صنعت گیم ایران در هفته گذشته

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایرن (ایسنا) معاونت نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اعلام کرد که بازی‌های "کندی دراپ"، "41148"، "محرمانه"، "فینگربال"،"بستور"،"تنیس روی میز"، "موتورسواری ایرانی" و "زامبی‌های بدبخت" فاقد مجوز ساخت و عرضه از این بنیاد است.

 براساس قانون، نظارت برتولید (مجوز ساخت) و توزیع و نشر (مجوز عرضه) بازی های رایانه ای و ویدیویی به عهده این بنیاد است.

همچنین پیشتر عناوین 17 بازی ایرانی فاقد مجوز ساخت و نشر توسط معاونت نظارت و ارزشیابی این بنیاد اعلام شد.

 بر این اساس تمامی طرح‌ها و بازینامه‌ها در اشکال و گونه‌های مختلف مرتبط با حوزه گیم برای تولید می بایست دارای مجوز ساخت باشد، بدیهی است تولید و ارایه هرگونه بازی رایانه ای فارغ از روند یادشده قانونی نبوده وعواقب آن به عهده سازندگان و پخش کنندگان این قبیل تولیدات است.

 معرفی بهترین بازی اکشن ایرانی در جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران

 دبیرخانه دایمی چهارمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران اعلام کرد که بهترین بازی ایرانی در گونه (ژانر) ماجرایی - اکشن در این رویداد فرهنگی و در قالب بخش اصلی انتخاب و معرفی می‌شود.

بازی ماجرایی – اکشن به آثاری که تلفیقی از عناصر ژانر پرتحرک (اکشن) و و ماجرایی است، اطلاق می شود. از بین عناصر متعدد این گونه می توان به "داستان ماجراجویانه"، کارکترهای شخصیت پردازی شده"، "سیستم مبارزه " و "چالش های موقعیتی" اشاره کرد.

بهترین اثر در زمینه یادشده و با محورهای موضوعی اکشن – ماجرایی از میان آثار متقاضی انتخاب و معرفی خواهد شد.

جشنواره چهارم بازی های رایانه ای تهران در قالب بخش های اصلی، فرعی و بازی سال برگزار می شود.

آشنایی با دستاوردهای نوین بازی سازی در ایران، تقدیر از توانمندی و خلاقیت هنرمندان ایرانی، نمایش و سنجش نوآوری های هنرجویان و دانش آموختگان بازی و سرگرمی و دعوت از هنرمندان و متخصصان دیگر عرصه ها برای تقویت و پیشرفت بازی سازی رویکردهای این جشنواره را تشکیل می دهد.

فرآیند داوری نهایی آثار ارایه شده به این جشنواره از اول شهریور تا 15 مهرماه سال جاری انجام می شود و برگزیدگان بخش های مختلف چهارمین جشنواره بازی های رایانه ای تهران مهرماه معرفی خواهد شد.

بی‌توجهی صنعت گیم را تهدید می‌کند

 تولیدکننده بازی رایانه‌ای "طلای سیاه" با یادآوری اینکه عرصه گیم کشور در دهه اخیر در زمینه تولید پیشرفت شگرفی داشته است،گفت: در صورت بی‌توجهی به این عرصه در آینده نزدیک تولید بومی بازی رایانه‌ای با مخاطرات جدی روبه رو می‌شود.

شهاب کشاورز به بازی رایانه ای به عنوان صنعتی نوپا در کشور اشاره کرد و افزود: نمی توان بازی رایانه ای را به عنوان بسته فرهنگی معرفی کرد چرا که تولیدات گیم و ارایه آن به بازار جنبه اقتصادی و سود آوری دارد.

 وی ادامه داد: کشورهای خارجی و صاحب نام در حوزه تولید گیم نگاهشان به این صنعت به عنوان بزرگترین محصول برای سرمایه گذاری است و در نتیجه استقبال مناسبی از سوی سرمایه داران و کمپانی های خارجی برای تولید یک محصول می شود.

به عقیده تولید کننده بازی رایانه ای طلای سیاه ، گیم در ایران به دست جوانان که علاقه خاصی برای مطرح کردن نام کشور در بین سایر کشورها تولید کننده بازی رایانه ای دارند، ساخته می شود این در صورتی است که مجموعه های رسمی نسبت به سودآور بودن تولیدات این عرصه بی تفاوت هستند.

کشاورز با بیان اینکه در صورت حمایت نکردن از گیم آینده خوبی برای این صنعت در ایران نمی توان پیش بینی کرد، گفت:حمایت از گیم می تواند با ارایه قوانین و ارایه تسهیلات به تولید کنندگان و فعالان حوزه بازی رایانه ای باشد.

وی ادامه داد: دولت ، مجلس ، وزارت صنعت ، معدن وتجارت و شبکه بانکی هر یک به نوبه خود می توانند با اهدای تسهیلات حمایتی و تصویب قوانین مناسب تولید کنندگان بازی را در ساخت محصول در سطح استاندارد و بین المللی یاری کنند.

تولید کننده بازی رایانه ای طلای سیاه، تبلیغات و بازاریابی را از عوامل اصلی بازگشت سرمایه در این حوزه برشمرد و گفت: زمانی که بازی رایانه ای مشابه خارجی با قیمت ناچیز و به راحتی در دست کاربران قرار می گیرد تبلیغات وسیع و پرهزینه نیز نمی تواند بازار گیم داخلی را در دست گیرد.

کشاورز به بحث محدودسازی ورود و عرضه بی‌رویه بازی‌های خارجی برای ایجاد بازار مناسب تولیدات داخلی اشاره کرد و در عین حال توضیح داد: با مقوله محدود سازی ورود بازی خارجی به کشور مخالفم، بهتر است با تصویب قوانین مناسب از فروش این قبیل بازیها به قیمت ارزان جلوگیری شود.