آلمان، انتقاد بسیاری از سوی شرکتهای خارجی به ما این بود که چرا هنوز سنتهای اسلامی و ایرانی در بازیهای ایرانی مشاهده نمیشود.
حسن کریمیقدوسی، قائم مقام بنیاد ملی بازیهای رایانهای، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به عدم ساخت بازیهای بومی در کشور اظهار کرد: ما در ایران بر این تصور هستیم که مزیت رقابتی با بازیهای خارجی نداریم اما مزیت نسبی داریم که این مزیت نسبی همان داستان و سبک گرافیکی است.
وی ادامه داد: اگر بازیسازان متوجه شوند که به جای تقلید از بازیهای خارجی، توجهشان به بخش داستان و گرافیک بیش از دیگرعناصر باشد، قطعا با بازیهای خارجی رقابت خواهند کرد.
داستان و گرافیک؛ دو عنصر مهم در صنعت بازیسازی
قائم مقام بنیاد ملی بازیهای رایانهای تصریح کرد: داستان و گرافیک، دو رکن مهم تولید بازیهای بومی داخلی است، زیرا این عناصر میتواند در ترویج فرهنگ اسلامی - ایرانی مؤثر باشد.
وی بیان کرد: ما داستانها و سنتهای غنی داریم که هنوز تولیدکنندهای در بازیهای ایرانی به سراغ آن نرفته است و حتی در نمایشگاه گیمزکام آلمان، انتقاد بسیاری از سوی شرکتهای خارجی به ما این بود که چرا هنوز سنتهای اسلامی و ایرانی در بازیهای ایرانی مشاهده نمیشود و چرا بازیسازان به این رویکرد توجهی ندارند.
استفاده از سبکهای هنری اسلامی - ایرانی در بازیهای رایانهای
کریمیقدوسی اظهار کرد: اگر بتوانیم توجه بیشتری به داستان بازی کنیم و سبکهای هنری قدیم در نقاشیهای ایران را در بازیهای رایانهای مدنظر قرار دهیم، قطعا میتوانیم شاهد ساخت بازیهای بومی فاخر در ایران باشیم.
وی در پاسخ به این پرسش که سرانجام پیگیریهای بنیاد ملی بازیهای رایانهای برای تخصیص ردیف بودجهای به بنیاد چه شد، گفت: تلاش ما این است که به صورت مستقیم اعتباری را در اختیار بازیساز قرار ندهیم چرا که این شیوه سم است. ما باید پکیج حمایتی را در قالبهای مختلف در اختیار بازیسازان قرار دهیم.
قائم مقام بنیاد ملی بازیهای رایانهای تصریح کرد: اگر بتوانیم هزینه تبلیغات و سوبسید را به تولید و توزیع اختصاص دهیم قطعا سازنده به راحتی میتواند برای کارش برنامهریزی کند. اگر بنیاد بتواند در بحث توزیع حمایتهای غیرمستقیمی داشته باشد در کارش موفقتر خواهد بود.
حمایتهای بنیاد از بازیسازان به صورت غیرمستقیم
وی یادآور شد: برای یک تولیدکننده هیچ چیز جالبتر از این نیست که محصولش را در بازار ببیند و نه صرف اینکه محصولش به فروش برسد. چرا که تولیدکننده دوست دارد محصولش در بازار دیده شود.
کریمیقدوسی اظهار کرد: اگر قرار باشد اعتبار مناسبی به بنیاد ملی بازیهای رایانهای تعلق نگیرد، حداقل به او اجازه درآمدزایی دهد تا در راستای اساسنامه بنیاد در قالب خدماتی که می دهد درآمدزایی کسب کند و این درآمدزایی صرفا برای بخش حمایت از صنعت داخلی محقق شود. یکی از این دو راه باید وجود داشته باشد تا بتوان حمایت خوبی برای صنعت داخلی انجام شود و اگر هیچ کدام نباشد قطعا بنیاد همان روال قبلی را پیش خواهد برد.
http://www.iqna.ir/fa/News/1451477