استفاده بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از ظرفیت پارک‌های فناوری

خبرگزاری تسنیم: معاونت توسعه پارک فناوری پردیس با اشاره به ظرفیت پارک‌های علم و فناوری خواستار استفاده بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از ظرفیت‌های پارک‌های فناوری در این زمینه شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مینایی رئیس هیئت مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در نشست هم‌اندیشی فعالان نظام نوآوری صنعت رایانه‌ای کشور، از این صنعت به عنوان صنعتی نوپا، پویا، خلاق و نوآورانه یاد کرد که با وجود عمر کوتاه فعالیت بنیاد، رونق خوبی از نظر کمی و کیفی در کشور پیدا کرده است.

وی نظارت و کنترل و پایش بازی‌های مورد مصرف در ایران و حمایت از بازی‌های تولیدی را از وظایف مهم بنیاد در بدو تأسیس عنوان کرد و اضافه کرد: در جهت تحقق اهداف سازمان، فعالیت‌های نظارت، کنترل و پایش بازی‌های مورد مصرف کاربران ایرانی با تکیه بر مطالعات عمیق دانشگاهی و حوزوی انجام و در این راستا بیش از 3 هزار بازی از طریق نظام رده‌بندی ساماندهی شده است.

**چالش‌های صنعت بازی‌های رایانه‌ای**

رئیس هیئت مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در ادامه چالش‌های موجود در این صنعت را مسئله‌ فقدان حقوق مؤلف(کپی‌رایت) بازی‌های خارجی، وجود بازار زیرزمینی و عدم وجود بازار منسجم در ارائه، توزیع تولیدات به مصرف کننده دانست و تأکید کرد: با وجود تعامل بسیار با مجلس و دولت محصولات خارجی با قیمت نازل و به وفور در بازار وجود دارد و تولید کننده داخلی توانی برای رقابت با این محصولات را ندارد، از سویی دیگر ناشر قوی برای تولید محصولات داخلی نداریم و آنچه در بازار تولید می‌شود نیز فاقد تبلیغات و همکاری رسانه‌های مختلف از جمله رسانه ملی در این راستاست.

مینایی تصریح کرد: ما در ایران دارای 18 تا 20 میلیون کاربر بازی رایانه‌ای هستیم که هر کدام بیش از یک و نیم ساعت از وقت روزانه خود را به بازی کردن اختصاص می‌دهند اما با  این ظرفیت و پتانسیل این بازی‌های خارجی هستند که بازار مصرف ایران را در اختیار دارند .

وی مغفول و مهجور ماندن بازی‌های رایانه‌ای داخلی را ناشی از عدم وجود دید درست در نگاه مسئولان و نبود جدیت آنها و عدم اقبال هنرمندان به ورود به این حوزه دانست.

در ادامه این جلسه یکی از فعالان این صنعت نیز به ذکر دیدگاه‌ها و نظرات خود درباره بازی‌های رایانه‌ای پرداخت و تأکید کرد: مدل مشارکتی تولید در این صنعت مشکلات زیادی را برای تولید کننده فراهم می‌آورد و بروکراسی‌های ناشی از آن باعث تأخیر و ایجاد مشکل در پروسه تولید خواهد شد.

صابری معاونت توسعه پارک فناوری پردیس هم در ادامه گفت: بنیاد باید از ظرفیت‌های پارک‌های فناوری در این زمینه استفاده کند و زیر ساخت‌های بسیاری از حوزه‌های این صنعت را مشترک دانست.

وی افزود: تعامل بخش خصوصی و دولتی در این صنعت هنوز اتفاق نیافتاده است و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در جهت حمایت مالی از تولید کنندگان به جای کمک‌های مالی و وام‌هایی که به این امر اختصاص می‌دهد می‌بایست این محصولات را به صورت تضمینی خریداری کند.

در پایان این نشست بر اسلامی ایرانی، انقلابی، تعالی بخشی، کمال آفرینی، پاک و اخلاقی، حافظ نهاد خانواده، هویت ساز و مصونیت بخش و گفتمان ساز بودن بازی‌های یارانه ای در دست تولدید تأکید و عنوان شد که با همکاری‌های نهادها و سازمان‌های مختلف ذی‌ربط، تولید بازی‌های رایانه‌ای امکان پذیر خواهد بود.

http://tnews.ir/news/5B4930492409.html