تهران - ایرنا - رییس هیات مدیره بنیاد ملی بازی های رایانه ای، آمار کاربران بازی های رایانه ای در ایران را بین 18 تا 20 میلیون نفر اعلام کرد و گفت که هر کدام از این افراد بیش از یک و نیم ساعت از وقت روزانه خود را صرف بازی می کنند.
به گزارش ایرنا از دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، بهروز مینایی در نشست هم اندیشی فعالان نظام نوآوری صنعت رایانه ای کشور از این عرصه به عنوان صنعتی نوپا، پویا، خلاق و نوآورانه یاد کرد که با وجود عمر کوتاه فعالیت بنیاد، رونق خوبی از نظر کمی و کیفی در کشور پیدا کرده است.
وی نظارت و کنترل و پایش بازی های مورد مصرف در ایران و حمایت از بازی های تولیدی را از وظایف مهم بنیاد در بدو تاسیس عنوان کرد.
مینایی ادامه داد: در جهت تحقق اهداف سازمان، فعالیت های نظارت، کنترل و پایش بازی های مورد مصرف کاربران ایرانی با تکیه بر مطالعات عمیق دانشگاهی و حوزوی انجام و در این راستا بیش از سه هزار بازی از طریق نظام رده بندی ساماندهی شده است.
**چالش های صنعت بازی های رایانه ای
رییس هیات مدیره بنیاد ملی بازی های رایانه ای در تشریح چالش های موجود در این صنعت گفت: نبود حقوق مؤلف ( کپی رایت) بازی های خارجی، وجود بازار زیرزمینی و عدم وجود بازار منسجم در ارائه و توزیع تولیدات به مصرف کننده از مهم ترین این چالش ها به شمار می آید.
وی خاطرنشان کرد: با وجود تعامل بسیار با مجلس و دولت محصولات خارجی با قیمت نازل و به وفور در بازار وجود دارد و تولید کننده داخلی توانی برای رقابت با این محصولات را ندارد و از سوی دیگر ناشر قوی برای تولید محصولات داخلی نداریم و آنچه در بازار تولید می شود نیز فاقد تبلیغات و همکاری رسانه های مختلف از جمله رسانه ملی در این راستاست.
مینایی به وجود 18 تا 20 میلیون کاربر بازی های رایانه ای در کشور اشاره کرد و گفت: با وجود این ظرفیت عظیم، این بازی های خارجی هستند که بازار مصرف ایران را در اختیار گرفته اند.
وی مغفول و مهجور ماندن بازی های رایانه ای داخلی را ناشی از عدم وجود دیدگاه صحیح مسوولان و نبود جدیت آنها و عدم اقبال هنرمندان به ورود به این حوزه دانست.
**بهره بردن از ظرفیت های پارک های فناوری
در ادامه این جلسه یکی از فعالان صنعت بازی های رایانه های نیز به ذکر دیدگاه ها و نظرات خود درباره بازی های رایانه ای پرداخت و گفت: مدل مشارکتی تولید در این صنعت مشکلات زیادی را برای تولید کننده فراهم می آورد و بوروکراسی های ناشی از آن باعث تاخیر و ایجاد مشکل در پروسه تولید خواهد شد.
وی همچنین درباره دیگر مشکلات این حوزه در فاصله بین تولید تا عرضه و فروش محصول و بازگشت سرمایه تولید کننده و زیان مالی ناشی از آن سخن گفت و منابع انسانی را از سرمایه های ارزشمند این صنعت دانست که به علت دلایل بیان شده از فعالیت بازمانده و یا از آن دست خواهند کشید.
معاون توسعه پارک فناوری پردیس معاونت علمی ریاست جمهوری هم در این نشست گفت: بنیاد بازی های رایانه ای باید از ظرفیت های پارک های فناوری در این زمینه استفاده کند و زیر ساخت های بسیاری از حوزه های این صنعت را مشترک دانست.
حسین صابری با ابراز تاسف از اینکه تعامل بخش خصوصی و دولتی در صنعت بازی های رایانه ای هنوز اتفاق نیافتاده است، افزود: بنیاد ملی بازی های رایانه ای در جهت حمایت مالی از تولید کنندگان به جای کمک های مالی و وام هایی که به این امر اختصاص می دهد لازم است این محصولات را به صورت تضمینی خریداری کند.
نشست هم اندیشی فعالان نظام نوآوری صنعت رایانه ای کشور به دعوت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور فعالان و کنش گران این صنعت برگزار شد.
در این نشست که با هدف طراحی مدل نظام ملی و فرهنگی صنعت بازی های رایانه ای ترتیب یافت بر کمک گرفتن از مطالعات سایر کشورها در این حوزه و آسیب شناسی این صنعت تاکید شد.
شرکت کنندگان در این نشست تخصصی همچنین ضرورت توجه به شاخص های اسلامی ایرانی، انقلابی، تعالی بخشی، کمال آفرینی، پاک و اخلاقی، حافظ نهاد خانواده، هویت ساز و مصونیت بخش و گفتمان ساز بودن در طراحی و تولید بازی های یارانه ای را یادآور شدند.
http://www.irna.ir/fa/News/81313420/