قائم مقام بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: در بحث گیمنتها متولی نداریم تا جایی که در برخی از استانها شاهد هستیم اتحادیه لوازم پزشکی مسئولیت نظارت بر این بخش را دارند.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، هر روز که میگذرد، تعداد گیمران ایرانی افزایش مییابد و جایی برای سوزن انداختن در گیمنتها نمیباشد. در ظاهر شاید بنیاد ملی بازیهای رایانهای باید مسئولیت نظارت بر این بخش را داشته باشد اما بنا به گفته حسن کریمیقدوسی، قائم مقام بنیاد ملی بازیهای رایانهای، حتی نظارت بر بازیهای گیمنت هم از این نهاد سلب شده است. آنچه از نظر میگذرانید بخش دوم گفتوگوی ما با این مقام مسئول در بنیاد ملی بازیهای رایانهای است.
چرا در گیمنتها بازیهای بومی در اختیار گیمرها قرار نمیگیرد؟ یا بهتر بگویم چرا بنیاد ملی بازیهای رایانهای بازی در حد و اندازه گیمنتها تولید نمیکند؟
خوشبختانه دو نمونه بازی خوبی برای گیمنتها تولید شده است که قابل رقابت با بازیهای خارجی است و میتوان به خلیج عدن و ارتشهای فرازمینی اشاره کرد. ارتشهای فرازمینی در بخش آنلاین میتواند با بازیهای خارجی رقابت کند. کلید این بازی را در جام دیجیتال آغاز کردهایم و فراخوان آن را در سایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای قرار دادهایم. این بازی به همراه بازی خلیج عدن قابلیت رقابت با بازیهای خارجی دارد. امیدواریم روزی بتوانیم این بازی را در گیم نتها معرفی کنیم و با استقبال گیمرها روبرو شود.
باید قبول کنیم که در بحث تولید بازیها به ویژه بازیهای آنلاین از دنیا عقبتر هستیم زیرا این نوع بازی نیازمند تکنولوژی سخت و پیچیدهتری است. منطقی است که هماکنون نتوانیم در این سبک با بازیهای روز دنیا رقابت کنیم.
متأسفانه گیمنتها متولی خاصی ندارند، نظرتان درباره این موضوع چیست؟
متأسفانه در بحث گیم نتها، صاحب نداریم. درباره گیمنتهای استانها، بررسیهای مختلفی داشتهایم و در نهایت متوجه شدهایم که در برخی از استانها، متولی نظارت بر گیمنتها بر عهده اتحادیه لوازم پزشکی است و در برخی دیگر برعهده اتحادیه لوازم ورزشی. انسجام این امر کار چندان سادهای نیست. سالها پیش این بخش به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شده است به همین دلیل بخش بسیاری از گیمنتها به اتحادیه لوازم ورزشی واگذار شده است. درحالی که این حوزه باید به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگردد و تفاوتی نمیکند که کدام بخش از این وزارتخانه، متولی گیمنتها باشد حتی مرکز رسانههای دیجیتال هم میتواند نظارت گیمنتها را برعهده داشته باشد. با این تفاسیر بنیاد ملی بازیهای رایانهای هیچ نظارتی برگیمنتها ندارد، اما بازرسی بنیاد همچنان ادامه دارد و بازرسیمان را در هر چند روز یکبار به گیمنتهای ایران داریم و گزارش مفصلی از آنها را تهیه میکنیم.
هماکنون همین نظارت را هم نداریم و خارج از حوزه مسئولیتی بنیاد است. درواقع گیمنتها در حوزه مسئولیتی بنیاد ملی بازیهای رایانهای قرار نمیگیرد. متأسفانه هماکنون 10 متولی برای گیم نتها وجود دارد و بنیاد ملی بازیهای رایانهای هم یکی از آنهاست اما قدرتی برای اجرا ندارد. حتی در بازیهای گیمنت هم نمیتوانیم نظارت کنیم به همین دلیل گاهی ممکن است که بازیهای غیرمجاز روانه گیمنتها شود. اگر تعاملی میان بنیاد ملی بازیهای رایانهای، نیروی انتظامی و بسیج باشد تا آنها موظف به جمعآوری بازیهای غیرمجاز از سطح گیمنتها و فروشگاهها شوند، قطعا شاهد اتفاقات مثبتی خواهیم بود.
