یکی از تولیدکنندگان بازیهای رایانهای در ایران به ضرورت حذف مالیات و همچنین رعایت کپیرایت اشاره و بیان کرد: تا وقتی بدون رعایت حق کپی رایت، بازیهای رده تریپلای که قیمت واقعیشان، 250 هزار تومان است را با 5هزار تومان خریداری میکنیم، متوجه تفاوت بازی «تریپلای» و «ایندی» نمیشویم.
رامین لامیان، مسئول بخش انیمیشن شرکت «پردیس هنر راسپینا» در گفت و گو با خبرنگار مهر عنوان کرد: صنعت گیم از پولسازترین صنعتهای دنیاست، تا جایی که با صنعت سینما در آمریکا مقایسه میشود.
به گفته او که یکی از اعضای سازنده پروژه «ارتشهای فرازمینی» است، چهار ماه پیش، این پروژه به پایان رسیده و گروه، دنبال ناشر مناسبی برای این بازی میگردد اما در ایران، نشر به کندی پیش میرود و یکی از مشکلات جدی تولیدکنندگان بازی، همین مساله است تا انجا که ما فکر میکردیم بازی تا تابستان منتشر میشود و ما میتوانیم به فروش آن در این فصل که مناسبترین زمان است، بیندیشیم اما این اتفاق نیفتاد.
لامیان درباره علت عدم اقبال ناشران به بازیهای تولید داخل گفت: پرداختن به تولیدات داخلی برای ناشران، سود اقتصادی چندانی ندارد و گاهی مجبور هستند قیمت را پایین بیاورند. در این صورت ، هزینهای که ناشران برای خرید درخواست میدهند پایینتر از هزینه تولید پروژه میشود و هیچ عقل سالمی چنین چیزی را نمیپسندد و تایید نمیکند. خود ما هزینههای لازم برای تولید«ارتشهای فرازمینی» را از جیب پرداخت کردیم.
او در پاسخ به اینکه مخاطبان هم از بازیهای ایرانی استقبال چندانی نمیکنند گفت: اینکه ما بازیهای تولید داخل را با بازیهای قدرتمند خارجی مقایسه کنیم، اشتباه است. در خارج از کشور هم بازیها به دو دسته مهم تقسیم میشوند: «تریپلای» و «ایندی». «تریپلای» را کمپانیهای بزرگی میسازند که 200 کارمند دارند و به لحاظ تکنولوژیک، بهروز هستند.در ایران، مردم، به اشتباه، بازی ایندی را کنار بازی تریپلای میگذارند. درحالی که خارج از ایران، ما با بازیهای تریپلای مقایسه نمیشویم و بازار جداگانهای داریم. این مبحث در کشور به دلیل عدم وجود حق کپی رایت جا نیافتاده است.
لامیان به ضرورت رعایت کپیرایت اشاره و بیان کرد: تا وقتی بدون رعایت حق کپی رایت، بازیهای رده تریپلای که قیمت واقعیشان به طور مثال 250 هزار تومان است، را با 5هزار تومان خریداری و تهیه میکنیم، متوجه این تفاوت نمیشویم. اگر محصولات تریپلای با قیمت واقعی عرضه شوند ما هم میتوانیم محصولات ایندی را با قیمت واقعی چهل هزارتومان عرضه کنیم. کادر اصلی فنی ما هشت نفر است، آنوقت منتقدها ما را کنار بازیهایی می گذارند که 200 نفر پرسنل دارد.
این عضو شرکت پردیس هنر راسپینا، همچنین اصلاح قانون مالیات را راه دیگری برای حمایت از تولید کنندگان بازیهای رایانهای دانست و تصریح کرد: بسیاری از شرکتها که کار خدماتی و دلالی میکنند، وضعیتشان خیلی بهتر است. درحالی که تولید، باعث پیشرفت صنعت کشور میشود. باید دقت بیشتری در گرفتن مالیات از شرکتهای تولید کننده شود؛ از آنها مالیات کمتری گرفته شود یا اصلا مالیاتی نگیرند.
لامیان، بازار نشر خارجی را بستر مناسبتری برای عرضه محصولات دانست و گفت: ما امید بیشتری به بازار خارج از ایران داریم تا داخل. دو سه شرکت خوب ایرانی که به سبک مستقل خود دست پیدا کردهاند، بیشتر ترجیح میدهند با خارج از ایران کار کنند و موفقتر هم بودهاند.
وی با تاکید بر اینکه اعضای پردیس هنر راسپینا با این ایده که کمکی به صنعت ایران کرده باشد شرکت را تاسیس کردند، تاکید کرد: گیم از پولساز ترین صنعتهای دنیاست تا جایی که با صنعت سینمای آمریکا مقایسه میشود. ما علاقهمندیم بازی ابتدا در داخل ایران توزیع شود . البته وضعیت نشر رو به بهبود است و امید داریم بازی تا یکی دو ماه آینده پخش شود.
http://www.mehrnews.com/TextVersionDetail/2370194