نسل هفتم بازیهای رایانهای رو به اتمام است و تکنولوژیهای برتر شرکت مایکروسافت و سونی اینبار با برند پلیاستیشن چهار و ایکس باکس (1) قدم به بازار سرگرمی ایران گذاشتهاند تا این بازار را فتح کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، در جهانی که علم و فضای سایبری حرف نخست را در راهبرد زندگی میزند بازیهای رایانهای هم در این زمینه در طی سالهای گذشته دستخوش تغییرات زیادی در بدنه سخت افزار و گرافیک شدهاند؛ تا جایی که عرصه رقابت برای هرچه بهتر به تصویر کشیده شدن و واقعی جلوه دادن یک عنوان بازی رایانهای بسیار نفسگیر دنبال میشود چرا که درحال حاضر بانیان اصلی این جدال نفسگیر کمپانی مایکروسافت و سونی است و به دنبال فتح بازار سرگرمی ایران هستند.
*استارتی برای تحقق رویاها و هیجان در نسل بازیهای رایانهای
تا قبل از آمدن نسل هفتم کنسولهای بازی در جهان اتفاقی خاصی در غافلگیری مردم و قشر جوان و علاقمند به این سرگرمی رخ نداده بود اما همه چیز در 22 نوامبر سال 2005 رخ داد مایکروسافت در این تاریخ کنسول ایکس باکس 360 را در همایش اکسپو ( E3) که همه ساله در شهر لسآنجلس برگزار میشود، رونمایی کرد.
این درحالی بود که مایکروسافت، پیش از این تجربه عرضه کنسول بازی را در کارنامه خود نداشت، اما یک تجربه بزرگ برای مایکروسافت به حساب میآمد با این حال رقبای مایکروسافت هم در این نمایشگاه حضور داشتند.
بعد از رونمایی کنسول مایکروسافت، کمپانی سونی نیز در تورنمت رقابت برای عرصه بهترین کنسول بازی در این همایش نسل جدید دستگاه پلی استیشن را با عنوان پلی استیشن 3 معرفی کرد، هر چند به لحاظ کارایی بهتر از ایکس باکس 360 میتوان پلیاستیشن سه را خوب توصیف کرد اما در بازار سرگرمی و سلیقه افراد این مایکروسافت بود که تا امروز سهم عمدهای از بازار تکنولوژی و البته سرگرمی را در دست داشت.
ویژگی بارز این نسل از کنسولها، توانایی بسیار بالای آنها در زمینه پردازش بسیار قوی در زمینه محیطهای سهبعدی، کیفیت بسیار بالای صوتی و تصویری، پشتیبانی گسترده از فضای شبکهای و آنلاین و امکانات جانبی جالب و فراتر از نسل حاضر میتوان آنان را قلمداد کرد.
با این حال سونی و مایکروسافت هر چند از سال 2005 تاکنون رقابت تنگاتنگی در جذب مخاطب برای کنسولهای خود را داشتند اما شرکت نینتندو با ارائه کنسول ویل (will) که قدیمیترین شرکت ساخت دستگاه در زمینه بازیهای رایانه با قدمتی بیش از 30 سال است هنوز نتوانسته است که به گرد پای این دور رقیب برسد و برای آنها خط و نشان بکشد.
تا اینجای کار هر دو کنسول ایکس باکس 360 و پلی استیشن 3 عناوینی زیاد تحت مولتی پلت فرم برای مخاطبانشان عرضه کردهاند، اما چیزی که در رقابت این دو را از هم متمایز میکند ساخت بازیهای برند و انحصاری برای تبلیغ قدرت دستگاه بازیهایشان است.
ابتدا شرکت مایکروسافت در نمایشگاه و همایش بین المللی اکسپو ( E3) شهر لسآنجلس در سال 2006 همزمان با تولد یک سالگی کنسول خانگی خود بازی چرخ دندههای جنگ را تحت انحصار ایکس باکس 360 رونمایی و عرضه کردند، بازی که توسط شرکت اپیک گیمز از استدیوهای شاخص زیر مجموعه مایکروسافت تلقی میشد و برای نخستینبار بود که گرافیک این بازی از تمام قدرت چیپستهای گرافیکی این کنسول بهره میبرد و دنیای خیالی و واقعی را پیش روی مخاطبان قرار میداد، داستان این بازی در مورد سربازی به نام مارکوس فینیکس است که در آینده ناجی انسانها و سیاره خود میشود تا مقابل نیروهای اهریمنی دست به قیام بزند و باید اشاره کرد که این بازی به صورت سه گانه ساخت شد و در سال گذشته همزمان با انتشار نسخه سوم خود به داستانش در نسل هفتم بازیهای ایکس باکس 360 پایان داد.
*نبرد دوباره سونی اینبار با جهان ناشناخته خود بر روی پلی استیشن 3
در سوی دیگر میدان رقابت کمپانی سونی رقیبی برای عرض اندام مقابل عنوان انحصاری سونی ساخت و پرورش داد که جهان ناشناخته (آنچارتد) نام دارد، این بازی توسط شرکت ناگی داگ در نیویورک یکی از چهار شرکت بزرگ بازیسازی سونی ساخته شد و برخلاف عنوان مایکروسافت که آینده را نشان میداد تم داستانی این بازی در جهان حال به وقوع میپیوست و داستان آن در مورد جوان ماجراجویی به نام ناتان دریک بود که شخصیتی همانند کارکتر معروف سری فیلمهای ایندیانا جونز دارد.
هرچند تا به امروز این بازی هم توانست جوایز زیادی از جشنوارههای گوناگون برای خود دست و پا کند ولی تا به اینجای کار همه چیز فعلا برابر است و سه گانه این بازی با این تفاوت سال 2011 به پایان رسید و حالا هواداران دو کنسول منتظر نسخه چهارم عناوین انحصاری خود در نسل هشتم بازیهای رایانهای هستند.
*نسل هشتم به میدان آمد / پلی استیشن چهار و ایکس باکس وان
تا قبل از سال 2013 هر دو کمپانی سونی و مایکروسافت رقابت تنگاتنگی برای ساخت بازی و رونمایی از تکنولوژیهای جدید داشتند اما در 20 فوریه سال 2013 اینبار در اکسپوی شهر لسآنجلس دو بار مسیر پایاپای این دو کمپانی برای بار دیگر کنار هم قرار گرفت.
بله درست حدس زدید شرکت سونی از نسل هشتم کنسولهای بازی در سال 2013 پرده برداشت که در واقع همان پلی استیشن 4 نامگذاری شد، این دستگاه از یک پردازنده هشت هستهای و یک حافظه متشکل از رم هشت گیگابایتی بهرهمند میشد تا راه ساخت بازیهای فرا طبیعی و پیشرفته را برای سازندگان و استدیوهای بازیسازی هموار کند، همچنین این دستگاه همانند نسل قبلی خود از درایو بلوری بهرهمند است و یک حافظه ذخیرهسازی اطلاعات در دو مدل 500 و 750 گیگابایتی در آن تعبیه شده است.
در روی دیگر سکه درست در همان تاریخ کمپانی مایکروسافت دسته خالی به میدان نیامده بود و آنها هم نیز از نسل هشتم اینبار با برند ایکس باکس وان رونمایی کردند.
قابلیتهای این کنسول در نگاه نخست بسیار شباهت به رقیب خود میدهد اما چیزی که این دستگاه را از پلیاستیشن چهار متمایز میکند وجود حسگر حرکتی خاصی است که کمپانی مایکروسافت برای آن طراحی کرده است گرچه سونی هم بیکار خود را جلوه نداده و نسخه کپی این حسگر را با کمی تاخیر برای کنسول خود رونمایی کرد.
نام این حسگر کینکت است که نخستینبار در اکسپوی سال 2010 به صورت جداگانه توسط مایکروسافت رونمایی شد اما کمی بعدتر ورژن جدید آن همزمان با رونمایی نسل هشتم این کنسول رونمایی شد و همراه این دستگاه در بازار جهانی عرضه شد.
در بازدیدی که از فروشگاههای کالاهای صوتی و لوازم سرگرمی در یکی از خیابان های مشهد داشتم متوجه شدم قیمت این دو کنسول تازه وارد به بازار ایران فراتر از قیمت آنها در خارج از کشور و کشورهای دیگر خاورمیانه است، این در حالی است که سونی دستگاه خود را در اروپا با قیمت 430 دلار عرضه میکند و در کشور ما توسط نمایندگیهای گوناگون 2 میلیون و 780 هزار تومان قیمت آن تخمین زده شده است.
در سوی دیگر برند کمپانی مایکروسافت یعنی ایکس باکس وان با قیمتی بالاتر از دستگاه سونی یعنی نزدیک به 3 میلیون و 600 هزار تومان در مدلهای گوناگون عرضه میشود و تاکنون با همین قیمتهای نجومی استقبال ایرانیان از این تازه واردها در همین ماهها بسیار خوب بوده است و به این دلیل که قیمتهای این دستگاهها متفاوت است هر کمپانی با رژینهای متفاوت از کشورهای گوناگون اقدام به وارد کردن این دستگاهها به بازار ایران کرده است.
در پایان باید گفت نسل هشتم بازیهای رایانهای وارد بازار جهان و ایران شده است و تا ورود دوره جدید خود نزدیک به 11 سال زمان باید طی کند تا ورژنهای جدیدی از این دو رقیب ساخته شود گرچه عرصه رقابت با وجود یک دستگاه هشت هستهای بسیار برای سازندگان بازی هموار میشود ولی این را باید دانست که مرز میان واقعیت و تخیلات در حال شکسته شدن است.
...........................................
گزارش: مصطفی رحیمی
...........................................
انتهای پیام/70005/الف40/پو3002
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930526000276