در بحث گیم نتها که تبلیغ بازیهای رایانهای غیرممکن است اما در زمینه تبلیغ بازیها باید اتفاق ریشهای رخ دهد که بخشی از این اتفاق مسئله کپی رایت است. ریشه بسیاری از مشکلات، کپی رایت است. با مسأله کپی رایت و اعتبارات قطره چکانی در صنعت گیم هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد. هزینههای صداوسیما آنقدر بالاست که نمیتوانیم با اعتبارات موجود از پس هزینههای صداوسیما بربیاییم.
ما به دنبال این هستیم تا در لایحه بعدی که به مجلس ارسال میشود، ردیف بودجهای را برای صنعت بازیهای رایانهای اختصاص داده شود یا اجازه درآمدزایی به بنیاد ملی بازیهای رایانهای ارائه شود. درغیراین صورت مشکلات اعتباری بنیاد حل نخواهد شد. برای حل بخشی از مشکلات اعتباریمان، در حال پیگیری تشکیل صندوقی در راستای حمایت از بازیهای ایرانی هستیم. به این صندوق میتواند اعتباراتی از محلهای مختلفی همچون هولوگرام، مجوز نشر، بازی های آنلاین وارد شود و از آن در راستای ارتقای صنعت بازیهای آنلاین هزینه شود. درواقع از این صندوق میتوان حمایتهایی را از بازیسازان و تولیدکنندگان در قالب وام محقق کرد.
در مدت زمانی پنج ساله، طرح اسرا یا نظام ردهبندی سنی بازیهای رایانهای داخلی و خارجی در بنیاد ملی بازیهای رایانهای شکل گرفت. بر اساس این طرح بازیهای خارجی مورد بررسی قرار میگیرند. ابتدا برای بررسی داستان را استخراج میکنند و از تمام سکانسهای آن فیلم گرفته میشود. همه مطالب را در رابطه آن بازی در اینترنت اعم از نقدها مورد مطالعه قرار میگیرد.
همه باید به نوعی متوجه شوند که نظارت بر حوزه بازیهای رایانهای بر خلاف هنرهای دیگر همچون سینما غیرممکن است. اگر امروز به نسخهای از بازی مجوز میدهیم، دریافت نسخههای بعدی آن بازی از طریق اینترنت برای گیمر به راحتی است. یعنی کاربر به راحتی نسخههای بعدی بازی را میتواند از اینترنت دریافت کند بنابراین بنیاد ملی بازیهای رایانهای چگونه میتواند نظارتهای بعدی را داشته باشد؟ بنابراین غیرممکن است. بسیاری از تهمتهایی که به بنیاد ملی بازیهای رایانهای وارد شده است را بررسی کردم اما انصافا مقصر بنیاد نبوده است. مشکل بازیهای رایانهای به مجوزها مربوط نمیشود بلکه ریشهای است. تا زمانی که نسبت قیمت بازیهای خارجی به بازیهای ایرانی کمتر باشد، چگونه میتوان اقدامی در این زمینه انجام داد. اگر نیروی انتظامی در این حوزه نظارت کند و سایتهای غیرمجاز فیلتر شود، قطعا ذائقه مخاطب به سمت بازیهای ایرانی خواهد رفت. در سال 2000 کشور چین، قانونی مصوب شد که بر اساس آن قانون فروش کنسول خارجی در این کشور ممنوع شد. این قانون ادامه داشت تا شش ماه پیش که فروش از ممنوعیت خارج شد. در این 13 سال چین تلاش کرد تا قطب تولید بازی آنلاین خارجی را به دست بگیرد. درواقع این قانون سبب شد تا هماکنون ژانر چینی را داریم. یعنی در این 13 سال فرصت تنفسی به چین داده شد تا بتواند جایگاه