کاربرانی که به عشق بازی به سینما میروند
_ سینماپرس: محسن بیات/ خیلی از بازیهای رایانهای تبدیل شده به فیلم از کیفیت خوبی برخوردار نیستند اما به دلیل علاقه کاربران بازی به این بازی ها فیلم ها مورد استقبال این افراد قرار می گیرند که باعث موفقیت گیشه آنها می شود.
پیشرفت بازیهای رایانهای و بالارفتن کیفیت آنها در زمینه تکنولوژی و داستانپردازی، توجه بسیاری از کمپانیهای فیلمسازی را به این صنعت جوان و پویا جلب کرده است. امروزه تعدادی از فیلمهای محبوب در بازار برداشتی از داستانهای بازیهای ویدئویی است که از محبوبیت زیادی در بین جوانان و نوجوانان برخوردار هستند.
به دو نمونه از این فیلمها اشاره میکنیم:
اقامتگاه شیطان
-فیلم اقامتگاه شیطان (Resident Evil) یکی از معروفترین و پرطرفدارترین نمونههای اینگونه از فیلمهاست. داستان این فیلم که اولین قسمت آن در سال ۲۰۰۲ به بازار عرضه شده، برگرفته شده از بازی به همین نام است که توسط کمپانی کاپکوم تولید و توزیع شد. عناصر اصلی این فیلم در حیطههای مختلف برگرفته از بازی مرجع این فیلم است و داستان آن درست همانند بازی مربوطه درباره گروهی است به رهبری زنی به نام آلیس که در مقابل حمله مردمی که توسط ویروس خاصی آلوده و تبدیل به موجودات آدمخوار شدهاند مبارزه میکنند.
موفقیت تجاری این فیلم و فروش چشمگیر آن اشارهای است به علاقه مردم به این دسته از محصولات که جذابیت داستان آن تاثیر گرفته از بازی مربوطه است. همچنین این موفقیت باعث شد دو قسمت دیگر این فیلم در سالهای ۲۰۰۴ و ۲۰۰۷ ساخته شود.
صحنههای زیادی در قسمتهای مختلف این فیلم از سناریوی خود بازی برداشت شده است: صحنهای که آلیس در بیمارستان راکون سیتی بیدار میشود، عکسی که آلیس از روز ازدواجاش در فیلم پیدا میکند که دقیقا همانند همین صحنه در بازی نیز وجود دارد، در قسمت پایانی فیلم روزنامهای با تیتر «وحشت در راکول سیتی، قربانیهای بیشتری کشته شدهاند» نمونه دیگری است که در ابتدای بازی با جزئیات مشابه دیده میشود. همچنین در قسمت آغازین فیلم بعد از اینکه باد روانداز مجسمهای را با خود میبرد آلیس به بررسی آن میپردازد، طراحی این مجسمه بسیار شبیه مجسمهای است که در قسمت اول بازی نیز وجود دارد.
همه این موارد نشاندهنده این حقیقت است که این فیلم در کسب موفقیتاش از سناریو و عناصر دیگر بازی Resident Evil بهره زیادی برده است.
گرچه فیلم Resident Evil با انتقادات شدیدی از سوی منتقدان سینما روبهرو شد اما صنعت بازیهای رایانهای و طرفداران آن استفاده زیادی از این فیلم کردند و باعث فروش بالای آن در گیشهها شدند.
دوم
نمونه دیگر از بازیهای ویدئویی که محبوبیت آنها منجر به ساخته شدن فیلمی براساس آنها شده است بازی «دوم»doom است.
این سری بازی که توسط شرکت آی دی سافتور تهیه و توزیع شده است برای اولینبار در ۱۰ دسامبر ۱۹۹۳ به بازار آمد و بهخاطر جزئیات و تکنولوژی پیشرفتهای که در گرافیکهای سهبعدی آن به کار گرفته شده بود شهرت و محبوبیت زیادی کسب کرد و در دو سال اول حدودا توسط ۱۰ میلیون نفر بازی شد.
فیلم Doom توسط شرکت یونیورسال پیکچرز تهیه و ساخته شد و در مصاحبهای با مدیر اجرایی این پروژه وی اعلام کرد که در صورت موفقیت این فیلم قسمت دوم آن را نیز خواهد ساخت. او همچنین اظهار کرد صحنههای زیادی در این فیلم از نگاه اول شخص ساخته شده که این موضوع برگرفته از بازی ویدئویی Doom است و جزئی از جذابیتهای این بازی به شمار میرود و بدون این مشخصه سطح فیلم از نظر کیفی بسیار پایین میآِید.
با وجود سرمایهگذاریهای کلانی که روی این فیلم انجام شد، فیلم دوم با انتقادات شدید و بسیار منفیای از سوی صنعتگران سینما و مخاطبین روبهرو شد تا جایی که مجله تایمز این فیلم را در دست بدترین فیلمهایی که براساس بازیهای ویدئویی ساخته شدهاند قرار دارد. حتی طرفداران بازیهای رایانهای استقبال چندانی از این فیلم نکردند. از نقاط ضعف این فیلم میتوان به صحنههای بسیار خشن اشاره کرد.
http://cinemapress.ir/news/54146/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D8%B4%D9%82-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%85%D8%A7-%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF