بودجه صنعت گیم در ایران کمتر از هزینه تبلیغ یک بازی خارجی

بودجه صنعت بازی رایانه ای درکشور بسیارناچیز وکمترازهزینه تبلیغ یک بازی خارجی است واین نشان ازفقدان شناخت وآگاهی مسئولان بودجه ریزکشورازاهمیت حوزه بازی های رایانه ای دارد.

به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای به نقل از خراسان،دکتر بهروز مینایی رئیس هیئت مدیره بنیادملی بازی های رایانه ای، با اعلام این مطلب کمبوداعتبار را یکی ازچالش های اساسی در این صنعت برشمردو خاطر نشان کرد:به طور کلی رونداختصاص و پرداخت بودجه و تامین اعتبارموردنیازعرصه بازی های رایانه ای همواره نامناسب بوده است واین موضوع نشان ازفقدان شناخت وآگاهی مسئولان بودجه ریزکشور دارد .

وی با تاکید براین که بازی های رایانه ای یکی ازارکان مهم فرهنگ به شمارمی رود،تصریح کرد: متاسفانه شاهدهستیم که بودجه اختصاصی به حوزه بازی های رایانه ای، امسال تنها 3میلیارد تومان است درحالی که با توجه به ظرفیت هایی که در عرصه تولید بازی های رایانه ای در کشور ایجادشده، این بودجه بسیار محدودوناچیزوحداقل یک بیستم نیاز است وبا ماموریت های این حوزه همخوانی ندارد.

مینایی افزود: در ایران ماهانه کاربران 3 بازی خریداری می کنند در حالی که این آمار برای آمریکا سالانه 3 بازی است که نشان می دهد این بازی ها در کشور بازار بزرگی برای مصرف دارد.

اما با در نظر گرفتن این که بازی های خارجی اغلب باعث ترویج خشونت، ناامیدی و افسردگی در کودکان و نوجوانان می شود، باید به سمتی برویم که خودمان تولید کننده بازی باشیم و بازی هایی با گونه های متنوع تولید کنیم واین موضوع نیازمند حمایت و سرمایه گذاری مناسب است .

در حال حاضرکره ای ها سالانه 200 میلیون دلارصرف هزینه وتبلیغات می کننددرحالی که بودجه صنعت بازی های رایانه ای درکشورما بسیار ناچیز وکمتر از هزینه تبلیغ یک بازی کره ای است .

وی بااشاره به حجم سرمایه گذاری جهانی درصنعت بازی های رایانه ای گفت:دربازه سال های 2009تا 2013سرمایه گذاری در این صنعت بیش از 10 درصدرشدداشته است که با توجه به رکوددر صنایع دیگر ،رشد بسیار خوبی محسوب می شود.

وی ازصنعت بازی های رایانه ای به عنوان چهارمین صنعت دنیا ازنظردرآمد زایی یادکردوگفت: این صنعت درصورت توجه جدی از توانایی بالایی برای درآمدزایی واشتغال زایی برخورداراست.

طبق پیش بینی ها، گردش مالی این صنعت در دنیا در سال 2014 بالغ بر 80میلیارد دلار بر آورد می شود .مدیر عامل سابق بنیاد ملی بازی های رایانه ای همچنین اضافه کرد : در حال حاضر کشوری مانند فنلاند که در عرصه تولید گوشی با ناکامی مواجه شده است، با تمرکزو تکیه روی صنعت بازی های رایانه ای در آمدی بالغ بر 312میلیارد دلار را در سال برای خود رقم می زند و یا در کشور کانادا این صنعت به قدری مورد توجه است که این کشور در این عرصه به عنوان سومین کشور جهان بعد از آمریکا وژاپن قرار گرفته است .به گفته مینایی ،در حال حاضر آمریکا ، ژاپن ،کانادا و کره 4کشور مطرح و پیشرو درعرصه بازی های رایانه ای به شمار می روند .