ویژهای را در بازار بدست آورد. روزانه یک تا دو بازی خارجی وارد بازار میشود و ما روزانه حداقل درخواست مجوز برای سه بازی را داریم. با اعتبار قطره چکانی سه میلیارد تومانی، بنیاد ملی بازیهای رایانهای چگونه میتواند هیچ گونه خطایی نداشته باشند و همه اقداماتش بدون خطا باشد. این امر غیرممکن خواهد بود. یکی از نسخههای بازی پرندگان خاموش که نقشه ایران را مورد هدف قرار گرفته بودند، کسی فکر نمیکرد که شکل و شمایل آن نقشه ایران باشد. برای ارائه مجوز به بازی خارجی، از صفر تا صد بازی توسط کارشناساسان انجام میشود و این امر کارمضاعفی است که در هیچ یک از حوزهها شاهد آن نیستیم در حالی که بنیاد برای مجوز به بازیهای خارجی این کار را انجام میدهد. به هر حال اگر نسخهای از بازی غیرمجاز دیده شود، خطای دید است. در سالهای 88 و 89 به دلیل آنکه مجوز دو بازی مشکل داشت، 800 بازی در لیست خاکستری قرار گرفت و مجوزش باطل شد. مجوز بازیهای خارجی در مرحله حساسی قرار دارد و به نظر میرسد جز بنیاد کسی نمیتواند این کار را انجام دهد.
سناریوی این بازی را مطالعه کردم و انصافا میتواند در ردیف بازیهای فاخر قرار بگیرد. بنیاد برای تولید بازیهای فاخری همچون ذوالقرنین، از اوایل سال 93، شورای فرهنگی متشکل از نخبگان را تشکیل داده است. به نوعی این شورا میتواند به عنوان اتاق فکر باشد. در چندین جلسه پارامترهای مختلف همچون مباحث اخلاقی، دینی و مسائل اجتماعی را استخراج کردیم و پس از بررسیها به این نتیجه خواهیم رسید که کدام یک از این پارامترها تبدیل به بازی خواهد شد. پس از شش جلسه مستمر حدودا هفت ایده برای ساخت بازی آماده شد که این ایدهها در قالب کارگروه فرهنگی متشکل از هشت نفر پرورش و در نهایت تبدیل به بازینامه میشود.
آیا با تکنولوژی موجود، بازیهای ایرانی میتواند در گیم نتها با بازیهای خارجی رقابت کند؟
اگر توجهات ویژهای به بنیاد ملی بازیهای رایانهای شود تا بتوانیم بازیهای مناسبی تولید کنیم قطعا این بازیها میتواند جایگزین بازیهای خارجی در گیم نتها شود اما به هرحال این پروسه زمانبر است و نیازمند برنامه میان مدت هستیم. اگر در بنیاد ملی بازیهای رایانهای بخواهیم تصمیمگیری درستی داشته باشیم، کار سادهای ست اما تحقق آن به سادگی تصمیمش نیست.
این بازرسیها تنها در حد بازرسی و تذکر است و چندان نمیتوانیم به آن ورود داشته باشیم. اگر هم مورد خاصی را در آن گیم نت شاهد بودیم، نیروی انتظامی را وارد موضوع میکنیم. این بازرسیها تنها برای بازیهای غیرمجاز نیست بلکه کیفیت گیمنتها را هم مدنظر قرار میدهیم. هماکنون در حال تعامل هستیم تا نظارت اصلی بر گیمنتها بر بنیاد ملی بازیهای رایانهای برگردد و این نامه را به دست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رساندهایم.
به تصریح بهروز مینایی، مدیرعامل سابق بنیاد ملی بازیهای رایانهای، نظارت تنها بر بازیهای رایانهای گیمنتها انجام میشد!
برای تبلیغ بازیهای رایانهای چه کردهاید؟
دررابطه با تبلیغات سطح شهر و بیلبوردها هم شاهد چنین وضعیتی هستیم. هزینههای تبلیغات شهرداری بسیار بالاست و حتی در این زمینه هم تخفیفی ارائه نمیکنند. تفاهمنامههای بسیاری را با صداوسیما منعقد کردهایم اما به علت اینکه بخش تبلیغات مستقل از صداوسیماست، نتوانستهایم در این زمینه تفاهمنامهای را داشته باشیم. با اعتبارات قطرهچکانی سه میلیاردی نمیتوان همه مسئولیت بنیاد ملی بازیهای رایانهای را برعهده گرفت. همچنین اجازه درآمدزایی را به بنیاد ملی بازیهای رایانهای نمیدهند و اگر همه نهادها بتواند تعامل سازندهای را با بنیاد داشته باشند و تخفیفهای مناسبی را برای تبلیغات ارائه کنند و صنعت بازیهای رایانهای برای همه نهادها مهم باشد، قطعا اتفاقات مثبتی روی خواهد داد.
با اعتبارات قطره چکانی صنعت بازیهای رایانهای چه میکنید؟
اگر این صندوق با تعامل نهادهای مختلف تشکیل شود، قطعا میتوان حمایتهای مناسبی را از صنعت بازیهای رایانهای داشت. برای تشکیل این صندوق تعاملهایی با شورای عالی فضای مجازی داشتهایم و امیدواریم این اتفاق هرچه سریعتر رخ دهد و عنوان این صندوق چندان مهم نیست و مهمتر از آن ماهیتش است که قطعا به نفع صنعت بازیهای رایانهای خواهد بود. متأسفانه نهادهای مختلف صنعت بازیها را جدی نمیگیرند و این تفکر اشتباهی است که بازیها را تنها به عنوان سرگرمی تلقی میکنند. اگر مجلس نتواند ردیف بودجه اختصاصی را به صنعت بازیهای رایانهای دهد، از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست خواهیم کرد تا اعتبار صنعت بازیهای رایانهای هم تراز صنعت سینما باشد. هماکنون با گذشت پنج ماه از سال 93، هیچ اعتباری را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت نکردهایم. البته ما درخواست میلیاردی به وزارتخانه ارائه میکنیم اما آنها اعتبار میلیونی به ما اختصاص میدهند!(البته با خنده)
معیارتان برای مجوز بازیهای خارجی چیست؟
پس از پژوهشهای انجام شده، بازیهای خارجی که مورد مطالعه قرار گرفته شدهاند، بر اساس پارامترهای اسلامی و دیگر موارد همچون خشونت رتبهبندی سنی میشوند. بسیاری از بازیهای خارجی تا چندین ساعت مورد تحلیل قرار میگیرند.
در مورد صدور مجوز چند نسخه از بازی غیرمجاز «پرندگان خاموش» در بنیاد ملی بازیهای رایانهای در دوره آقای مینایی چه صحبتی دارید؟
بازی قرآنی «ذوالقرنین» که در دوره آقای مینایی قرار بود با حمایت بنیاد ملی بازیهای به سرانجام برسد مراحل تولیدش متوقف شده است. آیا برنامهای برای این بازی قرآنی دارید؟
البته به نوعی قصد نداریم تا به بازیهای سفارشی روی بیاوریم. در این زمینه هشتاد درصد پیشرفت داشتهایم. در نهایت هم مناقصه خواهیم داشت تا تولیدکنندگان را گردهم آوردیم و هر یک بر اساس سوابقی که دارند، پروژهها را به آنها تحویل دهیم. از اوایل مهرماه ساخت چند بازی را آغاز خواهیم کرد که بازی ذوالقرنین یکی از این پروژهها به شمار میرود.
و در نهایت حرف نگفته قائم مقام بنیاد ملی بازیهای رایانهای:
اگر در بحث اعتبارات، به فکر درآمدزایی بنیاد هستند باید اعتبارات بنیاد مستقل از وزارت فرهنگ و ارشاد باشد اگر این امر امکانپذیر نباشد، پس باید به بنیاد اجازه درآمدزایی داده شود. اگر هم هیج یک از این موارد امکانپذیر نیست، پس نباید از بنیاد بازیهای رایانهای توقع تولید بازیهای فاخر داشته باشند.
http://www.iqna.ir/fa/News/1437040